H hapazard skrev:
Att låta rummen dela på elementet kommer tyvärr förstöra det mesta försök till ljudisolering mellan rummen, så det är ju inte så bra. Sen ska väl sovrum ha två oberoende utrymningsvägar, så där faller ju även alternativ två bort.
Texten ovan skulle ha varit respons på inlägg ovanför.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, räcker till våningssäng (vardera sängen med vägg på varsin sida) eller loftsäng.


Nja, borde ju gå att "såga" bort en bit i mitten och låta resten av dem stå kvar.


Det skulle jag tro, men det blir ju fritt fram för ljud mellan rummen dock.

Att bara ha ett fönster högt upp på väggen är inte lika trevligt som ett riktigt fönster. Vi har det i gästrummet men i ett rum där någon ska bo permanent skulle jag undvika det.
Alt 2 har jag en varsin väg ut.?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Att bara ha ett fönster högt upp på väggen är inte lika trevligt som ett riktigt fönster. Vi har det i gästrummet men i ett rum där någon ska bo permanent skulle jag undvika det.
Om man sätter fönstret på normal höjd tar man bort väldigt mycket av poängen med att dela av rummet, dvs avskildheten går i stort förlorad. Fönster högt upp funkar utmärkt i de här barnrummet.
 
H hapazard skrev:
Jag tror att förslaget med delad våningsäng är det bästa, alltså en säng i två våningar med insteg från vardera rum. Lår det övre rummet behålla elementet som sitter och sätt in ett el-element nedanför fönstret til det andra rummet.
Kan du skicka en skiss?
 
Robert63 Robert63 skrev:
Om man sätter fönstret på normal höjd tar man bort väldigt mycket av poängen med att dela av rummet, dvs avskildheten går i stort förlorad. Fönster högt upp funkar utmärkt i de här barnrummet.
Funkar och funkar. Det är en lösning för ljusinsläpp.
Jag skulle inte vilja bo i ett rum där det enda fönstret är in till någon annans rum. Skulle du? Varför ska det i så fall vara okej att barnen gör det?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Funkar och funkar. Det är en lösning för ljusinsläpp.
Jag skulle inte vilja bo i ett rum där det enda fönstret är in till någon annans rum. Skulle du? Varför ska det i så fall vara okej att barnen gör det?
Som omständigheterna ser ut är det bara att gilla läget, eller också låta bli att dela rummet. Om du eller jag skulle vilja bo så är helt irrelevant (det begriper du väl), nu handlar det om ifall en femtonåring vill dela med en tioåring. Och vice versa. Vore intressant att se vad ts lägenhet bjuder för alternativ i övrigt, vilka rum som finns att laborera med.
 
D
MammaMona MammaMona skrev:
Nej visst så är det ju men det är varannan vecka mina barn bor hos mig. Alternativt är att jag sover i bäddsoffa i vardagsrummet och inte har något utrymme att vara om jag vill vara lite själv.
Sov i vardagsrummet varannan vecka och förstör inte sovrummet. Dåliga lösningar båda ritningarna, tjejerna kommer inte bli nöjda.
 
D
Robert63 Robert63 skrev:
Om man sätter fönstret på normal höjd tar man bort väldigt mycket av poängen med att dela av rummet, dvs avskildheten går i stort förlorad. Fönster högt upp funkar utmärkt i de här barnrummet.
Barnen är bara barn ett par år till och sedan sätter eländet/osämjan igång.
 
D
tveksamt tveksamt skrev:
Funkar och funkar. Det är en lösning för ljusinsläpp.
Jag skulle inte vilja bo i ett rum där det enda fönstret är in till någon annans rum. Skulle du? Varför ska det i så fall vara okej att barnen gör det?
Stackars barn.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Här är en artikel som beskriver principen med en vägg med inbyggd våningssäng. Inklusive bygginstruktion.

[länk]
Tack Anna H. Bra lösning!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men du kanske kommer ihåg om det var normal takhöjd, extra högt eller lågt i tak?


Vad är problemet med garderoben?
Om du menar hur du tar bort en garderob så beror det ju på vad det är för sorts garderob, alltså hur den är byggd. Fristående garderober är ju bara att lyfta bort.


Kan vara bra att börja läsa här:
[länk]
[länk]
[länk]
Tack Birgit S :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.