Okarlsson Okarlsson skrev:
Men du är med på att oavsett så ljuger de bara om risken är mindre än vinningen? Och den shitstorm som skulle skapas om detta kom fram gör det för mig helt osannolikt att de skulle syssla med det. Vinningen låg, risken enorm. De på Google är för smarta för att göra något så dumt. Trump däremot är det inte och riskerar riksrätt.
Risken är låg. Avslöjas det, vilket har hänt några gånger, så blir det lite notiser i massmedia, lite storm på Reddit och sedan blåser det över.

H hempularen skrev:
Det handlar alltså inte om allmänt tjuvlyssnande, utan om saker som du specifikt har sagt till din Alexa pryl, som du vet att amazon analyserar, även om du inte räknade med att något mänskligt öra lyssnar. Sedan kan man givetvis tänka sig att din Alexa pryl ibland tror sig höra sitt trigord, som alltså startar uppladdning av det du säger, fast den har hört fel.
Det var en incident för typ ett år sedan när någon med stöd av GDPR begärde ut allt Amazon hade, och fick 1700 timmar inspelat ljud. Bäst av allt, de fuckade upp, så han fick 1700 timmar inspelat ljud från en ANNAN kund. Bara det borde vara en showstopper.

Den andra kunden kontaktades, och han hade haft den ungefär 1700 timmar, give or take...
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
T Troberg skrev:
1700 timmar inspelat ljud.
Ni som är så misstänksamma i tråden verkar konsekvent blanda ihop saker och ting. Inte undra på att det framstår som lite skrämmande alltihop.

Det var 1700 inspelningar, inte timmar. Det är en helt annan femma. Om varje "alexa, turn on the lights" blir en fil så är det inte ett dugg konstigt att de efter ett tag har 1000-tals inspelningar av en och samma användare som kommenderat sin röstassistent.
https://techcrunch.com/2018/12/20/alexa-user-gets-access-to-1700-audio-files-from-a-stranger/

Men ja, otroligt komprometterande att de skickade fel användares filer..
 
  • Gilla
Okarlsson och 2 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Du måste bära en foilehatt. Dess halvsfäriska form koncentrerar dina hjärnvågor till den hemliga ultrakänsliga och av megaföretagen i hemlighet inplanterade microchipet i din telefon. Då hör storerbror dig bättre.
Du kan inget om foilehattar va? Det är dels för att förhindra styrning av din hjärna. Och dels för att du inte ska synas för de satelliter som övervakar var varje människa är och vad hon tänker.
Att du börjar tänka bättre och klarare är pga att mobilstrålningen då inte stör din hjärna. Allt kommer bli mycket värre när nästa generation mobilsystem startas.
 
  • Gilla
  • Haha
Okarlsson och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Ni som är så misstänksamma i tråden verkar konsekvent blanda ihop saker och ting. Inte undra på att det framstår som lite skrämmande alltihop.

Det var 1700 inspelningar, inte timmar. Det är en helt annan femma. Om varje "alexa, turn on the lights" blir en fil så är det inte ett dugg konstigt att de efter ett tag har 1000-tals inspelningar av en och samma användare som kommenderat sin röstassistent.
[länk]

Men ja, otroligt komprometterande att de skickade fel användares filer..
Har för mig att det senare korrigerades till 1700 timmar, men jag kan minnas fel.

Oavsett, de har ingen anledning att spara det, eller ens skicka det utanför ägarens box.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
E Edgarsven skrev:
Allt kommer bli mycket värre när nästa generation mobilsystem startas.
Och varför skulle 5G vara värre än 4G? Snarare tvärtom, alla nya generationer ger lägre strålning än den innan.
 
BirgitS
T Troberg skrev:
Har för mig att det senare korrigerades till 1700 timmar, men jag kan minnas fel.

Oavsett, de har ingen anledning att spara det, eller ens skicka det utanför ägarens box.
Hittar ingen sida där det står 1700 hours vid en sökning utan det står 1700 audio files eller recordings etc.
 
H hempularen skrev:
Då överskattar du deras intelligens kraftigt. Tror du verkligen att samma robot/människor som skickar 1000 riktade annonser om diskmaskiner till mig, EFTER att jag köpt en ny maskin, skulle ha förmågan att genomskåda din test?
Men dom är ju såklart så smarta så dom inser redan innan du själv insett att du kommer använda din ångerrätt och köpa en annan! :D
Hade du köpt en hatt av Big Folie så hade du kommit undan!
 
T Troberg skrev:
Har för mig att det senare korrigerades till 1700 timmar, men jag kan minnas fel.

Oavsett, de har ingen anledning att spara det, eller ens skicka det utanför ägarens box.
Jo så som tekniken fungerar, eller ailafall fungerade när tjänsten lanserades, så använder man origenkänning som inte är möjligt att uppnå i ett litet device som du har i bohyllan.

Därför är funktionen att du säger ett "triggerord", ex: "Alexa". Detta känns hjälpligt igen av din apparat. Den börjar då skicka upp allt den hör, ifrån just den riktning du pratar ifrån (använder en matris av mikrofoner som ger en kraftig riktverkan) upp till molndatorerna. Där analyseras först att du verkligen sade "Alexa", nu med mycket kraftfullare analysalgoritmer, och därefter försöker den analysera vad det är du ber om. För detta krävs datorkapacitet som inte går (gick då för ett par år sedan) att ha i en liten burk i bokhyllan. Men tekniken rör sig mot lokal analys.

Det som skickas upp är alltså för det första det som hör ihop med din begäran, dels bara de ljud som kommer ifrån samma riktning som det ursprungliga triggerordet. Riktverkan (kallas beamforming) har man framförallt för att bli mindre känslig för störningar. Den vill kunna tyda din begäran även i ett rum där många pratar, därför filtreras övrigas tal bort av mikrofonmatrisen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Gjorde ett högst ovetenskapligt experiment efter att ha läst i den här tråden. Jag och två kompisar började skriva om att vi var intresserade av att köpa en viss sak i Facebook Messenger. Höll på ett tag med meddelanden fram och tillbaka. Många bra triggerord som "prisvärd", "billig" etc. Ingen av oss har fått upp några annonser ännu. Att avlyssna en chattkonversation är ju helt trivialt jämfört med att lyssna av telefonsamtal eller med mobilens mikrofon 24/7. Men visst, AI:n kanske är så smart att den insåg att det var ett experiment...
 
  • Gilla
quas och 2 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag är helt övertygad om att den trafik som tex Android vill gömma, det kan Android gömma så att användaren inte kan mäta den på ett relativt enkelt sätt. Inte ser du väl datatrafiken som skickas mellan din telefon och master a du växlar mellan under dagen, tex.
.
Fast det du pratar om där, är inte (!) Datatrafik. Det är Signaleringstrafik, vilket är något annat.
2G och 3G = SS7
4G = Diameter
5G = HTTP/2

Mängden signaleringstrafik ser man (mycket riktigt) INTE i mobilen. Den pågåer hela tiden när mobilen är påslagen.
SMS skickas dessutom över SS7, och syns inte heller som datatrafik i telefonen, vilket också förklarar varför du kan skicka SMS utan att ha datatrafiken påslagen i din mobil (medan tex MMS kräver datatrafik, liksom alla appar som kräver IP-trafik, såsom Messenger, WhatsApp, WeChat etc).
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Jag har ett telefonabonnemang där min operatör visar i realtid på en hemsida hur mycket surf jag har gjort av med. Operatören mäter ju från sin sida, så Android kan inte luras där.
 
T Troberg skrev:
Risken är låg. Avslöjas det, vilket har hänt några gånger, så blir det lite notiser i massmedia, lite storm på Reddit och sedan blåser det över.



Det var en incident för typ ett år sedan när någon med stöd av GDPR begärde ut allt Amazon hade, och fick 1700 timmar inspelat ljud. Bäst av allt, de fuckade upp, så han fick 1700 timmar inspelat ljud från en ANNAN kund. Bara det borde vara en showstopper.

Den andra kunden kontaktades, och han hade haft den ungefär 1700 timmar, give or take...
Det är ju poängen, att det inte avslöjats. Och det som har kommit fram har trots relativt harmlösa saker med rätta tagit hus i helvete. Allt för att bolagen inte varit transparenta nog. Jag tycker att man ska sätta integritetsribban högt, inte minst för att vi konsumenter ska få med valuta för pengarna. Och jag säger det igen, hade det du påstår hänt verkligen hänt hade de inte bara blivit stämda in i oändligheten i USA, folk hade hamnat i fängelse. Dieselgate hade varit en fis i rymden i jämförelse!
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Nämn ett par.
Förr va i alla fall Candy Crush förinstallerat på Windows 10 home. Kan inte svära på att det fortfarande är det. Sedan finns det såklart många tredjepartstjänster i Windows 10, så som Linux subsystem, men om någon ropar till annat än Azure och om det spelar någon roll i sammanhanget vet jag inte.
 
Det roliga med avlyssningen tycker jag är att USA president stoppar Huawei pga av att de är en säkerhetsbrist och kan avlyssna andra när det i själva verket är Google, Facebook, iPhone Microsoft (Alla från USA) som avlyssna alla i värden.
 
  • Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och varför skulle 5G vara värre än 4G? Snarare tvärtom, alla nya generationer ger lägre strålning än den innan.
Kan kolla på vetenskapens värld. Där har de ett avsnitt om 5G. 5G kan tydligen avlyssna folk bättre med 5G.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.