Hej

Står i begrepp att ställa kaminen på plats och har en fråga jag grunnat på ett tag. Kaminen ska bakanslutas till en Isokernskorsten via ett horisontellt permeter-rör genom en trävägg. Detta ska göras enligt tillverkarens och sotarens instruktioner med ett schakt igenom väggen, men eftersom avståndet mellan kamin och skorsten är kortare än 500mm men längre än 250mm har jag köpt ett 500mm långt rör som kommer att behöva kapas.

Frågan lyder, kan man helt sonika kapa röret till rätt längd och "klä av" innerröret från isoleringen för att på så vis få ett naket inerrör som kan stickas in i skorstensstosen? Isoleringen verkar vara "najad" i änden med något som ser ut som ett par synålar, jag tänker att man flyttar dessa till det nya stället för tvärsnittet, men jag är lite osäker på eventuella fallgropar, om isoleringen kan bli "lös" och inte sitta bra/isolera sämre?

Vilket verktyg är bäst lämpat att kapa med? Ibland är det olämpligt att använda vinkelslip på grund av att man förstör metallens rostskyddsbehandling (som med stuprör tex) genom värmeutvecklingen. Men detta borde ju rimligtvis palla värmen? Jag är inne på att använda bågfil, men finns det några tankar kring detta?
 
Inga reflektioner/erfarenheter i ämnet hos ngn? Om inte annat så kanske jag gör ett för stort problem av ngt som inte är ett problem? Om jag förstått saken rätt är det ovanligt att behöva kapa ett sånt här rör vid normal vertikal montering, då skorstenen inte behöver vara på millimetern i rätt längd.

Om ingen protesterar kommer jag att såga med bågfil, och anpassa längden på innerröret så att de sticker in lagom långt i stosen för att täta ordentligt, men inte längre än att den linjerar med den vertikala pipans innervägg. Ytterrörets längd kommer anpassas till att ligga an mot blockskorstenens yttervägg. Isoleringen kommer najas/förankras på liknande sätt som original, men behöver ju egentligen bara hållas på plats under monteringen, sen kommer den ju att vara instängd mot skorstenen.
 
När jag kapade skorstensrör blev isoleringen exponerad.
Då skar jag ut en rostfri bricka och täckte isoleringen med och knackade in kanten på ytterröret så brickan fastnade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.