T
När man blir godkänt hos Bostadsförmedlingen och de skickar det till en hyresvärd för att jag är kollad för att upfyllar deras kriterier och den lägenhet jag ansöka om ,hur länge före en annonserat inflyttning ska man skriva hyreskontrakt ? Bostadsförmedlingen skickade godkännande förra Onsdag men vi har inte hört nåt från hyresvärden angående hyreskontrakt skrivning. Inflyttning ska vara om 3 dagar. Konstig eller ?
 
Bra det att vara godkänd hos en bostadsförmedling.
Men det är nog inte alls särskilt konstigt att det inte händer något mer än så.. får man anta. Hyresvärder har vanligen nog fler än en möjlig hyresgäst som fyller kriterier. Alltså nu vet jag inte vilken förmedling eller värd det gäller eller vilka ställda specifika regler som finns i ditt ärende, men att vara godkänd enligt kriterier innebär nog inte alltid detsamma som att man tilldelats något mer än så, tänker jag..
Meddelande därefter, om erbjudande att se en aktuell lägenhet skulle kunna innebära, att man är något närmare erbjudande om kontrakt, gissar jag..
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
T
RACS RACS skrev:
Bra det att vara godkänd hos en bostadsförmedling.
Men det är nog inte alls särskilt konstigt att det inte händer något mer än så.. får man anta. Hyresvärder har vanligen nog fler än en möjlig hyresgäst som fyller kriterier. Alltså nu vet jag inte vilken förmedling eller värd det gäller eller vilka ställda specifika regler som finns i ditt ärende, men att vara godkänd enligt kriterier innebär nog inte alltid detsamma som att man tilldelats något mer än så, tänker jag..
Meddelande därefter, om erbjudande att se en aktuell lägenhet skulle kunna innebära, att man är något närmare erbjudande om kontrakt, gissar jag..
Vi fick visning av lägenhet och sade att vi är intresserat. Bostadsförmedlingen skickade det till hyresvärden efterom vi var först i Kö för denna lägenhet.
 
T Tysk skrev:
Vi fick visning av lägenhet och sade att vi är intresserat. Bostadsförmedlingen skickade det till hyresvärden efterom vi var först i Kö för denna lägenhet.
Det du säger förtydligar, tack.
Ni kan vara nära; men hur det är.. så är det (för mig) fortsatt osäkert vad det är för förmedling och hyresvärds-engagemang på tal. Har du tänkt, att hyresvärden kan ha visat objektet för fler "godkända" enligt kriterier? Det kan göra skillnad. Och det är inte alltid som så att dessa värder har vett att meddela sig i tid på tillbörligt sätt om sina överväganden/beslut.
Tänker, håll ut.. verkar som värden dröjer med sina meddelanden; som att någon annan kan ha stått före er i kön. Trist, men så kan det vara...
Hur det är, så väljer hyresvärden rätt så självständigt hur kontraktera (givet att det inte rör offentlig verksamhet/kommun, som kan stå under mer reglerade villkor; på sätt jag inte är bekant med).

Hoppas att du får något bra svar och ffa napp på din intresseanmälan.
 
  • Gilla
Tysk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.