Min gamla maskin, nederst på bild, fick fel på elektroniken och lite annat, så jag köpte en ny strippad maskin (utan batteri och laddare).

Men antingen är jag trög ikväll, eller så är det nåt som inte stämmer med starlock-fästet på den nya maskinen. Trodde det skulle se ut som den gamla, det är ju i princip samma maskin.

Någon som vet innan jag ringer Bosch?

Jämförelse mellan starlock-fästen på två olika slags verktyg, en ny och en gammal modell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är olika fästen.. Tror att det heter starlock plus på den nya..
 
Enligt artikel på gds.se så är det så här:
Tre olika multimaskinblad märkta Starlock, Starlock Plus och Starlock Max för verktygsfästen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Står dock bara att de är kompatibla med varandra, och på maskinen jag köpt står det på sidan både starlock plus och starlock, alltså BORDE båda funka.
 
Det ska se ut så. Man fäller tillbaka spaken och trycker dit bladet med lite kraft så låser det av sig själv. Supersmidigt när man kommit på knepet.
 

Bästa svaret

Den nedersta är inte Starlock, det är det gamla fästet. På den maskinen kan du montera de flesta bladen med platt fäste, samt Starlock "standard". Inte Starlock Plus eller Max.

På din nya maskin har du Starlock fäste, på det kan du endast montera Starlock blad, inklusive Plus och Max. Blad med platt fäste funkar ej.
 
  • Gilla
martinradbo
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
Den nedersta är inte Starlock, det är det gamla fästet. På den maskinen kan du montera de flesta bladen med platt fäste, samt Starlock "standard". Inte Starlock Plus eller Max.

På din nya maskin har du Starlock fäste, på det kan du endast montera Starlock blad, inklusive Plus och Max. Blad med platt fäste funkar ej.
Stort tack! "Att gissa är silver, att veta är guld", eller hur är det nu man säger? :)

Tråkigt att jag just diskvalificerade alla mina gamla blad bara, lär väl kosta lika mycket att köpa nya som jag gav för maskinen :(
 
Med Strip:s genomgång så förstod jag bättre, kollade på alla blad idag och de flesta var faktiskt starlock-blad.

Fattade dessutom att man bara kan klicka på bladet utan att öppna bygeln på sidan, den ska man bara dra i när man vill LOSSA bladet som jag förstår det.

Multimastern är en sån maskin som jag inte trodde att jag behövde, men som får jobba mycket numera när jag bygger och som jag inte skulle klara mig en dag utan. Bra betyg till maskinen och mindre bra till mitt omdöme? ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.