Hej!

Jag har hört om metoderna såpa, värmepistol och liknande.

Men borde det inte vara enklast att stoppa ett sånt här beslag i t.ex thinner för att få bort färgen och få den metallren?

Målat dörrbeslag med flagnande färg på en träyta, i behov av rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/ Oskar
 
Tack! Åker till CO och köper direkt!
 
Bada den i aceton.
 
  • Gilla
oskarsch
  • Laddar…
Det absolut bästa, enklaste och billigaste är att lägga målade beslag i vattenbad med kaustiksoda. Använd t.ex en ugnsplåt och lägg de målade beslagen, skruvar och annat i plåten. Håll på vanligt kranvatten och strö lagom mycket kaustiksoda över. Låt stå över natten. Spola av beslagen och kanske borsta med en diskborste eller tandborste. Sitter något färg kvar, upprepa behandlingen. Tänk på miljön, använd trädgårdsslangen och balja under och kanske kan du lämna färg/vatten på din återvinningsstation.

Fönsterrenoverare
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Funkar detta på förnicklade mässingsbeslag, eller blir de förstörda? Har försökt med såpa men det är flera lager med färg och något annat som inte ger med sig.
 
Jag vet inte om det förstör ytan. Men jag har använt metoden nu flertalet gånger. Men mina beslag har varit så täckta av färg så jag vet inte hur ytan såg ut från början.
 
G
Lägg ner i in burk med såpa några dygn.
 
Jag prövade med en krok i kaustiksoda. Blev perfekt! 6 timmar räckte inte riktigt, så det blev 18 timmar istället.

Två trasiga pacifiers på ett slitet träbord, en med kvarvarande innehåll, rester av maträtter runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
M -MH- skrev:
Jag prövade med en krok. Blev perfekt! 6 timmar räckte inte riktigt, så det blev 18 timmar istället.

[bild]
Vad använde du för att få den så ren?
 
Glömde jag ju skriva, det var kaustiksoda.:p
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Glömde jag ju skriva, det var kaustiksoda.:p
Kanon! Då vet jag vad jag ska använda när det blir aktuellt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.