T tompaah7503 skrev:
Vilka nyckelord skulle det vara?
Verkar vara en ganska lång lista i såna fall med tanke på de indicier folk avropar som bevis. Det handlar ju om vitt skilda saker.
Ingen aning? Mitt konspiratoriska tänkande säger att det är algoritmer som skräddarsyr nyckelord för var och en baserade på tidigare sökningar och dylikt. Som sagt. Jag varken tror eller inte tror på det. Försöker bara finna en förklaring för en eventuell avlyssning.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Tex kommunicerade en nyinstallerad och aldrig uppkopplad win10 med Amazon, Google och Microsoft det första den gjorde. Ms är inte så svårt att förklara, men de andra två är desto märkligare.
Inte alls konstigt. Windows 10 levereras med en massa medföljande tredjepartsappar, varav säkert en hel del av dem använder AWS och Googletjänster, som tre fjärdedelar av alla tjänster på internet gör.
 
  • Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Förutom lösa indicier och paranoia, vad finns det verkligen för bevis att våra enheter i hemmen avlyssnar oss och kontinuerligt förmedlar det vi säger till leverantören av enhetens mjukvara?

Som flera andra konstaterat så hade en sådan funktion dränerat mobilbatteriet illa kvickt för att inte tala om att en kontinuerlig ljudström på mobilnätet hade definitivt märkts på mobilräkningen.
Nej, en sådan funktion hade inte dränera batteriet eller märkts i datamängden. Lika mycket som 020-samtal på din telefonräkning.

Bjässeföretagen och stater är långt mer listiga än vad vi är. Se bara på Apple som nu åkte dit för att de med varje ny uppdatering av ios medvetet sänkte prestandan på enheterna så att konsumenterna skall köpa nya enheter. Det måste till om man skall tjäna de summor de tjänar. Det håller inte att vi använder enheterna i 5-7 år.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Inte alls konstigt. Windows 10 levereras med en massa medföljande tredjepartsappar, varav säkert en hel del av dem använder AWS och Googletjänster, som tre fjärdedelar av alla tjänster på internet gör.
Du skämtar nu va? Jag installerade inte en win10 version från en datortillverkare, utan en ren win10 från ms och där finns då inget aws eller annat skrafs med. Så nej. Fail på den förklaringen.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Bjässeföretagen och stater är långt mer listiga än vad vi är.
Och du är förstås listigare än pöbeln, stater och de själlösa multinationella övervakningsföretagen eftersom du listat ut denna gigantiska konspiration där mobiloperatörer döljer spionerande datatrafik, hårdvarutillverkarna dolt hårdvaruaccelererad röstigenkänning för att inte batteriet ska dräneras och gud vet vad mer för stolligheter.

Jodå så att .. eh, det låter rimligt.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
BirgitS
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Självklart en sniffer. Jag har för mig att jag endast hade port 80 öppen. Sedan spärrade jag samtliga ip-adresser som gick att spärra utan att påverka datorns funktioner alltför mycket, baserat på snifferns resultat. Nej, jag kommer inte åt Amazon längre, jag använder andra sökmotorer än google, jag måste låsa upp ip-adresserna till ms för att köra Windows update. Krångligt? Ja, men lätt värt det.

Eftersom det är huvudinkomsterna för Google så görs det till max. Det kan du vara lugn över.

Jag intresserade mig inte över omfattningen av trafiken utan bara att det fanns oönskad trafik. Om du vill veta så installera tex Wireshark, kolla upp vilka ip-adresser som kontaktas, sätt mätning på trafiken ett par dygn eller veckor.
Nu använder jag ju knappt något från Google (söker med DuckDuckGo) och Firefox blockerar 3:e parts cookies sen många år liksom NoScript blockerar javascript och annat från allt som inte är nödvändigt för att en webbsida ska fungera någorlunda, och det är ju mycket från Google som då blir blockerat (på just denna sida doubleclick.net) så jag tror nog att jag just i detta fall är rätt bra skyddad.

Men nu gällde väl frågeställningen egentligen avlyssning, alltså avlyssning av ljud, och då var jag intresserad av alla de som anser att deras mobiler, Google Home etc. avlyssnar allt som sägs och hur de då har kommit fram till det, t.ex. genom att se vilken datatrafik som går.

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
På vilket sätt är det inte avlyssning??? I det nämnda fallet dataavlyssning och -spridning av personlig information.
Det är väl inte avlyssning att koppla ihop sökningar från två personers webbläsare när de har samma publika IP-adress samtidigt?
Det kan ju lika gärna vara en och samma person som använder dels en dator och dels en mobil.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Du skämtar nu va? Jag installerade inte en win10 version från en datortillverkare, utan en ren win10 från ms och där finns då inget aws eller annat skrafs med. Så nej. Fail på den förklaringen.
Nej, det finns tredjepartsappar medlevererade i standard Windows 10 från Microsoft.
 
  • Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu använder jag ju knappt något från Google (söker med DuckDuckGo) och Firefox blockerar 3:e parts cookies sen många år liksom NoScript blockerar javascript och annat från allt som inte är nödvändigt för att en webbsida ska fungera någorlunda, och det är ju mycket från Google som då blir blockerat (på just denna sida doubleclick.net) så jag tror nog att jag just i detta fall är rätt bra skyddad.

Men nu gällde väl frågeställningen egentligen avlyssning, alltså avlyssning av ljud, och då var jag intresserad av alla de som anser att deras mobiler, Google Home etc. avlyssnar allt som sägs och hur de då har kommit fram till det, t.ex. genom att se vilken datatrafik som går.


Det är väl inte avlyssning att koppla ihop sökningar från två personers webbläsare när de har samma publika IP-adress samtidigt?
Det kan ju lika gärna vara en och samma person som använder dels en dator och dels en mobil.
Jag är helt övertygad om att den trafik som tex Android vill gömma, det kan Android gömma så att användaren inte kan mäta den på ett relativt enkelt sätt. Inte ser du väl datatrafiken som skickas mellan din telefon och master a du växlar mellan under dagen, tex.

Jag ser det definitivt som att Google i det fallet avlyssnat och spridit personlig information till en enhet som inte ens har samma användare inloggad på google-kontot/android-kontot. De är ytterst medvetna om att det inte är samma Google-konto på enheterna.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Nej, det finns tredjepartsappar medlevererade i standard Windows 10 från Microsoft.
Nämn ett par.
 
  • Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
BirgitS
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag ser det definitivt som att Google i det fallet avlyssnat och spridit personlig information till en enhet som inte ens har samma användare inloggad på google-kontot/android-kontot. De är ytterst medvetna om att det inte är samma Google-konto på enheterna.
Räcker väl med samma IP-adress i Facebook-appen och FB-cookies i webbläsaren. Google behöver inte ens vara inblandad.
 
T tompaah7503 skrev:
Och du är förstås listigare än pöbeln, stater och de själlösa multinationella övervakningsföretagen eftersom du listat ut denna gigantiska konspiration där mobiloperatörer döljer spionerande datatrafik, hårdvarutillverkarna dolt hårdvaruaccelererad röstigenkänning för att inte batteriet ska dräneras och gud vet vad mer för stolligheter.

Jodå så att .. eh, det låter rimligt.
Jag använder sunt förnuft. Du köpte säkert apples förklaring att varje ny version av ios krävde mer resurser så att det inte aaallls var konstigt att man var tvungen att byta enhet senast vartannat år... Jodå så att... eh, ja jag är listigare än så i alla fall, att jag ser och förstår vad drivkrafterna är.
 
  • Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Förutom lösa indicier och paranoia, vad finns det verkligen för bevis att våra enheter i hemmen avlyssnar oss och kontinuerligt förmedlar det vi säger till leverantören av enhetens mjukvara?

Som flera andra konstaterat så hade en sådan funktion dränerat mobilbatteriet illa kvickt för att inte tala om att en kontinuerlig ljudström på mobilnätet hade definitivt märkts på mobilräkningen.
Vist var mitt inlägg en indic, jag har inga som helst bevis, men har konstaterat gång på gång att saker jag pratat om dyker upp på Facebook (bara pratat om, inte sökt på)
Jag har inte en blekaste aning om jag godkänt att FB får använda min mikrofon, kanske är det så och förklaringen ligger där. Hur som använder jag inga röstfunktioner typ Siri.
Paranoja. Tyvärr, jag saknar helt läggningen åt det hållet, det är fortfarande bara ett konstaterande, men det är helt klart möjligt att mitt konstaterande har en förklaring, men jag är tills nån kan bevisa den förklaringen övertygad att nån på nått sätt hört vad jag sagt.

Purfärskt exempel: Vi pratade fogmassor på jobbet idag, och jag nämnde då att jag bara använder Sikas produkter. När jag kollade FB för en stund sen, kom det upp reklam för Clas Olsson, och bilder på...….olika tuber med fogmassa från Sika !!!!
Jag har ingen som helst koppling till de jag pratade med, det var andra hantverkare som jag inte ens vet vad de heter.
 
  • Gilla
dokimazooo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Räcker väl med samma IP-adress i Facebook-appen och FB-cookies i webbläsaren. Google behöver inte ens vara inblandad.
BirgitS BirgitS skrev:
Räcker väl med samma IP-adress i Facebook-appen och FB-cookies i webbläsaren. Google behöver inte ens vara inblandad.
Det är långt mer utstuderat än så. En ip är egentligen ingenting mer idag än en geografisk markör för ett gäng enheter. Om det delas information mellan totalt oberoende enheter på samma ip, så är det riktigt, riktigt illa. Det gränsar till spionage. Det räcker att en toppolitiker besöker en bekant, använder den personens nät och så har de varandras googlingar... Ja, det blir riktigt illa.
 
A
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det är långt mer utstuderat än så. En ip är egentligen ingenting mer idag än en geografisk markör för ett gäng enheter. Om det delas information mellan totalt oberoende enheter på samma ip, så är det riktigt, riktigt illa. Det gränsar till spionage. Det räcker att en toppolitiker besöker en bekant, använder den personens nät och så har de varandras googlingar... Ja, det blir riktigt illa.
Nej, spioneri handlar om otillåten informationsinhämtning. Genom att använda tjänsterna så har du ju gått med på villkoren. Man måste inte använda Google. I synnerhet inte som toppolitiker över osäkra nät.
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.