Hej!

Jag ska flytta och det största sovrummet är ca 16 kvm. Mina två tjejer på 10 rep 15 år ska få varsitt rum. Jag har kommit på en lösning med två väggar, gärna med extra ljudisolering. För att ena väggen ska få plats antar jag att en garderob från garderobsväggen behöver tas bort och en ny lösning för förvaring. Någon annan som har en bättre lösning eller har något tips? Vad kan detta kosta? Nästa steg är väl att hitta någon som kan utföra detta. Kan tillägga att detta är en bostadsrätt och då behöver jag väl inte bygglov?

Tack på förhand!
 
  • Handritad skiss av en planlösning med föreslagen väggindelning för två sovrum och frågeställning om garderobsutrymmet.
BirgitS
Välkommen till forumet!

Ja, du får ju räkna med att en vägg med bra isolering är närmare 20 cm tjock så det måste ju göras plats för väggen bland garderoberna. Det ser väl trångt ut mellan sängen och väggen i det nedre sovrummet så om möjligt placera väggen högre upp, men det beror ju på hur exakt du har ritat. Om det är gamla garderober så kan det ju tänkas att det bara är en klädstång i dem och då kan det vara värt att byta ut dem mot garderober med lådor och hyllor så att de går att utnyttja effektivt.

Du måste säkerställa att båda sovrummen kommer att ha friskluftsintag.

Man brukar inte behöva bygglov för att sätta upp en vägg, men beroende på förening kan du behöva lov från styrelsen särskilt om det behövs någon förändringen av ventilationen.
 
MammaMona MammaMona skrev:
Hej!

Jag ska flytta och det största sovrummet är ca 16 kvm. Mina två tjejer på 10 rep 15 år ska få varsitt rum. Jag har kommit på en lösning med två väggar, gärna med extra ljudisolering. För att ena väggen ska få plats antar jag att en garderob från garderobsväggen behöver tas bort och en ny lösning för förvaring. Någon annan som har en bättre lösning eller har något tips? Vad kan detta kosta? Nästa steg är väl att hitta någon som kan utföra detta. Kan tillägga att detta är en bostadsrätt och då behöver jag väl inte bygglov?

Tack på förhand!
Ett par tillägg: Fönstren går ända ner i golvet och det är ett element mellan fönstren så enligt min skiss skulle elementen hamna på det översta rummet.
 
BirgitS
Då får du nog räkna med att det behövs extra uppvärmning i sovrummet utan elementet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Ja, du får ju räkna med att en vägg med bra isolering är närmare 20 cm tjock så det måste ju göras plats för väggen bland garderoberna. Det ser väl trångt ut mellan sängen och väggen i det nedre sovrummet så om möjligt placera väggen högre upp, men det beror ju på hur exakt du har ritat. Om det är gamla garderober så kan det ju tänkas att det bara är en klädstång i dem och då kan det vara värt att byta ut dem mot garderober med lådor och hyllor så att de går att utnyttja effektivt.

Du måste säkerställa att båda sovrummen kommer att ha friskluftsintag.

Man brukar inte behöva bygglov för att sätta upp en vägg, men beroende på förening kan du behöva lov från styrelsen särskilt om det behövs någon förändringen av ventilationen.
Tack för tipsen. Att säkerställa att båda sovrummen kommer att ha friskluftsintag gör jag med byggaren antar jag? Känns som om elementet är i vägen för isoleringen/väggen på ca 20 cm. Kan man ta bort elementet om det inte finns en annan lösning?
 
BirgitS
Ventilationen och elementen är föreningens ansvar/egendom så du måste kolla sånt med styrelsen.
 
20 cm tjock vägg mellan rummen låter som overkill anser jag. Och det nedre "rummet" blir alldeles för smalt.

Vad har du för takhöjd?

Mitt förslag är att du tar bort elementet och sätter in någon annan uppvärmning. Bygg sedan en inbyggd våningssäng istället för vägg, med öppning åt ena hållet för den undre och andra hållet för den övre. Denna lösning funkar ok med normal takhöjd, väldigt bra om man har en rejälare takhöjd.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för tipsen. Nu har jag fått svar från brf:en. Att ta bort elementet får man inte göra så min skisslösning kan uteslutas. Då blir lösningen att sätta dit en vägg på diagonalen samt ett fönster högst upp på den väggen. Hoppas temperaturen blir ok i rummet? En bra lösning för garderoben behövs också. Är nästa steg för mig att kontakta några byggföretag och ta in offert? Hur bör jag gå till väga att välja dem?
 
Anna_H Anna_H skrev:
20 cm tjock vägg mellan rummen låter som overkill anser jag. Och det nedre "rummet" blir alldeles för smalt.

Vad har du för takhöjd?

Mitt förslag är att du tar bort elementet och sätter in någon annan uppvärmning. Bygg sedan en inbyggd våningssäng istället för vägg, med öppning åt ena hållet för den undre och andra hållet för den övre. Denna lösning funkar ok med normal takhöjd, väldigt bra om man har en rejälare takhöjd.
Vet ej vad takhöjden är.
 
BirgitS
MammaMona MammaMona skrev:
Vet ej vad takhöjden är.
Men du kanske kommer ihåg om det var normal takhöjd, extra högt eller lågt i tak?

MammaMona MammaMona skrev:
En bra lösning för garderoben behövs också.
Vad är problemet med garderoben?
Om du menar hur du tar bort en garderob så beror det ju på vad det är för sorts garderob, alltså hur den är byggd. Fristående garderober är ju bara att lyfta bort.

MammaMona MammaMona skrev:
Hur bör jag gå till väga att välja dem?
Kan vara bra att börja läsa här:
https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/kopa-tjanster/anlita-hantverkare/
https://www.if.se/privat/forsakringar/hemforsakring/renovera/checklista-anlita-hantverkare
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lagen-sager/konsumenttjanstlagen/
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men du kanske kommer ihåg om det var normal takhöjd, extra högt eller lågt i tak?


Vad är problemet med garderoben?
Om du menar hur du tar bort en garderob så beror det ju på vad det är för sorts garderob, alltså hur den är byggd. Fristående garderober är ju bara att lyfta bort.


Kan vara bra att börja läsa här:
[länk]
[länk]
[länk]
Tack för länkarna. Ska kolla in dem närmare. Nu vet jag att takhöjden är 2,5 m vilket väl är normalhöjd? Garderoberna är platsbyggda så då måste allt bort gissar jag? Elementet får inte tas bort men kan en lösning vara att sätta elementsskydd över elementet och sedan bygga vägg "runt" elementet med ev en liten glipa mellan skyddet och väggen?
BirgitS BirgitS skrev:
Men du kanske kommer ihåg om det var normal takhöjd, extra högt eller lågt i tak?


Vad är problemet med garderoben?
Om du menar hur du tar bort en garderob så beror det ju på vad det är för sorts garderob, alltså hur den är byggd. Fristående garderober är ju bara att lyfta bort.


Kan vara bra att börja läsa här:
[länk]
[länk]
[länk]
Tack för länkarna. Ska kolla in dem närmare. Nu vet jag att takhöjden är 2,5 m vilket väl är normalhöjd? Garderoberna är platsbyggda så då måste allt bort gissar jag? Elementet får inte tas bort men kan en lösning vara att sätta elementsskydd över elementet och sedan bygga vägg "runt" elementet med ev en liten glipa mellan skyddet och väggen? Nu finns alltså två lösningar. Se bild. Då presenterar jag väl dessa två förslag för byggare? Behövs friskluftstag endast till lösning 2 till sovrummet till höger?
 
  • Två handritade planritningar över ett sovrum med noteringar om takhöjd och möblering, inklusive element och garderober.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
MammaMona MammaMona skrev:
Nu vet jag att takhöjden är 2,5 m vilket väl är normalhöjd?
Ja, räcker till våningssäng (vardera sängen med vägg på varsin sida) eller loftsäng.

MammaMona MammaMona skrev:
Garderoberna är platsbyggda så då måste allt bort gissar jag?
Nja, borde ju gå att "såga" bort en bit i mitten och låta resten av dem stå kvar.

MammaMona MammaMona skrev:
Elementet får inte tas bort men kan en lösning vara att sätta elementsskydd över elementet och sedan bygga vägg "runt" elementet med ev en liten glipa mellan skyddet och väggen?
Det skulle jag tro, men det blir ju fritt fram för ljud mellan rummen dock.

Att bara ha ett fönster högt upp på väggen är inte lika trevligt som ett riktigt fönster. Vi har det i gästrummet men i ett rum där någon ska bo permanent skulle jag undvika det.
 
MammaMona MammaMona skrev:
Tack för länkarna. Ska kolla in dem närmare. Nu vet jag att takhöjden är 2,5 m vilket väl är normalhöjd? Garderoberna är platsbyggda så då måste allt bort gissar jag? Elementet får inte tas bort men kan en lösning vara att sätta elementsskydd över elementet och sedan bygga vägg "runt" elementet med ev en liten glipa mellan skyddet och väggen?


Tack för länkarna. Ska kolla in dem närmare. Nu vet jag att takhöjden är 2,5 m vilket väl är normalhöjd? Garderoberna är platsbyggda så då måste allt bort gissar jag? Elementet får inte tas bort men kan en lösning vara att sätta elementsskydd över elementet och sedan bygga vägg "runt" elementet med ev en liten glipa mellan skyddet och väggen? Nu finns alltså två lösningar. Se bild. Då presenterar jag väl dessa två förslag för byggare? Behövs friskluftstag endast till lösning 2 till sovrummet till höger?

Att låta rummen dela på elementet kommer tyvärr förstöra det mesta försök till ljudisolering mellan rummen, så det är ju inte så bra. Sen ska väl sovrum ha två oberoende utrymningsvägar, så där faller ju även alternativ två bort.
 
Jag tror att förslaget med delad våningsäng är det bästa, alltså en säng i två våningar med insteg från vardera rum. Lår det övre rummet behålla elementet som sitter och sätt in ett el-element nedanför fönstret til det andra rummet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, räcker till våningssäng (vardera sängen med vägg på varsin sida) eller loftsäng.


Nja, borde ju gå att "såga" bort en bit i mitten och låta resten av dem stå kvar.


Det skulle jag tro, men det blir ju fritt fram för ljud mellan rummen dock.

Att bara ha ett fönster högt upp på väggen är inte lika trevligt som ett riktigt fönster. Vi har det i gästrummet men i ett rum där någon ska bo permanent skulle jag undvika det.
Nej visst så är det ju men det är varannan vecka mina barn bor hos mig. Alternativt är att jag sover i bäddsoffa i vardagsrummet och inte har något utrymme att vara om jag vill vara lite själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.