Det här är kanske inte rätt forum men jag väljer att posta här ändå, för här "omsätts" rätt mycket pengar så att säga.

Mycket i det här underforumet handlar om vad vi köper, vad vi vill ha och anser oss behöva. Och det är helt ok, snickrande är i stor utsträckning en "materialsport", verktyg och maskiner behövs för det vi vill göra.

Men såhär i efterdyningarna av Black Friday och tom Black Week kan i alla fall inte jag låta bli att ifrågasätta upphetsningen och ståhejet runt det hela som egentligen skapats av handeln.
Återigen — jag kritiserar ingen som köper det de behöver eller kommer att behöva framgent när priserna kanske är lite bättre. Så gör jag också.

2018 omsatte Black Friday 6,7 miljarder kronor enligt Postnord, dvs den del av handeln som de var inblandade i.

För min del har det hela lett fram till att jag bestämt mig för att, eftersom min ekonomi inte tillåter mig att shoppa just nu (vår underbara mops Moltas har fått en svår ögonskada som för tillfället slukar pengar i vårdkostnader) så vill jag ändå försöka bidra till en bättre värld för dem som inte är så lyckligt lottade som vi. För dem som inte funderar över en ny skruvdragare, borrhammare eller vad det nu är vi anser oss behöva utan bara försöker överleva vill jag försöka göra lite skillnad.

Jag är månadsgivare till bl a Rädda barnen, utöver vad jag ger månatligen så har jag idag, på Black Friday, satt in ytterligare femhundra kronor till en organisation som gör stor skillnad. Det är inget som gör mig särskilt duktig eller präktig, det handlar om medmänsklighet i mina ögon.

Men, såhär i shoppingens högtid hoppas jag ändå att några av oss kan dela med sig av de besparingar eller tom klipp som görs och sätta in några tior på valfri hjälp till människor som bara kan överleva på andras stöd.
//Ronnie
 
  • Gilla
M Larsson och 15 till
  • Laddar…
optimum
Men man köper väl inget som man ändå inte behöver, eller?

Många köpte säkert en ny TV mm nu istället för till Jul. Nu till ett pris de de knappast fått den för veckan före julafton.

Att köpa sådant man egentligen behöver är knappast smart.
Förra årets Black Friday köpte jag de verktyg jag behövde för bygge av nya altan och uterum. Bl.a. ett långpass som jag fick till halva priset mot att köpt det ett par månader senare. o.s.v.

Hjälpa andra. Det gör jag regelbundet genom all skatt vi ska betala. Så varför ska jag skämmas för att jag köper lite saker till mig själv?

Rädda barnen är den sista organisationen jag skulle skänka pengar till efter jag fick reda på hur man slösar bort pengarna bl.a. på fantasisummor som Kjell-Olof Feldt fick. Det var drygt en halv miljon han fick årligen för sitt engagemang och av bidrag som borde gått till bättre behövde än en som redan levde på statliga pengar.
 
  • Gilla
Dhle och 9 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Men man köper väl inget som man ändå inte behöver, eller?

Många köpte säkert en ny TV mm nu istället för till Jul. Nu till ett pris de de knappast fått den för veckan före julafton.

Att köpa sådant man egentligen behöver är knappast smart.
Förra årets Black Friday köpte jag de verktyg jag behövde för bygge av nya altan och uterum. Bl.a. ett långpass som jag fick till halva priset mot att köpt det ett par månader senare. o.s.v.

Hjälpa andra. Det gör jag regelbundet genom all skatt vi ska betala. Så varför ska jag skämmas för att jag köper lite saker till mig själv?

Rädda barnen är den sista organisationen jag skulle skänka pengar till efter jag fick reda på hur man slösar bort pengarna bl.a. på fantasisummor som Kjell-Olof Feldt fick. Det var drygt en halv miljon han fick årligen för sitt engagemang och av bidrag som borde gått till bättre behövde än en som redan levde på statliga pengar.
1. Visst finns det folk som köper saker de inte behöver? Som reagerar på en röd skylt och plötsligt står där med en extra skruvdragare?
Men jag håller med dig, det är knappast smart.

2. Har ingen aning om hur mycket skatt du betalar eller hur mycket du förbrukar men förvånad dagligen över hur hemmablinda människor är. En kollega gnällde över skatten det blev på en extrajour, kunde inte låta bli att påpeka att rimligtvis så täckte den där skatten ändå bara en bråkdel av samhällets kostnader för att låta hans barn gå i skolan, underhålla vägar han kör på osv.
Skatten är i många fall till mer för att hjälpa oss själva än andra..

3. Inte ska man skämmas för att köpa saker, räcker väl att tänka efter om man inte kan göra mer nytta på ngt annat sätt.
 
  • Gilla
Fadai och 5 till
  • Laddar…
Gillar man inte rädda barnen så finns det ju en massa andra organisationer att skänka via om man vill det.
 
  • Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Men man köper väl inget som man ändå inte behöver, eller?

Många köpte säkert en ny TV mm nu istället för till Jul. Nu till ett pris de de knappast fått den för veckan före julafton.

Att köpa sådant man egentligen behöver är knappast smart.
Förra årets Black Friday köpte jag de verktyg jag behövde för bygge av nya altan och uterum. Bl.a. ett långpass som jag fick till halva priset mot att köpt det ett par månader senare. o.s.v.

Hjälpa andra. Det gör jag regelbundet genom all skatt vi ska betala. Så varför ska jag skämmas för att jag köper lite saker till mig själv?

Rädda barnen är den sista organisationen jag skulle skänka pengar till efter jag fick reda på hur man slösar bort pengarna bl.a. på fantasisummor som Kjell-Olof Feldt fick. Det var drygt en halv miljon han fick årligen för sitt engagemang och av bidrag som borde gått till bättre behövde än en som redan levde på statliga pengar.
TS har ju köpt en hund. Snacka om att både använda pengar i onödan och förbruka miljöresurer.

Känns trist att det pekas och skall ges dåligt samvete när den som pekar inte efterlever den själv.
 
  • Gilla
  • Arg
Snailman och 2 till
  • Laddar…
N Noseone skrev:
TS har ju köpt en hund. Snacka om att både använda pengar i onödan och förbruka miljöresurer.

Känns trist att det pekas och skall ges dåligt samvete när den som pekar inte efterlever den själv.
Läs Ronnies inlägg igen?

Innehåller väl åtminstone två formuleringar om att han inte vill ge dåligt samvete/tycker det är ok att köpa saker.

Sen halva inlägget är vad han personligen gör, får man dåligt samvete av att se vad andra gör så är det ju inte de andras fel..
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Jag tror att 70% av försäljningen är av typen ”Villhöver”....
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
A
För fattiga människor som TS är Black Friday jättebra! Man slipper köpa tull fullpris.
Förstår inte vad denna tråd har med byggahus.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
För fattiga människor som TS är Black Friday jättebra! Man slipper köpa tull fullpris.
Förstår inte vad denna tråd har med byggahus.
Tycker den utgör ett tänkvärt inlägg, ffa för de av oss som köper på rent villhöver istället för behöver..
 
  • Gilla
twoody och 3 till
  • Laddar…
S
Är den här tråden på riktigt?

Jag köpte 2 powerbanks, 1 drönare (modell leksak runt 1000kr) samt ett stativ för mina båda datorskärmar, behövde jag något av det? Nej inte direkt, men jag tjänar pengar och ville handla.

Jag, liksom Sveriges övriga (arbetande) befolkning tillhör den grupp som betalar mest i världen till behövande människor runt om i världen, i form av olika bidrag, asylmottagande och så vidare och så vidare. Jag kan med gott samvete handla lite på black friday.

Däremot skänker jag rätt ofta pengar i riktade insatser, t.ex insamlingar till specifika människor som utsatts för det ena eller det andra.
 
Redigerat:
  • Gilla
vcx och 6 till
  • Laddar…
Jag förstår TS tanke med inlägget o tycker absolut att det passar in här, särskilt med tanke på den fokus som läggs på vad man skall handla, vad man kan handla, vad man vill ha o var man hittar bästa fynden.
Inte för att skuldbelägga utan för att tänka till.
Jag är helt övertygad om att många handlar onödiga saker på Black Friday och även övriga reatillfällen. Det gör i alla fall jag. Igår var jag väldigt nära att köpa en ny pannlampa eftersom den var så billig, trots att jag har en bra fungerande hemma.
(O dessutom har jag betydligt fler än endast en pannlampa redan.:oops:)
Klart man skall handla om man vill, men en reflektion över sitt eget egentliga behov kontra det resursslöseri det innebär med allt vi konsumerar är inte fel.
Lyssnade på radion igår och hörde då att Haglöfs stängt ned sin hemsida och dubblat sina priser i alla fysiska affärer på just Black Friday, just som en tankeställare över vår förbrukning/konsumtion i världen.

https://www.resume.se/kommunikation/pr/black-friday-da-dubblar-haglofs-priserna/
 
  • Gilla
Fadai och 6 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Är den här tråden på riktigt?

Jag köpte 2 powerbanks, 1 drönare (modell leksak runt 1000kr) samt ett stativ för mina båda datorskärmar, behövde jag något av det? Nej inte direkt, men jag tjänar pengar och ville handla.

Jag, liksom Sveriges övriga (arbetande) befolkning tillhör den grupp som betalar mest i världen till behövande människor runt om i världen, i form av olika bidrag, asylmottagande och så vidare och så vidare. Jag kan med gott samvete handla lite på black friday.

Däremot skänker jag rätt ofta pengar i riktade insatser, t.ex insamlingar till specifika människor som utsatts för det ena eller det andra.
Nej, den finns bara i ditt huvud ;)

Eftersom vi typ ligger på 12e plats i världen avseende välstånd är det väl rätt rimligt av vi betalar mer än de som har det sämre ställt?

Apropå det, ngn som har koll på hur stor del av vår skatt som går till bistånd egentligen? För mig att det trots allt är en försvinnande liten del. Men svårt att hitta bra siffror för alla vill vinkla dem till sin egen fördel..
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Apropå det, ngn som har koll på hur stor del av vår skatt som går till bistånd egentligen? För mig att det trots allt är en försvinnande liten del. Men svårt att hitta bra siffror för alla vill vinkla dem till sin egen fördel..
1% av BNP vill jag minnas, och enligt Wikipedia så var det 50-55miljarder 2018.

Själv har jag vid några tillfällen gett pengar till välgörenhet istället för att hitta meningslösa julklappar till släkten.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
richardtenggren
Haglöfs stängde sin webbshop igår och butikerna dubblerade priserna, ökningen skänktes sedan till välgörenhet.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Ikea verkar ha kört "hack Friday" och gjort reklam för att man ska återanvända sina möbler.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.