Hej,
Jag har en fråga om ett fel i huset som blev upptäckt av mig själv innan flytt.
Vi har köpt ett hus byggt 2007 med en gaspanna som vi tror är från samma år. Det har varit läckage från gaspannan innan, men ägaren säger att det blev fixat. Jag var i huset idag och upptäckte att gaspannan läcker, 2 dagar innan vi ska flytta dit. Det var vatten på golvet som har trängt sig in i väggen och golvet. Jag tog bilder och video på allt och torkade bort vattnet med toapapper. Som vi vet så är detta minst den tredje gången detta har hänt. Ägaren sa att det bara var kondens och att det händer på vintern, men vattnet droppade ner rejält längs med elledningen i gaspannan. Min fråga är: eftersom gaspannan är 12 år gammal och felet uppenbarligen inte går att fixa (de har försökt att fixa det minst 3 gånger, sista gången för 4 dagar sen), och vi har inte ens flyttat in, kan vi kräva att de betalar eller delbetalar för en ny gaspanna?
 
Du ska kunna förvänta dig samma status på fastigheten som när du skrev kontraktet. Antar att du då såg att pannan fungerade.
Säljaren kan välja att reparera eller byta ut pannan mot likvärdig (begagnad) typ. Jag hade nog försökt få till ett så högt prisavdrag som möjligt och sedan själv ordnat en ny panna.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Man skulle ju behöva identifiera vad det är som läcker. Är det verkligen själva pannan, eller någon koppling.

OM pannan behöver bytas ut, så bör det gå att få ut en hel del på hemförsäkringen, visserligen tillämpas då åldersavdrag, men troligen inte mer än typ 50%. Det är då säljarens fösäkring som bör ta det.
 
  • Gilla
Langos och 1 till
  • Laddar…
Först och främst bör ni säkert ta reda på vad problemet är och om det är fel. Sedan kontrollera om det kan lösas via hemförsäkringen, enligt tidigare inlägg. Om det ändå är ett fel får ni läsa i ert köpekontrakt om vad som sägs beträffande fel som uppkommer. Det vanliga är att säljaren är ansvarig om det är en ren olyckshändelse eller om säljaren vållat en skada genom slarv till exempel. Om skadan uppkommit genom normalt slitage så är det köparen som får stå för skadan. Läs noga i ert kontrakt, det kan finnas avvikelser från ett normalt avtal. Det bästa är om sådana här frågor kan lösas i samråd mellan säljare och köpare. För er del som köpare är det kanske lämpligt med ett visst bidrag till reparation eller utbyte, så får ni själva avgöra vilken insats ni tycker passar bäst.
 
  • Gilla
Evamag och 1 till
  • Laddar…
Är pannan reparerad nu så att den inte står och läcker?
Om så är fallet kan det vara svårt att kräva något även om man misstänker att den kommer att börja läcka igen om en månad.
Det är en 12 år gammal panna som lika gärna kunde börjat läcka 2 dagar efter inflytten. Frågan är ju om det är hela pannan som är kass eller någon detalj som kan bytas.
Ni kan kanske få ett prisavdrag med säljarens goda vilja, om den fortfarande är trasig.
 
Vanligen så fungerar pannor i mer än 12 år. Men den börjar väl närma sig "otursåldern". Alltså när vissa exemplar börjar rasa.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
F Frndus skrev:
Hej,
Jag har en fråga om ett fel i huset som blev upptäckt av mig själv innan flytt.
Vi har köpt ett hus byggt 2007 med en gaspanna som vi tror är från samma år. Det har varit läckage från gaspannan innan, men ägaren säger att det blev fixat. Jag var i huset idag och upptäckte att gaspannan läcker, 2 dagar innan vi ska flytta dit. Det var vatten på golvet som har trängt sig in i väggen och golvet. Jag tog bilder och video på allt och torkade bort vattnet med toapapper. Som vi vet så är detta minst den tredje gången detta har hänt. Ägaren sa att det bara var kondens och att det händer på vintern, men vattnet droppade ner rejält längs med elledningen i gaspannan. Min fråga är: eftersom gaspannan är 12 år gammal och felet uppenbarligen inte går att fixa (de har försökt att fixa det minst 3 gånger, sista gången för 4 dagar sen), och vi har inte ens flyttat in, kan vi kräva att de betalar eller delbetalar för en ny gaspanna?

Om säljaren haft en firma dit för att fixa läckan så tar ni konsumenttjänstlagen och slänger i ansiktet på dem så får dom stå för det.
Har säljaren gjort det själv så är det hen som ska lösa problemet då han sagt att läckan är fixad.
Bäst om det står nerskrivet att läckan är fixad men muntligt ska kunna räcka.
Har du vittnen är det bra.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Jag hade liknande situation, dåligt el icke fungerande luft vatten.
Tog dit en service firma som då sa att rep skulle kosta ca 25.000:-
Tog det med Mäklaren som direkt tog det med säljaren som stod för rep.
Sen rasade den helt i Nov iaf och vi bytte...
Gaspanna är inte särskilt ekonomiskt, så byt den iaf om det blir det läget är mitt råd.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Det beror väl helt på vad felet är. En otät packning eller en sprucken svetsfog kan kosta väldigt olika. Att det skulle vara kondensvatten låter osannolikt. Lokalisera felet först. Lycka till!
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Lägg gärna ut bilderna. En kondenserande gaspanna ska ha en avloppsledning och ett vattenlås där kondensvattnet kan rinna ut. Detta måste rengöras vid service, annars kan det svämma över.
 
Om det tagits upp att pannan har blivit lagad två/tre gånger innan lär ju det tyda på att pannan inte är tipp topp och att köparen hade koll på det?
 
Eftersom gaspanna är väldigt dyr i drift och orimligt dyr i inköp så är det kanske ändå läge för ett byte till något annat. Värmesystem i Göteborg så vill Göteborg energi avveckla gaspannorna för privatpersoner och höjer priset på gas rejält nu. Om det även saknas tätskikt under pannan så vatten sugs upp av pannan så måste jo förmodligen både vägg och golv torkas och vem vet det kanske är stora fuktskador i vägg och golv.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
F Frndus skrev:
Hej,
Jag har en fråga om ett fel i huset som blev upptäckt av mig själv innan flytt.
Vi har köpt ett hus byggt 2007 med en gaspanna som vi tror är från samma år. Det har varit läckage från gaspannan innan, men ägaren säger att det blev fixat. Jag var i huset idag och upptäckte att gaspannan läcker, 2 dagar innan vi ska flytta dit. Det var vatten på golvet som har trängt sig in i väggen och golvet. Jag tog bilder och video på allt och torkade bort vattnet med toapapper. Som vi vet så är detta minst den tredje gången detta har hänt. Ägaren sa att det bara var kondens och att det händer på vintern, men vattnet droppade ner rejält längs med elledningen i gaspannan. Min fråga är: eftersom gaspannan är 12 år gammal och felet uppenbarligen inte går att fixa (de har försökt att fixa det minst 3 gånger, sista gången för 4 dagar sen), och vi har inte ens flyttat in, kan vi kräva att de betalar eller delbetalar för en ny gaspanna?
Alla fel som inträffar före tillträdesdatum ligger på säljarens ansvar. Så var ditt skrivna tillträdesdatum efter att du upptäckte läckaget så ligger det på säljaren att fixa det.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
B Bengt Svejdur skrev:
Alla fel som inträffar före tillträdesdatum ligger på säljarens ansvar. Så var ditt skrivna tillträdesdatum efter att du upptäckte läckaget så ligger det på säljaren att fixa det.
Riktigt så enkelt är det inte. Vad som gäller regleras i Jordabalken, kommentaren i balken anger

"Säljaren ansvarar fram till tillträdesdagen, därefter övergår ansvaret på köparen. Även om köparen dröjer med att tillträda är det den avtalade tillträdesdagen som är avgörande och inte när köparen faktiskt flyttar in.

För att undersöka om en försämring skett jämförs fastighetens skick vid tillfället för avtalet med dess skick vid tillfället för tillträdet.

Normalt slitage som uppstår på grund av säljarens användning av fastigheten under tiden från avtalet till tillträdet omfattas inte av paragrafen och sådant måste alltså köparen räkna med."

Om skadan kan räknas som normalt slitage är det troligen köparens ansvar. I sådana här fall är det nog ändå vanligt med någon form av uppgörelse med delat ansvar mellan säljare och köpare
 
K klimt skrev:
Riktigt så enkelt är det inte. Vad som gäller regleras i Jordabalken, kommentaren i balken anger

"Säljaren ansvarar fram till tillträdesdagen, därefter övergår ansvaret på köparen. Även om köparen dröjer med att tillträda är det den avtalade tillträdesdagen som är avgörande och inte när köparen faktiskt flyttar in.

För att undersöka om en försämring skett jämförs fastighetens skick vid tillfället för avtalet med dess skick vid tillfället för tillträdet.

Normalt slitage som uppstår på grund av säljarens användning av fastigheten under tiden från avtalet till tillträdet omfattas inte av paragrafen och sådant måste alltså köparen räkna med."

Om skadan kan räknas som normalt slitage är det troligen köparens ansvar. I sådana här fall är det nog ändå vanligt med någon form av uppgörelse med delat ansvar mellan säljare och köpare
Det var ju precis det jag skrev, alla FEL som uppstår före skrivet datum för tillträde åligger det säljaren att stå för. Är det frågan om sådant som täcks av försäkring så är det säljarens försäkring som gäller. Hur mycket slitage ska köparen räkna med från datum för avtal till datum för skrivet tillträdesdatum? Det ska knappast vara något då det oftast är 2-3 månader mellan de datumen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.