Håller på att bygga om badrummet. Tidigare gick avluftningen från avloppet rakt upp genom ett gjutjärnsrör och fortsatte upp i en kopparventil (taket är av koppar). Ventilen består av ett rör med en hätta.

I det nya badrummet kommer avluftningen från sidan istället och hantverkaren har anslutit till kopparventilen med en gummimuff och lett ett smalt plaströr upp genom det breda kopparröret. Det är nu blött runt gummimuffen och kopparröret är blött inuti. Min farhåga är att kodens kommer bildas inuti kopparröret som sedan rinner ned mot huset där det möter gummimuffen och inte kan ta vägen någonstans. Kan det stämma? Hur borde avluftningen göras?

Jag tänker i min enfald att jag skall kunna hälla en hink med vatten genom ventilen och att det skall försvinna ned i avloppet då?

Schematiska ritningar före och efter ombyggnad av avloppsventilation med koppar, gjutjärn och gummielement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avluftningsrör av koppar med gummimuff och blött plaströr inne, under en torr hätt-topp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av avloppsrör med gummimuff i anslutning till ett kopparrör, märkt med fuktproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
lärjungen
Sitter inte hättan för högt helt enkelt, dvs så att regnvatten som som blåser in?

Om sista bilden är tagen inifrån badrummet mot taket undrar jag varför rören är felvända.
 
jag tror inte det, det var helt öppet där innan och då kom inget vatten in. Hur menar du att de är felvända?

Är de vända så att vatten skall rinna in eller ut så att säga?
 
Vattnet I den gamla lösningen rann helt enkelt ner i avloppet som det är tänkt att det ska kunna ske på en avluftning. Som du har det nu är det fel i och med att du har ett utrymme utanför nya avloppsröret och gamla där det kan samlas vatten som inte självdräneras. Rätt amatörmässigt gjort och i vanlig ordning om de inte får till något så enkelt som detta vad annat är galet?

Att rördelarna sedan har muffen nedåt och inte uppåt tycker jag är ett mindre problem, dock irriterande
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Nuvarande lösning leder till problem. Dra om luftningen ovan tak eller skarva på det befintliga. Att stoppa i en ny luftning inuti den gamla är ett hastverk med tråkiga följder.

Rev faktiskt ut ett nytt badrum i somras pga av en tekniskt sett likadan lösning.
 
ska vara 110 rör av flera anledningar inte rätt gjort.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.