I Amerika finns flera intressanta lösningar för skyddsrum i form av underjordiska hus med plats för sovrum, vardagsrum m.m.
Dessa är i princip färdiga lådor som ska begravas under jord.

Hur ser det ut med bygglov för sådana i Sverige?
Jag tänker att om man gräver upp en bit av sin trädgård; lägger ner skyddsrummet och ansluter till en källare och sedan täcker över och återställer som det var innan; krävs verkligen bygglov/tillstånd?
 
Jo. Tyvärr krävs bygglov för att bygga under mark. Der finns trådar om det här i forumet.
 
Jag känner dock till att en del har byggt under mark och kommit undan med det eftersom inget syns efteråt. Bland annat så vet jag om ett fall där man byggde en underjordisk gång från källaren i huset till källaren i garaget med matkällare bakom dörrar under mark mm. Mycket smart lösning, men inte godkänd - dock preskriberat nu.

Frågan är hur svårt det är att få bygglov? Om du är utanför detaljplanerat område så bör det vara ganska lätt. Inom detaljplanerat område så kan det vara lite blandat skulle jag kunna tänka mig.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
G GenJackRipper skrev:
I Amerika finns flera intressanta lösningar för skyddsrum i form av underjordiska hus med plats för sovrum, vardagsrum m.m.
Dessa är i princip färdiga lådor som ska begravas under jord.

Hur ser det ut med bygglov för sådana i Sverige?
Jag tänker att om man gräver upp en bit av sin trädgård; lägger ner skyddsrummet och ansluter till en källare och sedan täcker över och återställer som det var innan; krävs verkligen bygglov/tillstånd?
En tanke rörande storleken, om lådan ryms under Attefallsreglerna (25kvm snart 30kvm) så borde du kunna bygga med bara en bygganmälan till kommunen.
 
  • Gilla
belrain och 2 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Frågan är om bygglovet klarar tillgänglighetskraven?
 
  • Haha
Buildgates
  • Laddar…
I många områden får man inte bygga på djupet eftersom dag- och spillvatten inte finns på lämpligt djup. Spillvatten går att lösa med pump, men dagvatten är knivigare. Läggs dränering djupt så påverkar det vattnet runt om och kan skada närliggande byggnader.
 
P petersv skrev:
I många områden får man inte bygga på djupet eftersom dag- och spillvatten inte finns på lämpligt djup. Spillvatten går att lösa med pump, men dagvatten är knivigare. Läggs dränering djupt så påverkar det vattnet runt om och kan skada närliggande byggnader.
Men det gäller inte Attefallshus. Där behövs man ju inte ens berätta hur djupt man bygger. Eller? Ingen frågade mig om detta vid min utbyggnad i alla fall.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men det gäller inte Attefallshus. Där behövs man ju inte ens berätta hur djupt man bygger. Eller? Ingen frågade mig om detta vid min utbyggnad i alla fall.
precis, bara bara nockhöjden (4m) som är reglerad. Står inget om att man inte får bygga nedåt :)

har en tanke när det blir utökat till 30m2 bygga ett attefallsväxthus som delvis är nedsänkt i marken för att få högre takhöjd inne i växthuset samt få bättre isolering från marken.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Att bygga under mark utanför detaljplanelagt område kräver oftast inte bygglov (upp till kommun). Frågan är VAD man avser lägga under mark. Tex en oljecistern kan vara fri, men ett rum där människor ska vistas kan vara pliktig. Vistandet av människor i någon form ställer krav på tillgänglighet, ventilation etc. Om man kan påvisa att det tex bara är ett lager, pumprum eller motsvarande så KAN det bli bygglovsfritt. En separat ingång kan underlätta...
 
G GenJackRipper skrev:
I Amerika finns flera intressanta lösningar för skyddsrum i form av underjordiska hus med plats för sovrum, vardagsrum m.m.
Dessa är i princip färdiga lådor som ska begravas under jord.

Hur ser det ut med bygglov för sådana i Sverige?
Jag tänker att om man gräver upp en bit av sin trädgård; lägger ner skyddsrummet och ansluter till en källare och sedan täcker över och återställer som det var innan; krävs verkligen bygglov/tillstånd?
Som Tostarp skriver ovan.

Kommunen ska inte bara pröva det färdiga utseendet. De ska pröva tillgänglighet, brandskydd, ventilation, isolering, miljöpåverkan med mera. Du kanske vill ha vatten och avlopp där, då krävs väl bygglov. Byggnaden kanske påverkar ditt eller grannars hus, mark och infrastruktur.

Men se det från den positiva sidan. Om det är en prefab-bunker så finns ju färdiga ritningar. Det underlättar ju ansökan.
 
Duttarmajster
Om man känner behov av underjordiskt skyddsrum så vill man väl inte att staten ska veta om vart det ligger. Kan ju vara staten man vill fly ifrån.
;)
 
  • Gilla
BiggeTheKing och 19 till
  • Laddar…
Duttarmajster Duttarmajster skrev:
Om man känner behov av underjordiskt skyddsrum så vill man väl inte att staten ska veta om vart det ligger. Kan ju vara staten man vill fly ifrån.
;)
Hehe ligger kanske något i det.
I Amerika är väl syftet att klara nästa orkan. Det incitamentet finns ju inte i Sverige. Det låter ganska överdrivet att bygga egna skyddsrum. Men har man pengar så... En liten mancave...
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
C
Tror du att folk i t.ex. Silicon Valley bygger bunker i Nya Zeeland för att klara nästa orkan? Nästan alla som har pengar har bunker.
 
C civilingenjören skrev:
Tror du att folk i t.ex. Silicon Valley bygger bunker i Nya Zeeland för att klara nästa orkan? Nästan alla som har pengar har bunker.
[media]
Jag förstår nog inte frågan rktigt eller överförbarheten till svenska förhållanden.
I Sverige finns allmänna skyddsrum, utrymmen under andra anläggningar.
En egen personlig bunker handlar nog om pengar och hobby. Inget fel med det.
 
sir_daniel sir_daniel skrev:
precis, bara bara nockhöjden (4m) som är reglerad. Står inget om att man inte får bygga nedåt :)

har en tanke när det blir utökat till 30m2 bygga ett attefallsväxthus som delvis är nedsänkt i marken för att få högre takhöjd inne i växthuset samt få bättre isolering från marken.
Attefallshus får ha källare, enligt Boverket kan källaren också vara större än 25 kvm så länge den är helt under mark. Då ska den enligt uppgift inte vara bruttoarea. Vad du kan göra med ett sådant utrymme är ju dock begränsat pga utrymningsmöjligheter osv.

Politikerna tycker inte Attefallsreglerna är nog krångliga som de är, så för att twista till det kommer 30 kvm Attefallshus endast gälla komplementbostadshus, inte komplementbyggnader som garage och växthus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.