Hej!

Vi har köpt ett renoveringsprojekt från 1929.
Det är en gammal affär och i den gamla affärsdelen ska vi bygga kök och vardagsrum.
Problemet är att det är klinkers i hela den lokalen (80m2) varav 30m2 av golvet är väldigt ojämnt. Där det är en stol bula knackade vi upp lite och där är det en lång spricka, samma spricka finns i taket i källaren. Sprickan är precis vid en järnbalk.

Någon som stött på likande problem i sin villa?
Och i så fall hur löste ni det?
 
Evelina-H Evelina-H skrev:
Hej!

Vi har köpt ett renoveringsprojekt från 1929.
Det är en gammal affär och i den gamla affärsdelen ska vi bygga kök och vardagsrum.
Problemet är att det är klinkers i hela den lokalen (80m2) varav 30m2 av golvet är väldigt ojämnt. Där det är en stol bula knackade vi upp lite och där är det en lång spricka, samma spricka finns i taket i källaren. Sprickan är precis vid en järnbalk.

Någon som stött på likande problem i sin villa?
Och i så fall hur löste ni det?
Enklare om ni fotar så kanske man ser lättare...
 
Troligen är bjälklaget inte armerat på normalt vis utan i stället ligger det stålbalkar med realtivt små avstånd. Sprickor intill stålbalkarna bör inte ge anledning till oro om de inte är väldigt stora. Foton både från bottenvåningen och källaren underlättar bedömningen.
 
Här kommer lite bilder!
 
  • Skadat tak med synliga sprickor och en vit elledning längs takytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppbruten golvplattor i schackrutigt mönster som avslöjar underliggande betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
FreQa FreQa skrev:
Enklare om ni fotar så kanske man ser lättare...
Här kommer lite bilder
 
  • En sprucken och skadad takyta med synliga elledningar och en eldosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppbruten golvplattor på ett schackrutigt golv med en synlig betongfundament.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är lite förvånad över att stålbalken ligger så högt i förhållande till betongen. Vanligtvis brukar det nog vara tvärt om, dvs stålbalken kan ses från undersidan. Sprickan som den ser ut ovanifrån tror jag inte ni behöver oroa er för. Jag tycker dock att förhållandena bör kontrolleras på plats av någon som är konstruktionskunnig och samtidigt har erfarenheter av äldre byggnadsteknik. Det kan vara svårt att hitta en sådan person, ni får fråga er fram. En byggnadsfirma har normalt inte tillräcklig kompetens för den uppgiften. Hur ni ska fixa golvet i fd butiken beror dels på nivåskillnaderna, dels på vilken typ av golvmaterial ni tänker er.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag är lite förvånad över att stålbalken ligger så högt i förhållande till betongen. Vanligtvis brukar det nog vara tvärt om, dvs stålbalken kan ses från undersidan. Sprickan som den ser ut ovanifrån tror jag inte ni behöver oroa er för. Jag tycker dock att förhållandena bör kontrolleras på plats av någon som är konstruktionskunnig och samtidigt har erfarenheter av äldre byggnadsteknik. Det kan vara svårt att hitta en sådan person, ni får fråga er fram. En byggnadsfirma har normalt inte tillräcklig kompetens för den uppgiften. Hur ni ska fixa golvet i fd butiken beror dels på nivåskillnaderna, dels på vilken typ av golvmaterial ni tänker er.
Ja det verkar vara svårt att hitta någon som har tillräckliga kunskaper. Vår första tanke var att flytspackla över det befintliga golvet för att sen lägga trägolv över, men är rädd för att det blir för tungt att flytspackla över.
 
Flytspackel är dessutom dyrt. Vad ni ska använda för teknik/material för att jämna ut höjdskillnaderna beror på hur stora dessa är. Rör det sig om ca 5 cm behövs kanske en regelkonstruktion.

Svårigheten med att hitta någon med kompetens beror på att de inte är så många i detta fall. Det hänger också på var ni bor.
 
J justusandersson skrev:
Flytspackel är dessutom dyrt. Vad ni ska använda för teknik/material för att jämna ut höjdskillnaderna beror på hur stora dessa är. Rör det sig om ca 5 cm behövs kanske en regelkonstruktion.

Svårigheten med att hitta någon med kompetens beror på att de inte är så många i detta fall. Det hänger också på var ni bor.
Största höjdskillnaden ligger nog runt 5 cm.
Något annat tips än flytspackel för att få bort ojämnheter. Vi har ju haft en förhoppning om att slippa bila bort klinkers, men kanske inte går att undvika?
Bor i en mindre stad en bit från Jönköping. Får nog bli att ringa runt lite nu efter semestertider.
 
Nässjö? I Jönköping finns det nog chans att hitta någon. Kontakta någon stor konstruktörskonsult.

Det finns inget behov av att bila bort klinkerplattorna om ni ska göra en uppreglad konstruktion, under förutsättning att takhöjden räcker. Förr använde man sand till flytande golv och som utjämning.
 
Ja precis i Nässjö :)

Det hade varit det bästa att slippa! Det där med sand ska jag läsa på mer om! Tack för tipset!
 
Hej Evelina!
Jag har eventuellt ett liknande problem i hus från -38. Hur har ni löst det med sprickan? Blev det bra?
Är ganska säker på att vi har stålbalkar som armering i ganska kass betong...
 
K Kongons skrev:
Hej Evelina!
Jag har eventuellt ett liknande problem i hus från -38. Hur har ni löst det med sprickan? Blev det bra?
Är ganska säker på att vi har stålbalkar som armering i ganska kass betong...
Hej!
Vi har tagit ett annat projekt i mellan så är tanken att vi ska försöka få hit någon som kollar på det efter jul...
Hur går dina tankar på lösningar?
 
  • Gilla
Kongons
  • Laddar…
Evelina-H Evelina-H skrev:
Hej!
Vi har tagit ett annat projekt i mellan så är tanken att vi ska försöka få hit någon som kollar på det efter jul...
Hur går dina tankar på lösningar?
Berätta gärna hur det går.
Själv har jag konstaterat att det inte är rörelse i sprickan och har pratat med en byggnadsingenjör som menade att betong spricker och att armeringen håller. Min plan nu är att fylla i med cement express på tub för att få upp det så djupt i sprickan som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.