Hej. Håller på att slipa gamla takbjälkar i vårt hus för att sedan ytbehandla dem med dekorvax / oljebets eller dylikt. Upptäcker dock att det finns ett par ställen där de är maskätna. Det är gamla skador som är igenfyllda och övermålade. Jag undrar nu om jag kan fylla i dem igen när jag slipat klart för att få en ok yta för ovan nämnd ytbehandling?

Det finns många små hål, men de stör inte. Det är just på ett par ställen som jag skulle vilja fylla med något material för att få en fin kant igen.

Går det? Vad är den bästa vaxen/oljan att använda i sådana fall?

Och vad är i sådana fall lämpligt fyllnadsmaterial för ändamålet? Plastisk trä? Träspackel?

Tack på förhand.

Med vänlig hälsning, Erik

Ps. Jag har tex denna akrylfog från Bostik hemma som ska ha en ”furufärg”... Tycker dock den är mörkare än furu.
 
  • Gammal takbjälke som slipas, synliga maskätna skador och igenfyllda hål, på väg att renoveras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slipade gamla takbjälkar med synliga maskätna skador och flagnande färgrest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Patron med Bostik Acryl Power Flex fogmassa mot en bakgrund av slipat trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:

Bästa svaret

Jag skulle ta ett vasst stämjärn och försiktigt fälla in tunnaste möjliga bit furu i skadan. Om man vänder kärnsidan åt samma håll och väljer trä som jag vuxit ungefär som originalet och passar in det väl och limmar fast och handhyvlar ned biten i plan med träet runtomkring så går det att få reparationen nästan osynlig.

Andra altarnativet är att låta det vara som det är. Huset är gammalt och det kan få synas.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag skulle ta ett vasst stämjärn och försiktigt fälla in tunnaste möjliga bit furu i skadan. Om man vänder kärnsidan åt samma håll och väljer trä som jag vuxit ungefär som originalet och passar in det väl och limmar fast och handhyvlar ned biten i plan med träet runtomkring så går det att få reparationen nästan osynlig.

Andra altarnativet är att låta det vara som det är. Huset är gammalt och det kan få synas.

Bra svar. För alternativ ett, hade du limmat fast sagda stycke då? Kan jag limma ovanpå gamla lagningsmassan eller ska jag skrapa rent? (Vet inte hur djupt och hur mycket massa det är under.)
 
Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
Bra svar. För alternativ ett, hade du limmat fast sagda stycke då? Kan jag limma ovanpå gamla lagningsmassan eller ska jag skrapa rent? (Vet inte hur djupt och hur mycket massa det är under.)
Ja jag skulle limma med vanligt trälim D3 eller B3. Man vill ju inte att biten skall lossna om någon kallställer huset något år om sisådär 50 eller 100 år.
Jag skulle fälla in sprunsen (reparationsbiten) precis så djupt att det mesta av gamla massan försvinner. Bara så mycket. Möjligen jämna bottnen på urtaget till det djupet med antingen grundhyvel eller överhandsfräs. Skära rent resten med stämjärn. Eventuellt snedlaska ändorna så att reparationen inte försvagar bjälken så mycket.
 
  • Gilla
Lattjo-Snickaren
  • Laddar…
Ok tack igen! Jag ska försöka ge mig i kast med detta! Renovering med snudd på byggnadsvård...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.