Vad är detta? Antagligen ett bo? Ser ut som bobyggarna använt isoleringen som bygg material. Ca 40 x 35 cm stort. Ser ut som spillning under. Getingar brukar ju ha mer pappersliknande struktur på sina bon.

Bege Ungefärligt 40x35 cm bo byggt av isoleringsmaterial med spillning under, sitter vid huskonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite svårt att se på bilden men det skulle kunna vara ett bålgetingbo. I sommar har det varit ett mycket bra år för alla getingar inte minst bålgetingar.

Ta ner det så ser du ju på insidan om det är getingar av någon sort som byggt det. Alla getingbon är tomma vid den här tiden så det är perfekt tid att plocka ner dem.
 
Tack för svaret, ja men använder bålgetingar isolering till sina bon och bygger dom så stora?
 
Dom använder det som finns till hands och innehåller cellulosa. Vad är det för isolering?
 
useless useless skrev:
Dom använder det som finns till hands och innehåller cellulosa. Vad är det för isolering?
Rockwool Granulate
 
Ja alla getingar kan använda isolering. Jag antar att du menar glasull eller liknande? Jag minns att jag som barn brukade titta på getingar som slet ut gullfiber i utbyggnaden på huset vi bodde i på somrarna och sedan byggde de bo på dass. (Varje sommar var där ett getingbo med inslag av gullfiber.)

Bålgetingbon kan bli jättestora. De mått du anger låter helt rimligt. Jag kan inte se om det som virvlar i mönstret men jag tycker att det finns antydningar till det i din bild. Bålgetingar bygger snyggare bon är "vanliga" getingar (egentligen är det flera olika arter/underarter som mer eller mindre ser likadana ut).

Men plocka ner det och titta inuti så ser du ju om det är ett getingbo.
 
Jiji Jiji skrev:
Ja alla getingar kan använda isolering. Jag antar att du menar glasull eller liknande? Jag minns att jag som barn brukade titta på getingar som slet ut gullfiber i utbyggnaden på huset vi bodde i på somrarna och sedan byggde de bo på dass. (Varje sommar var där ett getingbo med inslag av gullfiber.)

Bålgetingbon kan bli jättestora. De mått du anger låter helt rimligt. Jag kan inte se om det som virvlar i mönstret men jag tycker att det finns antydningar till det i din bild. Bålgetingar bygger snyggare bon är "vanliga" getingar (egentligen är det flera olika arter/underarter som mer eller mindre ser likadana ut).

Men plocka ner det och titta inuti så ser du ju om det är ett getingbo.
Ja, det ska jag göra....tack igen
 
Berätta gärna vad du kom fram till. :)
 
Stort getingbo på marken bredvid en måttstock som visar storleken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Getingbo...
 
Ser ut som bålgetingar. De bygger så fint med små virvlar. :)
 
Jag har samma, ska jag ta iväg hela isolering biten eller borde rensa bara getingbon. Tänkte på att blir kvar någon lukt som dem lämnar och börjar bygga på samma ställe.
 
  • Getingbon på isolering i en mörk utrymme som ser ut att vara en vind eller liknande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.