Hej!

Försöker få till ventilationen över hela huset. Tidigare ägare hade bara självdrag med nån enstaka fläkt. Just nu har vi installerat 3 st pax calima fläkar i alla våta miljöer, som går dygnet runt på bas ventilationsläge och ökar vid fukt och ljus.

Men har några funderingar.

  1. Behövs tillluft i garage? om det behövs kan man isf dra en kanal från huset in till garaget men en kanalfläkt i röret? Dörren till garage är branddörr så denna är tät.
  2. Behövs frånluft/tillluft i förrådet? Det sitter branddörr till förådet.
  3. Behövs det någon tilluft/frånluft i hall och allrum?

  • Uppvärmning är via fjärrvärme ibland körs kamin dom kalla dagarna.
  • Golvärme i sovrum 1, bastu/dush, lilla toalett, allrum, hall, förråd, garage och kök.
  • radiatorer i resterande rum.
  • Villan är från 60 talet, men halva delen är utbyggd och står på betongplatta.
  • Isolering är bytt nästan överallt och detta medförde sämre ventilation.

Jag förstår att det är bättre med ftx (värmeåtervinnings system) men innan vi börjar installera något sånt har vi annat som behövs göras.

Bifogar en bild
Jag ritade med musen det blev inte så rakt, hoppas ni har förståelse.

RÖD är frånluft
BLÅ är tilluft
 
  • Handritad ventilationsskiss av ett hus med röda och blåa markeringar för från- och tilluft.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillluften i bastun är inte alltid öppen. (vinter)
 
Jag trycker det ser bra ut. Nej på fråga 1,2 och 3.

Luften måste också kunna röra sig från tex sovrum till allrum. För det brukar man sätta in en överluftsventil alternativt om dörren inte sluter tätt.

Men du har runt 6 frånluftsmarkeringar och 3 installerade fläktar?

Hur tar du in "tilluften" i rummen?
 
  • Sovrum 1 tilluftsventil (självdrag)
  • Sovrum 2 fönsterventil (självdrag)
  • Sovrum 3 fönsterventil (självdrag)
  • Vardagsrum 1 ST fönsterventil + 1st tilluftsventil (självdrag)
  • Finns springa under dörrar så luften tar sig igenom där.
Tack för svaret, luften känns mycket bättre redan nu i huset än tidigare.och känner att jag har undertryck i huset nu.

Dock när vi har undertryck i huset nu, så funderar jag om radon värdet och fuktigheten i krypgrunden (gamla delen) kan öka.? Enligt mina egna uträkningar finns risk för det,men ja kan ha fel.

Tänkte köpa mig en hygrometer, helst med 4 ST mätpunkter så man får koll på fukthalten.
Någon som har tips på en bra?

Radon mätning är jag lite osäker på?
Mäta själv eller anlita någon för det?

Marken känns torr, mycket sand under jorden på gräsmattan, och det är väll gott tecken? mycket sand och spindlar lutar väll mot det torra?

Det är bara via självdrag som krypgrunden ventileras via nu.

Finns planer på cellplast till krypgrunden om det gör så risker för fukt/radon minskar och ev avfuktare.

Betongplattan har ju cellplast och bra dränering så där är jag inte orolig.
 
Man vill ha ett viss undertryck i en byggnad så det är bra men det kan öka radonhalten om man har markradon. Det är mätsässong för radon nu så beställ en mätdosa från tex Radonova. Om du är otålig kan du göra en indikativ korttidsmätning på en vecka! :)

Jag kan inte se något skäl till att vara orolig för förhöjd luftfuktighet inomhus i huset.
 
Angående krypgrunden. Är det ett träbjälklag? Har du något problem med lukt eller så? Viktigt att det inte finns en massa organiskt material i grunden/på marken som det kan växa i.
 
Nej ingen lukt och inget mögel vad ja kan se. Marken är sand/sten.

Jag ska lägga ny isolering till golven i 3 rum som ligger ovan krypgrunden, så tänkte om man skulle vidta åtgärder i krypgrunden samtidigt.

Men kanske onödigt om det ej finns några problem där?
 
Får beställa en och tack för svaren:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.