Om jag är avlyssnad så måste det vara av de sämsta tänkbara igenkännings-programmen för även fast jag använder facebook, youtube, google och gmail så får jag väldigt lite riktad reklam som har med mig att göra. Jag får jätteofta reklam om t.ex. medicin mot reumatism (är 30+) :p
Sen får jag ofta reklam som jag gissar är pga kön och ungefärlig ålder såsom smink, skor och handväskor (tror inte jag äger mer än en handväska och behöver den väldigt sällan, fickor är till för att användas ;) ) som verkligen inte går ihop med det jag brukar söka på.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Isakare Isakare skrev:
Purfärskt exempel: Vi pratade fogmassor på jobbet idag, och jag nämnde då att jag bara använder Sikas produkter. När jag kollade FB för en stund sen, kom det upp reklam för Clas Olsson, och bilder på...….olika tuber med fogmassa från Sika !!!!
Jag har ingen som helst koppling till de jag pratade med, det var andra hantverkare som jag inte ens vet vad de heter.
Men ni kanske samtidigt var uppkopplade mot samma WiFi-nätverk och någon av er hade sökt på fogmassor nyligen?
I så fall liknar det ju InsidersUnited fall som jag tog upp tidigare och hen hade ju fått en förklaring från en som jobbade med SEO och liknande som just det.
 
Emma242 skrev:
Finns en lista på exempel här: [länk]

Det varierar dock mellan installationer och utgåvor.
Japp. Det finns en handfull icke-ms appar i 1709. Inte en enda rörande aws. Inte en enda rörande Google. Så anropen till Google och Amazon förklaras inte därigenom.
 
Emma242 skrev:
Nej, spioneri handlar om otillåten informationsinhämtning. Genom att använda tjänsterna så har du ju gått med på villkoren. Man måste inte använda Google. I synnerhet inte som toppolitiker över osäkra nät.
Enligt förklaringen så behövde man inte ens använda Google för att kopieringen skulle ske.
 
Nu har jag testat då och då under kvällen att prata högt om spanskakurser både för min surfplatta och min telefon. Än har jag inte sett en enda annons för språkkurser i spanska.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
A
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Japp. Det finns en handfull icke-ms appar i 1709. Inte en enda rörande aws. Inte en enda rörande Google. Så anropen till Google och Amazon förklaras inte därigenom.
Jag kan på rak arm säga att Pandora använder AWS. Säkerligen flera till på listan.
 
  • Gilla
Thorsda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
vonSallad vonSallad skrev:
Om jag är avlyssnad så måste det vara av de sämsta tänkbara igenkännings-programmen för även fast jag använder facebook, youtube, google och gmail så får jag väldigt lite riktad reklam som har med mig att göra. Jag får jätteofta reklam om t.ex. medicin mot reumatism (är 30+) :p
Sen får jag ofta reklam som jag gissar är pga kön och ungefärlig ålder såsom smink, skor och handväskor (tror inte jag äger mer än en handväska och behöver den väldigt sällan, fickor är till för att användas ;) ) som verkligen inte går ihop med det jag brukar söka på.
Instämmer. Jag använder visserligen inte de siterna i någon större utsträckning, och jag ser väldigt lite reklam men den jag ser är helt ointressant, typ det som du räknar upp, och inget som har samband med vad jag har pratat med någon om.
 
A
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Enligt förklaringen så behövde man inte ens använda Google för att kopieringen skulle ske.
Nej, men Facebook. Facebook delar information. Bland annat till Google. Det står i deras användarvillkor.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Emma242 skrev:
Jag kan på rak arm säga att Pandora använder AWS. Säkerligen flera till på listan.
Och jag har för mig att den där som heter något med Speedtest kopplar upp sig mot flera domäner.
 
Emma242 skrev:
Nej, men Facebook. Facebook delar information. Bland annat till Google. Det står i deras användarvillkor.
Nu är det ytterligare en parameter som måste inträffa. Vidare är jag tveksam till att det de facto är en korrekt förklaring.att enheter skulle utbyta googlingar bara för att man delar ip. Det känns inte alls troligt.
 
A
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Nu är det ytterligare en parameter som måste inträffa. Vidare är jag tveksam till att det de facto är en korrekt förklaring.att enheter skulle utbyta googlingar bara för att man delar ip. Det känns inte alls troligt.
Jag tycker att du argumenterar lite osammanhängande, vilken parameter menar du?

Och det räcker med att en tjänst loggar en IP-adress och vilka enheter som som finns på den, och vad de gör, för att aggregera informationen. Sen är det "bara" en fråga om att koppla ihop A med B och presentera C.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Emma242 skrev:
Jag tycker att du argumenterar lite osammanhängande, vilken parameter menar du?

Och det räcker med att en tjänst loggar en IP-adress och vilka enheter som som finns på den, och vad de gör, för att aggregera informationen. Sen är det "bara" en fråga om att koppla ihop A med B och presentera C.
Samma ip, båda måste ha fb, båda måste ha google (på något sätt).
 
A
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Samma ip, båda måste ha fb, båda måste ha google (på något sätt).
De flesta har Google, på något sätt. Eller någon annan tjänst som delar data med någon tjänst som används på den andra enheten. Jag förstår inte riktigt vad du tycker är knepigt här.
 
Mats: Gårdsägare Mats: Gårdsägare skrev:
Facebook avlyssnar via din telefon och laptop och sen kommer reklamen och allt du pratar om sparas. Kul eller hur ? Vi lever i ett Orwelliskt paradis.
Nej det är inte sant.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
F
Marc Zuckerberg har vittnat under ed inför kongressen och fick en direkt fråga om Facebook lyssnar på vad folk säger. ”Nej” svarar han. Fatta vilka juridiska konsekvenser det skulle bli om det kom ut att de ändå gjorde det. Facebook har så många fiender som skulle ha grävt upp det liket om det fanns ett.

Apple fick enormt mycket skit för ett tag sedan när det kom ut att de hade kontrakterat folk att genomföra så kallad ”grading” av Siri, dvs gjort stickprov att Siri tolkat frågor rätt. Det blev ett jäkla liv och resulterade i pudlar och ändringar i iOS. Fatta om det skulle komma ut att de samlat in data på global skala som ni pratar om här och sålt till annonsörer... det är sådant som sänker företag.

Det går ju inte att hålla en sån här sak hemligt. Ägde det rum på den skala vi pratar om här är det otänkbart att säkerhetsexperter inte skulle ha grävt upp det, oavsett krypteringar (går ju att spåra var det tar vägen, visselblåsare etc). Finns ju många som skulle tjäna stora pengar på ATT det var sant.

https://www.google.se/amp/s/amp.the...opt-out-of-having-siri-conversations-recorded

https://www.google.se/amp/s/amp.businessinsider.com/facebook-ads-listening-to-you-2019-5
 
  • Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.