Det är väl inget konstigt att göra ett tak man vill ha, som i värsta fall behöver göras om om 15-20 år istället för om 50 år. Vad är det för månadskostnad om man sprider ut det? Folk leasar ju Tesla för 12k i månaden eller fikar för 600 kr i veckan.
 
Jag sympatiserar med TS utgångspunkt, att göra en tillbyggnad som i material och form kontrasterar mot den befintliga. Däremot skulle jag satsa på ett traditionellt (dvs utan invändig avvattning) pulpettak, och göra taksprång och utskjutningar mycket små. Markera takets lätthet med tunna (max 95 mm) plåtklädda vindskivor etc. Ögat är inte så känsligt för små skillnader i taklutning, så gå upp till 7-8 ° för att undvika de värsta problemen. Bandtäckning med en bra plåt eller tvålagstäckning med modern papp.

Att placera limträbalkarna horisontellt och bygga upp takfallet ovanpå dessa, som @GoC föreslog i inlägg #19, underlättar en del.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker att @GoC och @justusandersson har bra förslag. Och jag ska ta och fundera kring detta. Raka limträbalkar, och kanske ett valmat tak.

Jag ska rita och se hur det blir. Nackdelen är väl att det blir vattenavrinning på alla sidor. Men det kan jag nog leva med.

Tack så mycket för hjälpen än så länge!
 
P patst577 skrev:
Jag tycker att @GoC och @justusandersson har bra förslag. Och jag ska ta och fundera kring detta. Raka limträbalkar, och kanske ett valmat tak.

Jag ska rita och se hur det blir. Nackdelen är väl att det blir vattenavrinning på alla sidor. Men det kan jag nog leva med.

Tack så mycket för hjälpen än så länge!
Ja men det blir snyggt och symmetriskt på din ”Kub”
Svart dubbelfalsad plåt till den grånade panelen blir snyggt. Eller varför inte obehandlad Ceder som får gråna, skitsnyggt men lite dyrare.
 
Hur löser man ventilationen om man minimerar utsticket från fasaden och plåttak?
 
Det är inga stora spalter som behövs. Det syns inte.
 
P patst577 skrev:
Grejen med arkitektfirman var just att de sålde in sig själva med att de var duktiga på att göra bra lösningar som gick att bygga..
Jag har en dotter som vill bli Arkitekt, "tvingar" henne just nu till att bli ingenjör också så att hon förstår vad som är möjligt och inte. Att vara arkitekt utan att kunna konstruera är som att kissa i byxan för att bli varm om rumpan...
...åtminstone tycker jag som ingenjör detta...
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
P patst577 skrev:
Hur löser man ventilationen om man minimerar utsticket från fasaden och plåttak?
Man bygger väl ett ett helt tätt oventilerat tak som tydligen är den moderna byggmetoden.
Enklast är ju att isolera nerifrån och fylla hela det minimala utrymmet med isolering. Då bryter man även köldbryggorna i limträbalken.
 
Jag byggde ett nästan platt tak på mitt garage för ett par år sedan, eller rättare sagt detta var en sak jag plockade in experter till att göra...
...jag byggde mycket annat själv dock.

Ovanpå taket ligger en altan och ett uterum. Taket var tvunget att vara nästintill utan lutning för att det skulle rymmas på en befintlig betongmur, men fortfarande ligga i jämnhöjd med golvet inomhus på inglasningen.

Lösningen blev ett papptak med glasfiberväv på och sedan PVC-duk på detta. PVC-duken går en meter upp på väggen för att kunna ventilera taket in under panelen utan risk för läckage när västvinden ligger på från havet (Västkusten, vid havet). Nu har jag bara haft taket i två år, men konstruktionen känns verkligen gedigen. Om jag kommer ihåg rätt så är lutningen bara 1% (en centimeter per meter).
 
Rickard.
Vilken udda lösning, två separata täta lager är inte tätare än ett och pvc-takduk har dessutom ett väldigt lågt ångmotstånd dvs den är diffusionsöppen så jag förstår inte riktigt vad som behöver ventileras.

Nu säger jag inte alls att det är en dålig lösning utan bara udda :)
 
Redigerat:
Rickard. Rickard.ag skrev:
Vilken udda lösning, två separata täta skikt är inte tätare en ett och pvc-takduk har dessutom ett väldigt lågt ångmotstånd (diffusionsöppen som det gärna kallas här) så jag förstår inte riktigt vad som ska ventileras.

Nu säger jag inte alls att det är en dålig lösning utan bara udda :)
Ventilationen är av undersidan av taket. Annars värms luften av värmen i garaget och stiger upp till högsta punkten mot husväggen och där stannar fukten, det blir inte bra. Därför finns det ventilation från undersidan av taket, men ovan isoleringen som mynnar under panelen på huset. PVC-duken går upp under panelen för att agera skydd mot att vatten pressas in i konstruktionen av vinden. Jag hade problem med det innan jag byggde om, detta trots att takvinkeln var mycket större då (då gick takbjälkarna inte över stenmuren nämligen då det var kallgarage på den tiden)..

Jag antar att pappen är till för att få ett jämnt och bra underlag till PVCn, medan glasfiberdduken är till för att ytterligare jämna ut så att PVCn inte skall få skador pga dåligt underlag. Där sedan reglarna ligger så finns ytterligare remsor av PVC för att inte träreglarna skall skada taket. Denna del har jag koll på då det var jag som byggde altanen och jag tog då hjälp av takläggaren rörande hur jag skulle göra för att inte skada PVC-taket.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
Glasfiberduken kallas migrationsspärr och är där för att pvc och "asfalt" inte är kompisar, har något med ämnerna som håller pvc:n mjuk och elastisk om jag minns rätt.

Det är mest av denna anledning jag tyckte det kändes udda, pvc är ett bra material.

Sorry för OT.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jag tror nog vi är förlåtna då detta är en byggteknik som relaterar till TS ämne. :cool:

Men jag ber också om ursäkt ifall någon skulle tycka att det inte passar in.
 
GoC GoC skrev:
Man bygger väl ett ett helt tätt oventilerat tak som tydligen är den moderna byggmetoden.
Enklast är ju att isolera nerifrån och fylla hela det minimala utrymmet med isolering. Då bryter man även köldbryggorna i limträbalken.
Jag blir inte riktigt klok på det där med oventilerat vs ventilerat tak. Jag har sett att isolertillverkarna verkar förorda oventilerade tak, speciellt vid låga taklutningar. Är det bara mode? Eller är det vettigast?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tror nog vi är förlåtna då detta är en byggteknik som relaterar till TS ämne. :cool:

Men jag ber också om ursäkt ifall någon skulle tycka att det inte passar in.

Jag tycker det är bra med diskussioner, och precis som du skrev passar det in. Kör på!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.