Hej,

Jag planerar en utbyggnad av huset då familjen växer.
Det som skulle behövas är 3st sovrum (prio 1), större kök(prio2) och större vardagsrum (prio 3).
Bifogar en bild på dagens planlösning. Huset har 65kvm boyta, ett vindsloft och källare.
Tanken är att inte bygga ut med källare för att spara pengar, men dock kommer det nog behövas krypgrund då det befintliga huset har ca 1m sockel.
Då tomten också sluttar kraftigt är enda rimliga utbyggnadsriktningen västerut (bilden är placerad med norr rakt uppåt).
Tomten sluttar kraftigt så söderut skulle det behöva grävas ur rejält för att bygga ditåt, norrut sluttar det nedåt, österut är det för nära tomtgräns och garage för att bygga. Så enda alternativet som kvarstår är västerut.
Yttermått på befintligt hus är ca 7,7*9,8m, plus hallen som är ca 1,7*3m.
Så befintlig byggnad är ca 80,5 kvm, och detaljplanen säger max byggnadsyta på 150kvm.
Alltså kan jag bygga ca 70kvm till.
Tips och idéer på smarta lösningar mottages tacksamt.
Bild på en husets nuvarande planlösning med kök, vardagsrum, sovrum, toalett och hall markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gammelnörden
Menar du ytterligare 3 sovrum utöver de 2 som redan finns? Bifogade planlösningens proportioner stämmer inte, så ett mått inifrån vardagsrummet, eller köket, åt väster skulle hjälpa.

Om du har för avsikt att i princip bygga på ett till hus på det befintliga skulle jag vilja se bilder på huset utifrån för att kunna skapa mig en uppfattning om proportionerna. En tillbyggnad är inte bara en planlösning utan ska ju se bra ut utifrån också...
 
Antar att den västra väggen är 7,7 meter och då skulle du i princip kunna bygga ut huset åt väster 9 meter. Det troliga är att det kommer se konstigt ut på utsidan. Du skulle kunna flytta ut vardagsrummet och köket i nybyggnationen och ha två sovrum åt söder. Problemet blir snarare att du får bygga alla prioriteter samtidigt.

Men lägg upp bilder på huset utifrån så vi ser hur det ser ut från alla väderstreck
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Menar du ytterligare 3 sovrum utöver de 2 som redan finns? Bifogade planlösningens proportioner stämmer inte, så ett mått inifrån vardagsrummet, eller köket, åt väster skulle hjälpa.

Om du har för avsikt att i princip bygga på ett till hus på det befintliga skulle jag vilja se bilder på huset utifrån för att kunna skapa mig en uppfattning om proportionerna. En tillbyggnad är inte bara en planlösning utan ska ju se bra ut utifrån också...
Precis, ytterligare 3st sovrum behövs.
Jag tror inte heller proportionerna på planlösningen stämmer nu när du påpekar det. Får försöka mäta lite i helgen.
Bifogar lite bilder nedan, hojta om ni vill ha mer men detta är dom jag har just nu.
Norr:
Ett rött hus med vita knutar och en veranda med trädgårdstrappa, omgiven av grönska under tidig höst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Syd:
Ett rött hus med svart tak och trädäck sett från sydväst, omgiven av gräsmatta och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sydväst:
Rött enfamiljshus med svart tak och skorsten omgivet av en grönskande trädgård och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd trävilla med stort trädäck och bubbelpool, omgiven av trädgård i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Putte 9497 skrev:
Antar att den västra väggen är 7,7 meter och då skulle du i princip kunna bygga ut huset åt väster 9 meter. Det troliga är att det kommer se konstigt ut på utsidan. Du skulle kunna flytta ut vardagsrummet och köket i nybyggnationen och ha två sovrum åt söder. Problemet blir snarare att du får bygga alla prioriteter samtidigt.

Men lägg upp bilder på huset utifrån så vi ser hur det ser ut från alla väderstreck
Ja precis, västra väggen är 7,7m.
Bifogar bilder i inlägget ovan, har dock ingen bild på fasaden från öster.
 
En huskropp i väster som är förskjuten något bakåt skulle nog bli det bästa. Alternativt en utbyggnad norrut i två plan, så att huset blir ett souterränghus.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
En huskropp i väster som är förskjuten något bakåt skulle nog bli det bästa. Alternativt en utbyggnad norrut i två plan, så att huset blir ett souterränghus.
Vad är motiveringen för att förskjuta huskroppen bakåt om man bygger ut åt väster?
 
Anna_H Anna_H skrev:
En huskropp i väster som är förskjuten något bakåt skulle nog bli det bästa. Alternativt en utbyggnad norrut i två plan, så att huset blir ett souterränghus.
Har också funderat på att bygga ut i sutteräng norrut, men frågan är hur man gör med taket då?
 
Det klart bästa skulle vara som Anna skriver att bygga sutteräng mot vägen eller bakåt. Anledningen till det som jag ser är att det skulle påverka minst på helhetsintrycket på huset.

En annan lösning är att bygga västerut och samtidigt bygga om taket.

En tredje lösning är att lyfta taket och bygga på en våning och skulle nog vara den snyggaste lösningen om man gillar dagens utseende på huset.

Oavsett lösning kommer det nog gå på ett ut rent kostnadsmässigt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Taket får du nog bygga om oavsett
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Det klart bästa skulle vara som Anna skriver att bygga sutteräng mot vägen eller bakåt. Anledningen till det som jag ser är att det skulle påverka minst på helhetsintrycket på huset.

En annan lösning är att bygga västerut och samtidigt bygga om taket.

En tredje lösning är att lyfta taket och bygga på en våning och skulle nog vara den snyggaste lösningen om man gillar dagens utseende på huset.

Oavsett lösning kommer det nog gå på ett ut rent kostnadsmässigt.
Jag har hela tiden varit inne på att bygga ut västerut, för att det skulle innebära minst åverkan på det befintliga huset, och borde alltså då vara det billigaste alternativet.
Om jag bygger västerut behöver exempelvis taket bara förlängas, inte byggas om.
Skulle jag bygga söderut eller norrut måste taket rivas helt och göras om. Eller tänker jag fel?
Hur menar du att en utbyggnad västerut skulle påverka helhetsintrycket på huset? Det blir ju bara längre.
Skulle jag bygga sutteräng från vägen skulle intrycket bli att huset är dubbelt så högt exempelvis.
 
P Putte 9497 skrev:
Taket får du nog bygga om oavsett
Men bygger jag västerut behöver det bara förlängas, inte byggas om?
 
A adde_hjelm skrev:
Men bygger jag västerut behöver det bara förlängas, inte byggas om?
Du tänker att du ska ha två tak med varsin topp istället för ett långt tak?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Du tänker att du ska ha två tak med varsin topp istället för ett långt tak?
Nu tänker vi nog olika på något sätt.
Takets nock går idag i öst-västlig riktning.
Om jag bygger ut åt väster kan jag alltså förlänga taket längs samma nocklinje.
Däremot om jag bygger ut i sydlig eller nordlig riktning måste jag antingen bygga om taket helt eller ha två toppar.
 
Jo, men du måste ändå bygga om halva taket, eftersom du inte har nock hela vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.