Vi har en tvättstuga där vi skulle vilja montera skjutdörrar, typ Elfa eller motsvarande. Problemet är dock att tvättstugan är våtutrymme så jag vill ju ogärna skruva i golvet. Då upptäckte jag att Elfa numera har takhängda skjutdörrar men vi har ett hängande innertak (sånt med alu-profiler i rutsystem med fiberplattor) som lär ha obefintlig upphängningsförmåga.

Hur gör man? Går det förresten att montera ens vanliga skjutdörrar utan att kunna skruva en rejäl skena i taket? Borde jag sätta en regel från vägg till vägg precis under innertaket för att kunna montera skjutdörrarna i? Är det riskfritt att skruva i golvet? Det ligger ju golvvärme i plattan under och det är ett "plast"-golv. Förr var de väl av epoxi med sand i men nu har jag för mig att materialet är mer som plast?
 
Du kan ju limma skenan i golet.
 
  • Gilla
Pillard
  • Laddar…
BirgitS
M magnu skrev:
Du kan ju limma skenan i golet.
Skenan till våra Elfa-skjutdörrar sitter med dubbelhäftande tejp i golvet.
 
  • Gilla
Pillard
  • Laddar…
Just det, vad smidigt. Men det är en takskena inblandad också?
 
BirgitS
Japp, takskenan är det som håller uppe skjutdörrarna så den är skruvad i taket, i vårt fall betong. Men jag har för mig att Elfa visar en lösning med att sätta takskenan på en större regel och regeln är då fastsatt uppåt, det gäller då när takhöjden är högre än höjden på dörrarna men kanske kan fungera i ditt fall som den där regeln du skriver om mellan väggarna.
 
Hm! Jag trodde de stod på golvskenan och att takskenan mest var till för att styra?
 
BirgitS
Jag kanske har missuppfattat det. Vi har https://elfa.com/sv-se/sortiment/skjutdorrar/estetic som kan vara helt takhängd också och det är möjligt att de har andra skjutdörrar som fungerar på annat sätt. Hör med deras kundtjänst eller besök en återförsäljare.
 
Hallonbåten
Ankarskena, En lodrät,och en i 45° vinkel från takskenan upp till betongvalv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.