I våras bestämde vi oss för att sälja vårt hus istället för att bygga ut och bygga om. Vi har flyttat kanske 200 meter, bytt gata men i samma kvarter. För den som är intresserad så är det faktiskt mitt i mot huset där @Daniel_N är uppväxt.
Med huset kom det också ett garage där jag tidigt bestämde att det bara skulle bli mitt snickeri. Allt annat man behöver ha när man är husägare är förvarat i vår friggebod.
Så när allt var på plats i "snickeriet" var det dags för det första projektet. Det föll sig på en bänk, en ljugarbänk som skulle stå på framsidan så man kan sitta och ljuga lite med grannarna.

Virkesvalet blev ceder då jag råkade komma över detta billigt för en tid sedan. Så nu börjar vi!
Cederträplankor på arbetsbänk förberedda för hantverksprojekt med ljugarbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som vanligt är det grovkapa, rikta och plana alla bitar. Krävdes inte mycket riktning då alla plank var raka och fina.
Cederträ i planhyvel under bearbetning för att tillverka en ljugarbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En snickeriverkstad med en planhyvel som bearbetar cederträ till projektdelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Cederträ som grovkapas på en bandsåg i ett snickarrum med verktyg och arbetsbänk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När alla bitar var klara genom hyveln så börja jag bygga en liten jigg för att kunna hyvla sitsen till sin slutgiltiga form. Två bitar limmades ihop för att få tillräcklig bredd på sitsen. Sen blev det en vända till genom planhyvel där jag i princip körde max bredd på 250mm.
Cederträ i en snickarverkstad framför en planhyvel och virkesbitar, spån på golvet, indikerar arbete med träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att sen få fram formen så blev det ytterligare en runda i planhyvel. Denna gång i en jigg för att bara hyvla 2/3 av brädan.
Cederträ i snickeri för förberedelse av bänk med hyvlingsjigg och virkesbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delar av en snickeriprojekt som visar ihoplimmade träkomponenter med tappar och tapphål i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planhyvlade cederplankor monterade på arbetsbänk, redo för nästa fas i ljugarbänksbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter det var det dags för lite tappar och tapphål. Vart benpar består av en kvadrat så där blev det 8 tappar och 8 hål. Började med att märka ut alla tapphål, borrade för att bli av med det mesta av materialet och sen stämjärn för det sista. Märkte direkt att man var tvungen att ha väldigt vassa verktyg för att skära fiberna och inte bryta dom när man jobbade på ändträet. Men det blev bra tillslut och nöjd med resultatet.
Hyvlade cederplank med utmarkerade tappar för snickeriprojektet av en ljugarbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arbetsbänk med träbit i skruvstäd, borrning av tapphål i trä för snickeriprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träbearbetning med stämjärn i ett ihopklämt trästycke för att göra tapphål, verktyg och arbetsbänk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tapparna märktes ut och sågades på bordsågen. Lite justering med stämjärn och och efter lite jobb passar alla fint. Tyvärr dåligt med bild på det momentet så ni får lita på mig.
Cederträbitar uppmärkta för tapphål på arbetsbänk som förberedelse för snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fyrkantiga träblock av ceder med utskurna tappar redo för ett snickeriprojekt på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De 3 tvärgående bitarna, 2 uppe och 1 nere skulle också ha tapp och tapphål. Men denna gången valde jag det snabba sättet istället. Festools Domino gör jobbet snabbt och enkelt.
Cederträbrädor med förborrade tapphål för ihoplimmning av en ljugarbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trästycke med utmarkerade tapphål och verktyg i snickeriverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen var det dags att börja limma ihop delarna så det började likna en bänk. Missade att ta bild på limningen av de 2 kvadrater som utgör benen men det gick smärtfritt. Det gjorde även den andra omgången även om det hade underlättat med ett extra par händer.
Delar av en omonterad bänk i cederträ med tappar som hålls samman av träklämmor på en arbetsbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träram för möbeltillverkning med limmade delar och tvingar på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Medans limmet torkade blev det att få till den sista finishen på sitsen. Tog några drag med handhyvel för att få bort den maskinhyvlade ytan. Ceder var väldigt lätt att få till fina ytor på men också oerhört känsligt. Minsta lilla man slog emot eller spännde fast lämnade tydliga märken. Det är lätt hänt när man har en liten yta och man måste flytta runt materialet för att kunna göra nästa moment.
Cederträ i arbetsbänk för hantverksprojekt, handhyvel och hyvelbänk med trädetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slöjdverkstad med handhyvel på en cederplanka, arbetsbänk och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dags att även putsa till resten av bänken. Cedern är mjuk och lätt att putsa. Gick över alla ytor med 150 papper, vidare till 220 papper. Det blev en fin yta att lägga ytbehandling på. Det var ju tänkt som en utomhus bänk så jag bestämde mig för att prova Selder o Company och deras linoljor. Beställde deras grundolja och linolja fernissa.
Tyvärr så upptäckte jag under byggets gång ett antal sprickor i träet. Två hittade jag vid ihoplimmningen av kvadraterna (därav inga bilder) och dessa satt på ställen som skulle vara mest utsatt av fukt och väta. Ytterligare en dök upp när jag handhyvlade sitsen, så då bestämdes det att bänken får bo inomhus istället. Därför valde jag att inte värma upp grundoljan till 130 grader, som dom rekommenderar för djupare inträgning utan la på oljan som vilken annan olja.
Linolja fernissan tog jag dagen efter och den slippade jag in med en slipduk på 1500. Efter det blev det med vit skur nylon duk. 2 omgångar på sitsen och en på stativet.

Vi fortsätter i nästa inlägg!
 
  • Två hyvlade cederbrädor på en arbetsbänk i ett välorganiserat snickeri.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Big builder och 11 till
  • Laddar…
Två nyligen behandlade träplankor som utgör en del av en bänk ligger på ett plastskydd för att torka i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träbänk under konstruktion i ett verkstadsrum, med verktyg och maskiner i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen var det bara att låta allt torka och sen montera ihop allt och provsitta lite.
Just nu står den i garaget och torkar ett par dagar till, så en bild när jag sitter på bänken får vänta lite.
Nybyggd träbänk med oljad yta som torkar i ett verkstadsliknande garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd träbänk som torkar i ett snickarverkstadsgarage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för att ni läste så här långt!
Mvh Andreas
 
  • Gilla
  • Älska
Bengt205 och 26 till
  • Laddar…
Tjusigt! Tyckte väl att jag kände igen garaget! Men sist jag var där (för många år sedan) var det garanterat betonggolv, lyxigt med parkett! O fin bänk också! Funderar dock på om den kommer att bli rickig om den inte står på ett perfekt underlag? Eller har du några planer på någon form av fötter undertill?
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Ja det har skett lite förändringar. Målat väggar och tak, dragit in egen central så jag fick 3-fas. Ny belysning och så en luft/luft värmepump. Parkett i garaget är kanske överkurs men den är begagnad och var gratis. Sen är det trevligt med trägolv. Mjukare än betong att gå på, verktyg och annat tar inte stryk om man tappar nåt och det är väldigt lätt städat.
Ang bänken så har du helt rätt. Skulle den användas ute hade det med all säkerhet blivit problem. Där den är tänkt stå verkar det fungera för den står stabilt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Snygg bänk o lyxig parkettgolvsverkstad!
 
  • Gilla
Ezcobar
  • Laddar…
Fint bygge, märks att du hållit på ett tag. Ingen egen erfarehet av ceder men det blev riktigt vackert efter ytbehandlingen.

Mysig verkstad!
//Ronnie
 
  • Gilla
Ezcobar
  • Laddar…
Det här var det roligaste och intressantaste jag sett på länge! Kul också att se hur verktygen används. Vad är det för en hyvel du har?
Extra roligt med skolslöjds-hyvelbänken som är uppklotsad! (eftersom jag gjort exakt likadant själv) :)
 
  • Gilla
Ezcobar
  • Laddar…
fhedvall fhedvall skrev:
Det här var det roligaste och intressantaste jag sett på länge! Kul också att se hur verktygen används. Vad är det för en hyvel du har?
Extra roligt med skolslöjds-hyvelbänken som är uppklotsad! (eftersom jag gjort exakt likadant själv) :)
Tack!
Det är en kinamaskin som sålts under många olika namn. Min är en meec som troligtvis är köpt på jula när dom hade "riktiga" gjutjärnsmaskiner
 
Herre gud! Här har man år ut och år in suttit och ljugit på ett par sextumsplankor liggande på ett par björkkubbar.

Inte konstigt att ingen tror på en.
 
  • Gilla
Ezcobar och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Herre gud! Här har man år ut och år in suttit och ljugit på ett par sextumsplankor liggande på ett par björkkubbar.

Inte konstigt att ingen tror på en.
Skall man ljuga så kan man lika bra göra det med lite klass!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Imponerande! Verkligen kalasfin bänk!
 
  • Gilla
Ezcobar
  • Laddar…
Snyggt jobbat. (y)
Och fin dammfri verkstad.

//AA
 
Snygg bänk!

Jag invigde ju min nya snickarbod i våras och har epoxymålat betonggolv. Det är snyggt och väldigt lättstädat men aj vad illa det går åt eggverktyg man tappar. Dessutom blir det fula märken när man tappar tunga grejer som t.ex. min fasta nyckel storlek 38.

Är däför riktigt sugen på parkettgolv, det ser väldigt bra ut i din verkstad. Får avvakta att man kan få ett större parti gratis tror jag.
 
  • Gilla
Ezcobar och 1 till
  • Laddar…
Delar dina erarenheter när det gäller betonggolv. Fick lämna lamellfräsen på service efter att den gått i golvet och bl a spräckt handtaget.

Hittar du gratis parkett någonstans får du gärna tipsa. ;)
//Ronnie
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.