Jens, det är ju en möjlighet att öka ventilationen i källaren med fläktar sk. Mini ftx bara lokalt i er källare.
 
useless useless skrev:
ngen radon tränga upp ur marken?
Vatten antager en radonhalt, det finns radonavskiljare för dricksvatten
 
"Lera i fuktigt tillstånd tätar bra mot luftrörelser i marken. Om leran torkar, t.ex. på grund av effektiv dränering, kan sprickor bildas och radongasen kan sprida sig."
https://radonmätningar.se/radonsanering/

"Hos leror är vattenhalterna vanligtvis höga vilket medför att transporten av radongas försvåras. Om det bildats torksprickor eller om lerdjupet är ringa kan även leror vara riskjordarter för radon."

https://www.sgu.se/samhallsplanering/risker/radon-och-stralning/markradon/


Det borde inte bli torrsprickor i blöt lera?
 
G geahr skrev:
Hur gick det till slut @Jens Germundsjö ?
Luften gick ur gällande radonsugen så vi har faktiskt inte kommit någonstans, vi tittar på lite alternativ som radonmatta/spärr, ventilerande golv (bygger nog för mycket på höjden).
 
Är det markradon som du har, det har jag med , men byggde en egen för ca 600kr.
 
J jonaserik skrev:
Är det markradon som du har, det har jag med , men byggde en egen för ca 600kr.
ja det är markradon men problemet är inte kostnaden för sugen eller arbetet utan att det är för blött under huset så det inte går att suga utan att suga upp vatten, iaf där de borrade.
 
När ni borrade kom det upp vatten då som en fontän nästan. Är plattan torr eller fuktig, problemet med vatten under om man gör en brunn och pumpar bort. så kan huset sjunka enär huset flyter på lera/vatten.. Ligger plattan direkt mot lera/annat.
 
J jonaserik skrev:
När ni borrade kom det upp vatten då som en fontän nästan. Är plattan torr eller fuktig, problemet med vatten under om man gör en brunn och pumpar bort. så kan huset sjunka enär huset flyter på lera/vatten.. Ligger plattan direkt mot lera/annat.
Nu var jag inte hemma när de borrade men som jag fick det förklarat så var det för blött under, dvs det kom inte upp något i hålen som de sen satte igen med någon gummiliknande massa.
 
Det som avgör om det går att sätta sug under är om det är blött eller rent vatten under plattan samt vilket djup som ev. vatten står på. Hur är det med ev. dränering runt huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.