S
Funderar på att skaffa en liten uppvärmd pool att sätta på verandan under perioden juni till augusti och sen vill jag kunna plocka bort den lätt för att åter använda den till nästa sommar.

Jag har små barn som gillar att bada och är lite trött på att plastpoolen alltid måste tömmas eftersom den blir smutsig, så därför vill jag ha rening i poolen.
Sen är jag en badkruka så om även jag ska våga mig i poolen under den svenska sommaren så behöver jag få upp temperaturen lite.

Det behövs inga massagestrålar eller bubblor utan det är skönt om den är tyst förutom reningen då. Ingen belysning eller lull-lull är nödvändigt utan bara värme och rening.
Jag skulle vilja ha elektrisk uppvärmning som man bara kan slå på och ingen vedeldad lösning, det är jag för lat för.

Tänkte mig ett enklare spabad med ett pris under 10.000 kr men är öppen för intressanta lösningar även om det blir lite dyrare.
Är det bara uppblåsbara pooler som finns i den prisklassen och är det något spabad som rekommenderas mer än något annat eller något man absolut inte ska köpa?

Tacksam för alla tips och råd.
 
Det är bara uppblåsbara du får för under 10000,ja...
Håll koll på begagnade på Blocket kanske...?
 
  • Gilla
synvinkelhaken
  • Laddar…
Hemmakatten
Ett "vanligt" spabad väger väl minst ett par hundra kg och är avsett för permanent bruk. Kan svårligen flyttas och var hade du tänkt dig att förvara det under vintern?

Ett uppblåsbar spabad är nog det rätta för dig. Har sett ett par stycken i funktion och de verkar helt ok.

Men varför kan du inte ha ett vanligt spa med lock på vintern? Brist på utrymme på verandan?
 
S
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Ett "vanligt" spabad väger väl minst ett par hundra kg och är avsett för permanent bruk. Kan svårligen flyttas och var hade du tänkt dig att förvara det under vintern?

Ett uppblåsbar spabad är nog det rätta för dig. Har sett ett par stycken i funktion och de verkar helt ok.

Men varför kan du inte ha ett vanligt spa med lock på vintern? Brist på utrymme på verandan?
Det lutar mer åt ett uppblåsbart spa.
Såg några enklare spa av plast på blocket men de var även utan vatten för tunga för att räknas som portabla och jag har heller ingen plats att stuva undan ett spabad i den storleken. Då måste den stå kvar permanent på/i verandan.
Jag är som sagt bara intresserad av att använda badet under sommarmånaderna, är ingen vinterbadare alls.

Då är det väl bara att börja leta, jag antar att alla värmare till uppblåsbara pooler är på enfas. Har möjlighet att få fram ett trefas ganska lätt om det skulle finnas sådana.
 
Hemmakatten
Med reservation för mina bristande förkunskaper, så kan jag inte tro annat än att det räcker med enfas anslutning. Vi hade ett spabad i betong som var igång 24/7/365 med 40gr, i Roslagen, räckte utmärkt med enfas och en 6kW värmare.
 
S
Jula har denna prissänkt med en tusing den första december, är den något att ha?


Fyra personer som badar i ett uppblåsbart Bestway Spabad Riviera Airjet spa annonserat för 2 999 kr med en besparing på 1 000 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Med reservation för mina bristande förkunskaper, så kan jag inte tro annat än att det räcker med enfas anslutning. Vi hade ett spabad i betong som var igång 24/7/365 med 40gr, i Roslagen, räckte utmärkt med enfas och en 6kW värmare.
Enfas 6kw värmare??
 
A
En värmepump(inverter)antar jag ?
 
Jag har en sådan. Funkar superbra! Barnen älskar att bada i den. Kör värme 30 grader och det funkar fint även om det bara är 10 grader ute. Blir rätt mycket skräp i den då barnen springer i och ur hela tiden så vi får byta vattnet efter 5-6 bad. Men är man noga med att inte springa i och ur med smutsiga fötter, duscha innan bad, rätt PH och rätt mängdklor så håller nog vattnet hela sommaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.