Hej!

Vi är en familj som nyligen flyttat till vårt första hus. Huset är från 30-talet. Entrédörren på huset behöver renoveras lite. Det är rötskada på sidan av karmen. Varken jag eller min man är duktiga på det här med hus och renovering, men vi får börja någonstans.

Finns det någon här som kan ge mig förslag på hur jag kan fixa rötskadan och fräscha upp vår entrédörr??
 
  • Vit entrédörr med skador och slitage, rott på sidokarmen och frostat glasfönster i överdelen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rötskada på sidan av en vitmålad trädörrkarm, med avflagad färg och exponerat ruttet trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske inte helt trivialt att fixa. Enklast borde vara att såga bort skadat material och sedan fälla in en ny bit trä.
Kräver ett visst handlag för att det ska bli bra skulle jag säga.
 
  • Gilla
zak
  • Laddar…
Snyggast vore ju att byta 70-talsdörrpartiet till något mer tidstypiskt.
 
  • Gilla
zak
  • Laddar…
Hade nog bytt hela altet mot något nytt som passar in i husets stil.

Men börja med att tvätta rent, det gör mycket för känslan.
 
En annan fråga är ju varför det är rötskadat? Och om det ff kan komma vatten/fukt dit?
 
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Hade nog bytt hela altet mot något nytt som passar in i husets stil.

Men börja med att tvätta rent, det gör mycket för känslan.
Jo, det hade ju förvisso varit snyggare med en dörr i stil med huset men det får bli ett projekt för framtiden då budgeten är ganska så begränsad. Just nu får vi nöjas oss med lite renovering och uppfräschning.
 
Jiji Jiji skrev:
En annan fråga är ju varför det är rötskadat? Och om det ff kan komma vatten/fukt dit?
Vet faktiskt inte riktiktigt. Det finns inget tak över dörren. Så när man öppnar dörren så kommer regnet rakt på en. Behövs ju en entertak också. Sedan så kommer dörrens neder kant i kontakt med vattnet som är på betog trappan. Där behöver man nog också lägga fog eller nått. Hade hoppats på lite konkreta tips på hur jag handgripligen ska gå till väga.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Snyggast vore ju att byta 70-talsdörrpartiet till något mer tidstypiskt.
Det är ingen 70 tals dörr, det är en 90 tals dörr från Skånska byggvaror.
 
Jag hade fokuserat mer på att förhindra fukten än på själva utseendet. Det finns ju risk för att den fukten tagit sig längre in än själva dörren.
 
Börja med att sätta dit ett entretak så löser det vattenproblemet. Sen kan du fixa till det akut ruttna när det passar.
Ett entretak behöver inte vara varken dyrt eller krångligt
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Det är ingen 70 tals dörr, det är en 90 tals dörr från Skånska byggvaror.
Så lustigt, det ser ut exakt som orginaldörrpartiet vi hade på vår villa byggd 71, förutom att vi inte hade något glas i själva dörren.
Hur som helst gör ju det inte saken bättre, byt skiten. Eller tänkte du bara på själva dörrbladet?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Så lustigt, det ser ut exakt som orginaldörrpartiet vi hade på vår villa byggd 71, förutom att vi inte hade något glas i själva dörren.
Hur som helst gör ju det inte saken bättre, byt skiten. Eller tänkte du bara på själva dörrbladet?
Köpte och monterade en sån där dörr med sidoljus på min dåvarande kåk 1993, så jag känner helt enkelt igen den.
 
Isakare Isakare skrev:
Köpte och monterade en sån där dörr med sidoljus på min dåvarande kåk 1993, så jag känner helt enkelt igen den.
Kan det vara så att de funnits länge? De kanske rent av fortfarande säljs? :rofl:
 
Anna_H Anna_H skrev:
Kan det vara så att de funnits länge? De kanske rent av fortfarande säljs? :rofl:
Klart möjligt :) Men jag står på mig och säger att det är en 90 tals dörr från Skåningarna ;)
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.