Tjena.

Jag behöver komplettera med lite nya armaturer och även ett uttag för motor till garageporten. Kan ni kika på bifogad skiss och se om jag är rätt ute så vore det tacksamt. Jag har elcentralen i hallen alldeles bredvid garaget och tänkte att allt ska anslutas mot centralen. Jag har en elektriker som är på ingång för att göra lite andra jobb i huset, men tänkte att jag skulle förbereda så mycket som möjligt för honom.

All kabeldragning kommer ligga utvändigt på vägg/tak och inomhus med undantag för en av belysningsarmaturerna. Jag har lite grundläggande kunskaper om el och elektronik från gymnasietiden (20 år sedan) men har aldrig jobbat som elektriker, så jag är lite rostig på gällande praxis.
 
Din skiss är ok och det går att använda en 5G-kabel där du anger.
Var dock försiktig med förbereda då ingen elektriker får slutföra det du påbörjat, så du behöver helst ta kontakt med en elektriker i förväg där ni kommer överens om vad du gör själv, vilket inte heller det är tillåtet så du behöver komma på god fot med en elfirma.
 
Var har du kopplingsdosor?
Om man utgår ifrån att den vänstra, streckade fyrkanten är en. Så behöver du en tre-ledare in i brytaren och en fem-ledare ut.
Som Bo skrev så ta kontakt med elektriker innan du gör något så kan denne hitta det bästa alternativet.
Vi vet inte de fysiska förutsättningarna och kan därför inte ge dig en lösning på det här på forumet
 
Har gjort en enkel ritning hur det kan vara
Men antal kopplingsdosor och kabeldragning beror på hur det ser ut med hänsyn till placering av uttag och belysning
Detta kan bara avgöras på plats

Handritad skiss av en elektrisk installationsplan med kopplingsdosor och kabeldragningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Glömde ledningsmarkering meölan de två dosorna till vänster
Lägger upp en ny bild :cool:
 
  • Handritad skiss av elinstallation med flera förgreningspunkter och dosor utan tydlig ledningsmarkering mellan två dosor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bonzo2000 och 1 till
  • Laddar…
Pga bildens orientering blir det de två översta dosorna
 
U Uffe A skrev:
Pga bildens orientering blir det de två översta dosorna
Tackat mycket för hjälpen, men dina ritningar är rena grekiskan för en privatperson som jag.

Även om jag inte har behörighet själv har jag dragit en del el i jobbet så det kändes som något jag kunde göra delvis själv men jag får kanske köpa hela installationen ändå.
 
tommib
Det är inte så svårt egentligen.

Ta den första bilden (som är rätt roterad):

Längst till vänster, rektangeln med "nyckeln" ovanpå är centralen.
Alla dosor är runda.
Mellan dosorna är det kabel/rör som representeras av en linje.
Tvärs varje linje är det streck. Dessa streck anger antalet ledare i kabeln/röret. De två specialstrecken, med ring resp vinklat streck i änden, anger nolla resp jord (osäker på vilken som är vilken).
Ringarna med vinkelhakar som sticker ut representerar strömbrytare, i detta fall trappbrytare (gammal variant, nya har vinkelhakarna i 180 grader mot varandra).
U med streck under (längst upp) är ett uttag.
Ring med kryss i är belysningsarmatur

Rektangeln med två vinklar i går jag bet på. Gissar dock på rörelsevakt baserat på din önskade koppling.

Notera att kablarna till de två brytarna har tre tvärstreck utan några tillägg. Det innebär att ingen av ledarna ska vara gulgrön så därför kan man inte använda vanlig 3G1,5 till dessa. Man kan använda 3X1,5 om man vill men den är svår att få tag på till och med för elektriker ibland så det är enklare att använda 4G1,5 eller 5G1,5. Kör man med den senare kan man dessutom ha ett uttag under varje brytare.

EDIT: Jo, det är en rörelsevakt. Baserat både på beskriven önskad funktion och antalet ledare till den från dosan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det är inte så svårt egentligen.

Ta den första bilden (som är rätt roterad):

Längst till vänster, rektangeln med "nyckeln" ovanpå är centralen.
Alla dosor är runda.
Mellan dosorna är det kabel/rör som representeras av en linje.
Tvärs varje linje är det streck. Dessa streck anger antalet ledare i kabeln/röret. De två specialstrecken, med ring resp vinklat streck i änden, anger nolla resp jord (osäker på vilken som är vilken).
Ringarna med vinkelhakar som sticker ut representerar strömbrytare, i detta fall trappbrytare (gammal variant, nya har vinkelhakarna i 180 grader mot varandra).
U med streck under (längst upp) är ett uttag.
Ring med kryss i är belysningsarmatur

Rektangeln med två vinklar i går jag bet på. Gissar dock på rörelsevakt baserat på din önskade koppling.

Notera att kablarna till de två brytarna har tre tvärstreck utan några tillägg. Det innebär att ingen av ledarna ska vara gulgrön så därför kan man inte använda vanlig 3G1,5 till dessa. Man kan använda 3X1,5 om man vill men den är svår att få tag på till och med för elektriker ibland så det är enklare att använda 4G1,5 eller 5G1,5. Kör man med den senare kan man dessutom ha ett uttag under varje brytare.

EDIT: Jo, det är en rörelsevakt. Baserat både på beskriven önskad funktion och antalet ledare till den från dosan.
Grymt, nu blev det lite tydligare. Tackar för förklaringen.
 
tommib tommib skrev:
Det är inte så svårt egentligen.

Ta den första bilden (som är rätt roterad):

Längst till vänster, rektangeln med "nyckeln" ovanpå är centralen.
Alla dosor är runda.
Mellan dosorna är det kabel/rör som representeras av en linje.
Tvärs varje linje är det streck. Dessa streck anger antalet ledare i kabeln/röret. De två specialstrecken, med ring resp vinklat streck i änden, anger nolla resp jord (osäker på vilken som är vilken).
Ringarna med vinkelhakar som sticker ut representerar strömbrytare, i detta fall trappbrytare (gammal variant, nya har vinkelhakarna i 180 grader mot varandra).
U med streck under (längst upp) är ett uttag.
Ring med kryss i är belysningsarmatur

Rektangeln med två vinklar i går jag bet på. Gissar dock på rörelsevakt baserat på din önskade koppling.

Notera att kablarna till de två brytarna har tre tvärstreck utan några tillägg. Det innebär att ingen av ledarna ska vara gulgrön så därför kan man inte använda vanlig 3G1,5 till dessa. Man kan använda 3X1,5 om man vill men den är svår att få tag på till och med för elektriker ibland så det är enklare att använda 4G1,5 eller 5G1,5. Kör man med den senare kan man dessutom ha ett uttag under varje brytare.

EDIT: Jo, det är en rörelsevakt. Baserat både på beskriven önskad funktion och antalet ledare till den från dosan.

Och gör dig själv den tjänsten att använda en sån 5g1,5 kabel så du antingen sätter uttag nu eller har enkel möjlighet till det senare. Kostar väl i princip ingenting att göra men så mycket lättare med uttag här och var!
 
  • Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Och gör dig själv den tjänsten att använda en sån 5g1,5 kabel så du antingen sätter uttag nu eller har enkel möjlighet till det senare. Kostar väl i princip ingenting att göra men så mycket lättare med uttag här och var!
Jo, jag måste ju ändå köpa en rulle så det är väl lika bra att försöka tänka ett steg längre.
(Jobbar just nu som nätplanerare och har byggt nätverk (bredband) de senaste 20 åren så jag har lite vana av att planera med lite extra kapacitet i näten.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.