Titta över vart du har värmeläckage i huset, te.x hyr en värmekamera och fota av huset för att se om du har några lågt hängande frukter. Man borde kunna se om det exempelvis är dåligt drevat runt fönsterna.
Se till att fönster och dörrar är täta, drar det genom dem så blir det snabbt kallt.
Hur tjock är vindsisoleringen, går det lätt att fylla på mer?

Måste ni verkligen ha 23 grader överallt, tycker personligen 23 grader är rätt varmt. 20 borde väl räcka, känns det kallt så skulle jag gissa att det är dragit, och då är det draget som bör åtgärdas.
 
M mattoys skrev:
Titta över vart du har värmeläckage i huset, te.x hyr en värmekamera och fota av huset för att se om du har några lågt hängande frukter. Man borde kunna se om det exempelvis är dåligt drevat runt fönsterna.
Se till att fönster och dörrar är täta, drar det genom dem så blir det snabbt kallt.
Hur tjock är vindsisoleringen, går det lätt att fylla på mer?

Måste ni verkligen ha 23 grader överallt, tycker personligen 23 grader är rätt varmt. 20 borde väl räcka, känns det kallt så skulle jag gissa att det är dragit, och då är det draget som bör åtgärdas.
bra tips. Jag ska kolla igenom det. Det är ett gammalt hus med gamla fönster. Vissa fönster går inte att öppna och dom har jag tätat med silicon. Dom andra fönsten har jag satt nya lister på. Uppe på vinden ska jag kolla lite vad man kan göra. Tror det är 30cm spån kanske, bara en gissning. Enda gången jag klättrade upp dit var när jag flyttade hit och de är 3 år sedan snart. Man kanske kan lägga ett lager med isolering ovanpå eller något. En värmekamera ska jag kika på.
 
Magnus E K
Behöver ni 300 kvadrat på vintern? Bomma igen halva huset och låt temperaturen där falla till 10 grader så kanske det funkar att värma resten.
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Missade helt det där med 23 grader.............har man det inne i ett ganska otätt och oisolerat hus så går det åt massor med energi.....Själv skulle jag nog avlida i 23 grader inomhus. Vi har nog typ 18 grader som normalt, på toan nere och i köket kan det vara mycket lägre ibland. Där är det riktigt dåligt i golvet nånstans..........Ingen risk man somnar på toan om det är -30 ute iallafall.
 
Nere i källaren håller jag kanske 15-18 grader. Golvet ovanför blir iskallt om jag låter källarn sjunka lägre. 23 grader är den temp familjen är nöjda med. Barnen har ju inte alltid kläderna på och jag vill inte att dom ska bli kalla då heller. Så jag får elda mer men om familjen trivs och det är varmt å skönt så får de vara lite kepigt att elda. Vi lever ju inte i misär med 5 grader på morgonen utan om det är -25 ute så har tempen sjunkit till 18-22 grader. Dock måste jag upp tidigare på morgonen för att elda men det blir inte sömnbrist pga det. Jag har fått mycket tips jag ska kolla upp och fixa så det ordnar sig nog. Tack för all hjälp!

jag skrev -5 i första inlägget såg jag men ja menade -25.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Magnus E K
Så 300 kvadrat är 150 + 150 källare? Då är det förstås rimligt att hålla full temp på hela övervåningen (för en hel familj). Jag såg framför mig ett källarlöst L-format enplanshus ;)
 
  • Gilla
Beman1324
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
ja såklart men vedmagasinets storlek brukar gå hand i hand med effekten.........Blir ju konstigt med en panna designad för låg effekt och som har plats för mycket ved.
På billigare/sämre pannor stämmer det du säger.
På premium-pannor däremot är det helt fel. Här kan man få tre olika effekter på samma vedvolym.


www.biovarmesverige.se/wp-content/uploads/2015/11/ETA-Vedpanna-Broschyr.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.