Hejduk..tig skrev:
Vad jag ville säga är att du inte verkar veta vad teflon är? Dvs att det är en kemaikaliebeständig plast och ogiftig.
Så vitt jag läst på sistone kan teflon vara farligt om det upphettas kraftigt 3en längre tid?
Dock är det inte så vanligt att man hårdsteker sin soffa, det blir inte gott.
 
Ja, man får sätta användning av teflon i rätt kontext. Vi diskuterar inte matlagning + teflon här. Det är en annan femma. Finns många ämnen som blir hälsovådliga när de upphettas.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Jag har den soffan som du tittar på men i en annan färg. Jag har visserligen inte barn men däremot hund och katt och det händer ofta att andra kommer med sina barn och hundar och givetvis är alla välkomna i soffan hos oss. Jag har aldrig impregnerat soffan men däremot så är det väldigt lätt att få bort fläckar från den med textilrent eller vanish. Jag har inte märkt att soffan har blivit "tussig" utan den håller sig än så länge i samma skick. Lycka till med din soffa! :)
 
gillar inte skin, tycker det är klippigt och kallt på samma gång. usch jag tycker att det låter bra med en tygsoffa och impregnering i massor. som det står ovan har jag också med medel kunnat rengöra min soffa + den är ju inte vit så små eller lätta fläckar syns ju inte i första taget. min soffa är underbar men jag la också ut lite extra på den och köpte ett dyrare märke, sålde trasiga guldarmband till postalgold och fick på så sätt extra pengar till den!
 
Vi har två soffgrupper i tyg och med fyra barn blir det fläckar. Däremot har allt hittills enkelt gått att få bort med vanlig skumtvätt (vi brukar köpa Biltemas). Enkelt och praktiskt. Personligen tycker jag inte om skinn då det är kallt och "klibbigt", fast det är snyggt.
 
Vill inte verka tråkig men köp inte en 24' soffa om du har en 1 åring, hur kul är det att jaga barnen från soffan.
IKEA ? och satsa på finsoffan lite senare ?

Vi har två små och soffan börjar rent ut sagt bli äcklig
 
Jag har väl aldrig egentligen haft problem med att få ren varken tyg eller skinnsoffor.

Det jag däremot har haft problem med på båda mina tygsoffor är att de efter några år ser slitna ut. Medan skinnsoffan som jag har haft i ca 10år fortfarande ser ut som ny och helt osliten.

Innan den hade jag en tygsoffa från Mio för ca 20000kr. Sålde den billigt på blocket bara för att den såg så trist ut i tyget.

Nu skulle jag behöva en till soffa till en utbyggnad och tillkommande mysrum men vet inte om jag vågar köpa en tygsoffa igen.. och tygsoffa är egentligen det jag helst vill ha.

Men hur gör man för att försäkra sig om att tygsoffan man köper har hög slitstyrka?
 
BirgitS
Huddingebo Huddingebo skrev:
Men hur gör man för att försäkra sig om att tygsoffan man köper har hög slitstyrka?
Jag tror att både Mio och Stalands har haft en uppgift om slitstyrkan på tygproverna i butiken när vi har köpt de senaste sofforna där, typ 3 resp. 15-20 år sen.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Har en 2 år gammal Mio soffa med dyrare tyg som skulle vara hållbarare än standardtyget.
Men det tyget är nu mer slitet än tyget på de 20 år gamla de ersatte.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
S snowjim skrev:
Hej!

Vi har varit runt o tittat på soffa och har stått i valet och kvalet mellan 2 st Sit Down soffor, den ena i skin och den andra i grov svart/grå tyg/väv ([länk]). Med alla tillbehör så hamna skinnsoffan på 24 500 och tygsoffan på 15 000.

Vi har ju ett barn på 1 år och givetvis förstår vi att en skinnsoffa blir lättare att hålla rent men så finns det också nackdelar med skinnsoffor ex

- risk för hål
- fula nötningar i runt sömmarna
- något obekvämare att sitta i
- Ej vändbara kuddar.
- prislappen.

Frågan är nu hur denna grova väv fungerar att rengöra? Tanken är att vi ska impregnera soffan med 1 eller 2 flaskor impregnering från MIO, detta sägs hålla ca 6 månader under normal användning (Behandlingen kan liknas med den som måste göras på läder). Detta gör förhoppningsvis att vätska inte tränger in så lätt. Men säg att man råkar få en choklad bit som smälter i tyget, hur löser man det? Vågar man gnugga bort en fläck på ett grov tyg eller kommer det bara bli tussig?

MVH
Jag kommer aldrig mer köpa en soffa där klädseln inte går att ta av och tvätta i maskin. Iallafall inte så länge jag har småbarn hemma.
 
Köp soffa med extra klädsel.

Vi valde faktiskt att lägga överkast i våra soffor som har exakt samma färg som sofforna. Ser faktiskt helt okay ut.
 
Precis. Köp en med löstagbar och extra klädsel. Till IKEA finns det ju till och med eftermarknadsklädsel att köpa från t.ex. Bemz
 
Jo avtagbar klädsel är smart.
Tyvärr är jag inte så imponerad av designen på just dessa soffor.

Jag lägger lätt 30-40000kr på en slittålig familjesoffa med bra tyg. Men det känns mest som att man tar en rejäl risk att bli besviken....

Vår 60-70år gamla soffa på landet köpt för 100kr ser fortfarande finare ut och fräschare än min senaste tygsoffa för 20kkr.
 
Förr var det stor skillnad på tygets passform när det kom till soffor med löstagbara klädslar. Idag är det inte lätt att se skillnad om man monterat det riktigt.

Oftast anges ett slitage index, ganska säker på att även IKEA gör detta. Välj ett tyg som är för offentliga miljöer så lär det hålla bra. Det gäller dock att hålla koll så att de inte blandar in för mycket plast och annat skit.

Utseende är såklart viktigt men hos oss är kofferten viktigare. Problemet är att soffor, oavsett pris och konstruktion blir nedsuttna snabbare än vad man tror. Jag vet att ex IKEA säljer lösa dynor till vissa av sina modeller men i regel byter vi soffa var 5e var 10e år, på så vis kan man även förnöja utseendet :) .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.