I samband med renovering av toalett plockades en utanpåliggande kabel ned från väggen eftersom vi måste komma åt att tapetsera. Kabeln är nog avsedd för utomhusbruk egentligen. Min sambo dammsög slipdamm och höll då i dammsugarens rör samtidigt som han råkade ta med huvudet i den hängande kabeln och fick en ordentlig stöt som när något blivit statiskt. Som det är nu vet vi inte om kabeln kommer ge ytterligare stötar om vi tar i den. Givetvis är det ström i den men det känns obehagligt att inte veta om den fortfarande är statisk eller om vi ens vågar röra den? Det var ju en ganska rejäl stöt han fick. Så till den korkade frågan: hur tar vi reda på detta?
En löshängande kabel i ett toalettutrymme under renovering, med osäkerhet om elektrisk laddning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mycket troligt en statisk stöt då han dammsög samtidigt.
 
Jag skulle också gissa på statiskt stöt. Men det kan vara läge att undersöka lite.

Använd en multimeter (köp om du inte redan har en ex: https://www.clasohlson.com/se/Multimeter-UNI-T-UT131B/p/41-1599, det finns billigare, det finns mer avancerad). Mät mellan jord (ex. jordblecket i en förlängningskabel, inkopplad i jordat uttag), och höljet på kabeln. Det skall vara mindre än 230V.

Är du tveksam över hur du skall mäta, ställa in instrumentet osv. så fråga här. Om du aldrig har hanterat ett sådant här instrument tidigare, så tänk på att du skall mäta spänning, inte ström. Ställer du in instrumentet på att mäta ström istället för spänning så blir det "en jäkla smäll".

Äldre kablar av den typen (ser inte så noga vad det är på bilden), kallas för "dödskulo", det finns skäl till det. De har en inre gummisolering som vittrar med tiden, och det blir krypströmmar genom sprickorna ut till den yttre manteln som är av metall. Den kabeltypen har nog iofs aldrig varit tillåten i badrum, så det är tveksamt om din kabel är fullt så dålig.
 
Körde ni med slipmaskin? Det blir massvis av statisk elektricitet av dem enligt min erfarenhet, har fått mängder av stötar från själva dammet :dizzy: Så jag tror det har med själva slipningen att göra och inte sladden i sig. Borde väl gå att jorda den dock om man fortfarande är orolig? Typ klämma på den och andra änden på ett element eller så? Någon mer el-kunnig kan väl rätta mig på det om jag tänker galet, men borde väl inte vara någon fara om det inte är någon "riktig" spänning över sladden?
 
  • Gilla
Tiger79
  • Laddar…
Att jorda något som ev. är strömförande är inte så bra. OM det verkligen är strömförande så blir det en kortslutning. I 999 fall av 1000, så går då säkringen, man ser möjligen en enstaka blå blixt.

MEN om omständigheterna är olyckliga så utvecklas den där blå blixten till en ljusbåge, som dessutom kan hålla sig tänd ganska länge. Ljusbågar har den otrevliga egenskapen att deras ändpunkter kan vandra. Så om den från början tänds där du håller en tråd mot det jordade elementet, så vandrar den på en bråkdels sekund till handen som håller tråden, den kan också vinkla iväg så att den passar på att passera via ditt ansikte eller annan kroppsdel. Och ljusbågen håller en temperatur på typ 3000 grader. Så det är naturligtvis obra att ha en sådan i ansiktet.

Detta är extremt ovanligt överhuvudtaget, och händer normalt mer i ställverksolyckor, kraftverk osv. Men det är inte omöjligt att råka ut för det även i en bostadinstallation (och det har också inträffat).

Så man bör inte orsaka kortslutningar med avsikt, det är att ta en onödig risk.
 
  • Gilla
ratax
  • Laddar…
Nä det är klart, finns det minsta risk att den faktiskt fortfarande är strömförande så är det såklart en dum idé... Ni får nog se till att mäta med en multimeter om ni inte redan gjort det. Men är det bara statisk elektricitet så har jag svårt att se att det skulle vara någon fara, bara obehagligt.
 
Är det en modern kabel med plastmantel så är det i princip omöjligt att få en stöt från någon ledare inuti kabeln. I så fall måste det vara en synlig skada någonstans.
Är det däremot en gammal 'kuhlo'-kabel med metallmantel så är det inte alls osannolikt att utsidan blir strömförande om man ruckar på kabeln och böjer den på något nytt ställe.
 
Varför inte tapetsera och spackla in kabeln, att sätta tillbaka en kabel som man lossat på brukar se rent förskräckligt ut
 
MultiMan
Ser ut som en gammal vitlackerad plåtkulo på bilden, hade varit försiktig innan den är kontrollerad så att höljet inte är strömförande. Har själv sådan i halva huset och den har relativt korta avstånd invändigt till metallhöljet och särskilt ändarna kan bli sylvassa och skära in i ledarna och man böjer runt en massa.

Vad är det för uttag under lampsockeln? Finns jordfelsbrytare?
 
Magnus E K
Stäng av huvudbrytaren, demontera och skrota hela kabeln och sätt upp en ny av lämplig sort när renoveringen är klar.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är det en modern kabel med plastmantel så är det i princip omöjligt att få en stöt från någon ledare inuti kabeln. I så fall måste det vara en synlig skada någonstans.
Är det däremot en gammal 'kuhlo'-kabel med metallmantel så är det inte alls osannolikt att utsidan blir strömförande om man ruckar på kabeln och böjer den på något nytt ställe.
Har inte böjt den på ett nytt ställe endast tagit ner den från väggen däremot är den böjd sedan den i åratal suttit runt ovansidan av en dörrkarm. Skulle gissa att ingen rört kabeln på 20-30 år.
 
Pytt Pytt skrev:
Körde ni med slipmaskin? Det blir massvis av statisk elektricitet av dem enligt min erfarenhet, har fått mängder av stötar från själva dammet :dizzy: Så jag tror det har med själva slipningen att göra och inte sladden i sig. Borde väl gå att jorda den dock om man fortfarande är orolig? Typ klämma på den och andra änden på ett element eller så? Någon mer el-kunnig kan väl rätta mig på det om jag tänker galet, men borde väl inte vara någon fara om det inte är någon "riktig" spänning över sladden?
Nej inte slipmaskin bara slipat för hand. Vet att det blir statiskt ändå eftersom man får små stötar hela tiden om man tar i dammsugaren s metallrör när man dammsuger. Nu har vi i alla fall rört i kabeln och den gav ingen stöt.
 
Pytt Pytt skrev:
Nä det är klart, finns det minsta risk att den faktiskt fortfarande är strömförande så är det såklart en dum idé... Ni får nog se till att mäta med en multimeter om ni inte redan gjort det. Men är det bara statisk elektricitet så har jag svårt att se att det skulle vara någon fara, bara obehagligt.
Det är kontrollerat nu och den gav inte någon stöt. Ska vi utgå från att den var statisk då?
 
H hempularen skrev:
Jag skulle också gissa på statiskt stöt. Men det kan vara läge att undersöka lite.

Använd en multimeter (köp om du inte redan har en ex: [länk], det finns billigare, det finns mer avancerad). Mät mellan jord (ex. jordblecket i en förlängningskabel, inkopplad i jordat uttag), och höljet på kabeln. Det skall vara mindre än 230V.

Är du tveksam över hur du skall mäta, ställa in instrumentet osv. så fråga här. Om du aldrig har hanterat ett sådant här instrument tidigare, så tänk på att du skall mäta spänning, inte ström. Ställer du in instrumentet på att mäta ström istället för spänning så blir det "en jäkla smäll".

Äldre kablar av den typen (ser inte så noga vad det är på bilden), kallas för "dödskulo", det finns skäl till det. De har en inre gummisolering som vittrar med tiden, och det blir krypströmmar genom sprickorna ut till den yttre manteln som är av metall. Den kabeltypen har nog iofs aldrig varit tillåten i badrum, så det är tveksamt om din kabel är fullt så dålig.
Tack för utförlig info. Kabeln är dock inte i ett badrum det är bara en toalett utan dusch.
Den gav för övrigt ingen stöt när sambon rörde den igår kväll. (Inte smart men antar att frestelsen blev för stor) Ska vi utgå från statisk elektricitet då?
 
Det hade jag gjort iaf, men alltid bra att skaffa en multimeter så ni kan mäta om ni skulle bli osäkra någon annan gång. Har själv fått ett par ordentliga stötar pga felmärkta säkringar, så mäter alltid både en och två gånger innan jag pillar på något numera...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.