Emma242 skrev:
De flesta har Google, på något sätt. Eller någon annan tjänst som delar data med någon tjänst som används på den andra enheten. Jag förstår inte riktigt vad du tycker är knepigt här.
Alltså jag tycker ingenting av detta är svårt att göra rent tekniskt. Utgångspunkten från er är att bjässarna inte avlyssnar utan följer regler. Utgångspunkten från mig är att de avlyssnar och inte följer reglerna. Det tekniska är inte svårt alls. Däremot köper jag inte förklaringar som "sammanslagna googlingar när man har en viss uppsättning appar och är på samma ip och ignorera olika användar-id". Det känns alldeles för random och okontrollerat. Att det går att göra är jag fullt insatt i, men att det skulle förklara varför någon får reklam om någonting som den pratat med någon om och att googlingsaggregering skulle vara förklaringen köper jag inte.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
A
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Alltså jag tycker ingenting av detta är svårt att göra rent tekniskt. Utgångspunkten från er är att bjässarna inte avlyssnar utan följer regler. Utgångspunkten från mig är att de avlyssnar och inte följer reglerna. Det tekniska är inte svårt alls. Däremot köper jag inte förklaringar som "sammanslagna googlingar när man har en viss uppsättning appar och är på samma ip och ignorera olika användar-id". Det känns alldeles för random och okontrollerat. Att det går att göra är jag fullt insatt i, men att det skulle förklara varför någon får reklam om någonting som den pratat med någon om och att googlingsaggregering skulle vara förklaringen köper jag inte.
Men poängen är att ju att det inte alls är "random och okontrollerat". Det finns en hel industri bakom detta, och en hel del forskning. Att anta den mest komplicerade lösningen (röstinspelning, röstanalys och hemlighetsmakeri om det) mot det enklare och vetenskapligt bevisade svaret har jag svårt att förstå.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men ni kanske samtidigt var uppkopplade mot samma WiFi-nätverk och någon av er hade sökt på fogmassor nyligen?
I så fall liknar det ju InsidersUnited fall som jag tog upp tidigare och hen hade ju fått en förklaring från en som jobbade med SEO och liknande som just det.
En smula tveksamt i detta fall, en byggarbetsplats där byggnaden inte ens har elektricitet än, och jag tror inte nån kopplat in ett nätverk på byggström. Men jag ska helt klart kolla nästa gång jag är där om det finns nått publikt nätverk i närheten.

De enda jag känner till som min telefon kopplar upp sig på är Donken och några hotellkedjor, men det är inget som finns i närheten.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Maria T
Helt OT men... jag tycker det borde finnas fler varianter/val under den här "Gilla"-symbolen. Nu kan vi ge varandra en tumme upp, ett hjärta, ett gapflabb, ett Wow, en ledset ansikte och en arg figur.
Jag saknar nåt som skulle betyda "nu är du allt ute och cyklar", "besserwisser" och det självklara "tumme ner".
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jag personligen har inga problem med dagens övervakning, jag pysslar inte med nått hemligt eller kriminellt.
Detta tycker jag är så otroligt blåögt. Tänk på alla som kämpar för demokrati i Hongkong. Dom som är bara vanliga medborgare och aldrig varit kriminella, hamnar ändå på skärmen för sin åsikts skull, och i slutändan kanske i fängelse eller värre.
Eller du tillhör en religion/härkomst som inte är önskvärt i ditt land: vill du vara utpekad?
Läs dina historieböcker om du nu har sådana!
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
Ja Facebook måste ha uppdaterat sin programvara och sin teknik om dom ska avlyssna några hundratals miljoner människor
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Emma242 skrev:
Men poängen är att ju att det inte alls är "random och okontrollerat". Det finns en hel industri bakom detta, och en hel del forskning. Att anta den mest komplicerade lösningen (röstinspelning, röstanalys och hemlighetsmakeri om det) mot det enklare och vetenskapligt bevisade svaret har jag svårt att förstå.
Det är väl inte komplicerat alls? De flesta I västvärlden har en enhet med mikrofon som aldrig stängs av. Då är det mycket enkelt att inhämta info av långt högre kvalitet än genom tangentbord. Fb och Google har information som levebröd. Det är självklart att de inhämtar den informationen. Jag har svårt att förstå hur man kan ha ett uns tillit till någon som har en direkt vinning i frågan. Det har gjorts flera dokumentärer av och med människor som var med och startade google och fb, som vittnar om hur illa det är ställt. Att vanliga människor inte har en aning om hur långt det är gånget och på vilken nivå det är på idag.
Återigen; det var ingen som misstänkte att USA på distans avlyssnade regeringar sedan 80-talet, men det har de gjort (det kom fram för några år sedan). Det var mer James Bond-teknik redan då än vad som var med i filmerna. Det var inte svårt att hålla hemligt under nära 40 år, så varför skulle detta vara svårt att hålla hemligt. Retorisk fråga.
 
  • Gilla
  • Haha
Donn och 1 till
  • Laddar…
Finns ingen anledning alls att ha något alls från Google i sin dator eller telefon!
Finns fullgoda alternativ som inte ger någon data om dig vidare.

Browser: Brave.com Ultrasnabb, annons- och trackerblockering inbyggd

Sökmotor: DuckDuckGo eller Startpage

Brave finns även för Apples iOS.
 
Redigerat:
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
A
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det är väl inte komplicerat alls? De flesta I västvärlden har en enhet med mikrofon som aldrig stängs av. Då är det mycket enkelt att inhämta info av långt högre kvalitet än genom tangentbord. Fb och Google har information som levebröd. Det är självklart att de inhämtar den informationen. Jag har svårt att förstå hur man kan ha ett uns tillit till någon som har en direkt vinning i frågan. Det har gjorts flera dokumentärer av och med människor som var med och startade google och fb, som vittnar om hur illa det är ställt. Att vanliga människor inte har en aning om hur långt det är gånget och på vilken nivå det är på idag.
Återigen; det var ingen som misstänkte att USA på distans avlyssnade regeringar sedan 80-talet, men det har de gjort (det kom fram för några år sedan). Det var mer James Bond-teknik redan då än vad som var med i filmerna. Det var inte svårt att hålla hemligt under nära 40 år, så varför skulle detta vara svårt att hålla hemligt. Retorisk fråga.
Det har förklarats flera gånger i tråden varför detta är teknologiskt bökigt, samt varför det skulle vara svårt att hemlighålla. Och inte ens Cambrigde Analytica lyckades hålla sin operation hemlig trots stöd av kapital och politiker, och till och med en del forskare. Vidare så skulle det inte ens behöva vara hemligt, nästan alla av oss går ju med på vilka villkor som helst, till exempel Googles och Facebooks. Trots flera avslöjanden om väldigt generös datadelning är det få som bryr sig egentligen. Som sagt, du gör det mer komplicerat än nödvändigt. Hade USA på 80-talet haft tillgång till det informationsutbud vi har idag i digital form så hade de inte behövt avlyssna regeringar. I värsta fall kan man ju bara starta tt bolag lämna in ett anbud på statens serverhall (nudge, nudge, Transportstyrelsen)... Ockhams rakkniv.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
A
B Bygger i betong skrev:
Finns ingen anledning alls att ha något alls från Google i sin dator eller telefon.
Finns fullgoda alternativ som inte ger någon data om dig vidare.
Browser: Brave.com Ultrasnabb, annons- och trackerblockering inbyggd
Sökmotor: DuckDuckGo eller Startpage
Men vilket OS i luren tänker du att man kör då? Eller blir det knapptelefon?
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Emma242 skrev:
Men vilket OS i luren tänker du att man kör då? Eller blir det knapptelefon?
Nej, går inte att byta OS i telefonen.
Men man kommer en bra bit med att byta sökmotor och browser på alla enheter.
Det gäller att bryta kedjan som länkar ihop alla dina enheter.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Emma242 skrev:
Det har förklarats flera gånger i tråden varför detta är teknologiskt bökigt, samt varför det skulle vara svårt att hemlighålla. Och inte ens Cambrigde Analytica lyckades hålla sin operation hemlig trots stöd av kapital och politiker, och till och med en del forskare. Vidare så skulle det inte ens behöva vara hemligt, nästan alla av oss går ju med på vilka villkor som helst, till exempel Googles och Facebooks. Trots flera avslöjanden om väldigt generös datadelning är det få som bryr sig egentligen. Som sagt, du gör det mer komplicerat än nödvändigt. Hade USA på 80-talet haft tillgång till det informationsutbud vi har idag i digital form så hade de inte behövt avlyssna regeringar. I värsta fall man ju bara starta en bolag lämna in ett anbud på statens serverhall (nudge, nudge, Transportstyrelsen)... Ockhams rakkniv.
Återigen...kvaliteten på informationen från tangentbord är inte i närheten av verbal information.
Det är inte bökigt alls. Det har i tråden framhållits amatörspekulationer om datamängd som skickas och att det skulle vara ett problem, vilket det absolut inte är. Tangentbordsinformation har många haft tillgång till under flera årtionden, men verbal information med långt högre kvalitet har inte varit tillgänglig förrän första iPhone.

Nog om detta. Den som lever får se. Jag vidtar de åtgärder jag finner lämpliga och minimerar min exponering. Vad andra gör får stå för dem.
 
JLyck JLyck skrev:
Krävs kanske inte jätte mycket trafik/batteri ifall enheterna lyssnar efter nyckelord och sedan skicka en signal till en server som gör uträkningen. Likväl som min iPhone hela tiden "lyssnar" efter "Hej Siri" så behöver jag inte ladda den hela tiden. Jag varken tror eller inte tror på avlyssning via mikrofon. Däremot är jag dock väldigt orolig för personer som "jag är inte kriminell eller har något hemligt så jag bryr mig inte om övervakningen".
Faran i den avlyssning som pågår ligger inte i lyssnandet utan i den aktiva påverkan som sker!
 
A
B Bygger i betong skrev:
Nej, går inte att byta OS i telefonen.
Men man kommer en bra bit med att byta sökmotor och browser på alla enheter.
Det gäller att bryta kedjan som länkar ihop alla dina enheter.
Kör du Android med Google Play har du dock redan accepterad Google villkor fullt ut, och vilken browser och sökmotor du använder hindrar inte Google från att samla och dela data om dig.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom ni vet det antar jag att ni har kollat hur mycket datatrafik er utrustning skickar. Då kan ni väl berätta det för andra så att de kan börja tro på det.


Det är skillnad på att lyssna efter ett enstaka ord och att ständigt tolka alla ljud som hörs och förstå vad ett samtal handlar om. Det var det senare som tensiden skrev om.
I dagens läge så är det inte så mycket trafik utan apparna behöver mest lära sig varumärken och platser och tider

Jag har ingen aning hur mycket trafik som går ut från min utrustning då jag blandar mobildata med fast wi-fi och bara övervakar brandväggen i routern!

Amazon har roat sig med olika saker de spelat in från användares intima situationer!
Snowden visar ju hur perversa NSA kan vara!
Televerkare roade sig kungligt i telestationer!
Paranoida känner sid avlyssnade ändå!
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.