Hejsan!

Jag håller på att bygga en egen karm (köpt rent karmvirke som jag kapat själv) för pardörr inomhus och undrar hur jag bäst placerar karmskruvarna.

Hade tänkt placera dom så här, men det kanske inte är så optimalt? Och ska karmskruven placeras på karmens tjocka eller tunna del?
Skärmavbild 2019-11-27 kl. 22.52.07.jpg
Tacksam för hjälp!

/ Oskar
 
Nej du bör inte placera karmskruvarna så som du tänkt.
De yttre ska närmare hörnen ungefär 15cm om du mäter från insida karm och cirka 20cm om du mäter från utsida karm.
De övriga två räknar du ut efter placeringen på de två första så de blir jämt placerade men kontrollera så de inte hamnar mitt i något beslag.
Det är inga exakta mått utan ett ungefär, karmen bågnar om du har så långt in till de yttre skruvarna som du ritar på bilden.
Karmskruven placeras där du har något att fästa karmen det är valfritt samt kanske inte karmhylsor eller skruv passar och ger justeringsmån om infästningen det sitter där dörrbladet täcker.
 
  • Gilla
oskarsch
  • Laddar…
Stort tack för grymt svar! Om jag tolkar det du skriver rätt så väljer jag själv om jag placerar karmskruven i tjocka eller tunna delen? Då väljer jag i så fall den tunna (33mm tunn, den tjocka är 45mm) eftersom skruvarna då döljs av dörrbladet.

Är denna placering korrekt?

Schematisk illustration av ett dörrblad med markeringar för placering av karmskruvar mot mitten på en tunn sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och placerat lite mot mitten så här?

Måttband visar 33mm tjock trädel där en karmskruv är placerad nära mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag brukar använda 4st skruv per karmstycke.
Det är valfritt om du placerar skruvarna/karmhylsorna i den tjocka eller tunna delen så länge du kan justera tillräckligt, tänk även på att om du använder täcklock så måste skruvar och hylsor vara långt in i hålet så täcklocken får plats.
Är det en innerdörr?
 
  • Gilla
oskarsch
  • Laddar…
Japp. Innerdörr. Jag körde skruvarna i tunna delen. Snyggare om dom döljs.

:)
 
Innerdörrar väger oftast inte speciellt mycket så det är inte lika noga som en ytterdörr men trots det bör du använda 4 skruvar per sidostycke.
Till innerdörrar brukar det även fungera med enklare karmskruv men använd det du har tillgängligt.
https://www.biltema.se/bygg/fastelement/byggskruvar/karmskruv-2000019737
Här finner du lite tips och du kan även se att det används 4 infästningar per sidostycke och ungefär var de är placerade.
https://www.youtube.com/results?search_query=montera+innerdörr
Det fungerar troligtvis även med 3 infästningar om du sätter dom 15-20cm in från uppe och nere och sedan en i mitten mellan det två andra men jag använder alltid 4st per långsida.
 
Okej! Tack!

Placerade enligt nedan och ska använda skruvarna på bilden i lättbetong. :)
Träregel stödd av vita metallfästen, placerad intill tvättmaskin och skåp.
 
  • Hand håller förpackning med skruvar avsedda för lättbetong med en skruv visad utanför förpackningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kommer nog bli bra.
I lättbetong brukar jag rekommendera att fördelningsplatta används men det är ingen större tyngd i en innerdörr.
Har du ingen fördelningsplatta så fungerar det nog utan annars kan man lägga något under hylsan t.ex en bit massonit eller vad du har tillgängligt.
Fördelningsplatta används till porösa material så att hylsan inte äter sig in i materialet.
 
Obs. Pardörr med fönster men dom är inte så himla tunga.

Blå pardörr med fönster ligger på golvet med verktyg och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det blir nog bra men om det är möjligt så gör en fördelningsplatta så blir resultatet bättre.
 
Har försökt få Google att berätta vad det är för något. Vill du förklara? :)
 
  • Gilla
oskarsch
  • Laddar…
Tack för förtydligandet av plattan. Ska kolla om den lösningen fungerar hos oss.

Helt ärligt så är det Bauhaus som rekommenderade 6st (3 per sida). För han var det mer "Fyra eller sex stycken totalt". Gör jag jättefel nu eller kan jag köra på?

Visste sen innan att Bauhaus personal inte är så kunniga, men svårt när dom är så självklara på rösten.
 
Det är lättare att justera karmen rak så att den inte bågnar någonstans med fyra punkter istället för tre punkter.

Edit:
När bauhaus till och med föreslår två fästpunkter per sida så skulle jag inte lita på dom.
 
  • Gilla
oskarsch
  • Laddar…
Okej. Då blir kvällens stora fråga: Ska jag byta till 4st per sida?

Det kommer innebära:
En resa till Bauhaus för att köpa fler hylsor
Spackla 2st hål
Borra 4st nya

Är det värt det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.