Jag undrar om någon har erfarenhet och har sett någon som blandat olika färgtemperaturer på sina LED Downlight i samma rum, och just i tak.

Jag har ett kök med storleken 5,5x4m och L vinkel med arbetsbänk. Takhöjd 208cm.

Beklädnad tak: Pärlspont vitlaserad.
Kulör skåpluckor: grått.
Väggar: ljusa
Golv: halvjust.

Jag var inne på att klä rummet runtomkring med 5 LED (dim to warm 2000K-3000K) utefter vardera långvägg.


Samt 3 ST i mittenraden med fast färgtemperatur på 2700K

De tre i mittenraden ska kunna finnas oberoende av övriga.

De tio runtomkring väggarna likaså ska vara dimmbara.
Totalt alltså 13 ST lampor i taket, ca 1,1 m mellan varje i raderna närmast väggarna.
Ca 2,1 m mellan de tre i mittenraden.

För övrigt så ska jag ha fast sken på 3000k under överskåpen (LED list)
Vad tror ni..... Ska man passa sig för att mixa o krångla till sig?

Eller kan de rent av bli kanon....


Mittenraden (me glöljus) tänker jag mig ska användas när man är morgontrött (Mao varje morgon)


De tio runtom när man blir städsugen (inte varje dag)


Spec jag var inne på:
Artnr 9974454 Malmbergs 3st
Artnr 9974488 Malmbergs 10st
 
Personligen skulle jag ALDRIG blanda färgtemperatur i samma utrymmen, är något av det värsta som finns.
Varför köper du inte dtw på alla spottar? Jag har själv satt dtw i mitt kök och är väldigt nöjd, tillsammans med Plejd dimmer så kör jag att dom dimras ca 10-15% om jag dubbelklickar, dvs varje morgon/kväll när man vill ha mysbelysning bara, sen kör man 100% vid städning/matlagning.
 

Bästa svaret

Hemmakatten
Håller med husägare87 om att det är ett big no no att blanda färgtemperaturer i samma rum. Är det en öppen planlösning skulle jag dessutom se till att det är samma färgtemperatur i angränsande rum och hallar.
 
  • Gilla
Daniel_ekeberg
  • Laddar…
Bra synpunkter, och tänk av er båda! Jag var lite skeptiskt själv att blanda men tänkte kanske att det kan fungera då jag förmodligen kommer ha en grupp lampor släckt 99% av tiden.
Det blev fast färgtemperatur på alla nu istället :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.