Någon som vet vilket företag som erbjuder bäst pris på marmorskivor till kök?
Tack!
 
För några år sedan var det Andrews granite. Kommer och mäter och sedan installerar.
 
  • Gilla
FIALISA-24
  • Laddar…
Dra in offerter bara, sen om du får bättre intryck av en firma som har lite högres pris så är det bara att förhandla?
 
A
Jag skulle välja bästa marmorleverantören..
 
  • Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Jag skulle välja bästa marmorleverantören..

Kan bara instämma med dig...

Jag har sett rent för många leveranser av s.k billiga stenleverantörer och skulle jag lägga pengar på stenskivor så ska det fan i mig bli bra för annars hade jag hellre låtit bli.

Plockepinn av småbitar med onödiga mängder skarvar som dessutom fogas samman med silikonskit hade inte jag velat ha i mitt kök.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Marmor som köksbänk??? Du vet att marmor är mjuk!!!
Hur som helst. Jag fick inget klart svar från köksförsäljaren när gick runt o kollade på mitt kök. Fick rita om köket några gånger då jag kom på något smartare lösningar i omgångar. Till slut hade vi bestämt oss och även bänkskiva.

Nu ett plötsligt infall allt var klart: Vad kostar stenskivor? Allt var nästan klart när detta infall inträffade.
-Det är dyrt!
Det bestämmer jag. Vad kostar det?
-Det måste jag återkomma med, får ta in priser...

Otålig som jag är tog jag telefonkatalogen och började kolla efter stenhuggare å ringde runt.
Det blev en del åka.. Se på olika stenar. Det är samma gubbar som sågar gravstenar.
Tillslut blev det Norsk granit (Ljusgrå med svarta prickar) Stenhårt kan man säga. Omöjlig att repa med normalt bruk. Skär med knivar mot graniten, slöar inte kniven o lika blank.
Börjar såsen och koka, dra ut kastrullen på graniten o kyl...

Nåväl 25 år sedan i samma skick som ny. 3 st om ca 6m tot
Priset får nog justeras upp en del...
Laminat med postad ek framkant 4700:-
Mitt pris granit 7000:- Stenhuggare
Köksåterförsäljarens pris 22 000:-

ps Köket måste vara noga i vinkel och rakt. Man tar inte fram hyvel å justerar skivorna.
Oömt och tål all normal behandling, utom tappa glas, de går garanterat sönder. inte bänken.
pps ovan diskmaskinen blir det varmare för bak!!
 
  • Gilla
Carro_D och 1 till
  • Laddar…
K kest skrev:
Marmor som köksbänk??? Du vet att marmor är mjuk!!!
Hur som helst. Jag fick inget klart svar från köksförsäljaren när gick runt o kollade på mitt kök. Fick rita om köket några gånger då jag kom på något smartare lösningar i omgångar. Till slut hade vi bestämt oss och även bänkskiva.

Nu ett plötsligt infall allt var klart: Vad kostar stenskivor? Allt var nästan klart när detta infall inträffade.
-Det är dyrt!
Det bestämmer jag. Vad kostar det?
-Det måste jag återkomma med, får ta in priser...

Otålig som jag är tog jag telefonkatalogen och började kolla efter stenhuggare å ringde runt.
Det blev en del åka.. Se på olika stenar. Det är samma gubbar som sågar gravstenar.
Tillslut blev det Norsk granit (Ljusgrå med svarta prickar) Stenhårt kan man säga. Omöjlig att repa med normalt bruk. Skär med knivar mot graniten, slöar inte kniven o lika blank.
Börjar såsen och koka, dra ut kastrullen på graniten o kyl...

Nåväl 25 år sedan i samma skick som ny. 3 st om ca 6m tot
Priset får nog justeras upp en del...
Laminat med postad ek framkant 4700:-
Mitt pris granit 7000:- Stenhuggare
Köksåterförsäljarens pris 22 000:-

ps Köket måste vara noga i vinkel och rakt. Man tar inte fram hyvel å justerar skivorna.
Oömt och tål all normal behandling, utom tappa glas, de går garanterat sönder. inte bänken.
pps ovan diskmaskinen blir det varmare för bak!!
Fast ingen kniv mår bra av att dras i granit?

Köket kan va hur skevt som helst, bara att mäta och såga efter mått? Sen kan tjockleken diffa +/- 3mm ifrån stenbrottet!
 
Vi köpte från granitop. Dyrt men bra blev det. Slutpris 45000. Då kom en gubbe ut och mätte upp med laser. Detta var viktigt för oss då vi viste att köket hade en vinkel på ca 87-89. Ett par veckor senare kom 2 gubbar. Bar in och monterade allt. Limmade och fogade allt. Klart.
 
Hemmakatten
Mycket pengar. Hur länge sedan fick nu skivan installerad? Vilken kvalite på marmorn var det? Finns flera olika. Porös marmor, iofs är all marmor porös, men vissa sämre än andra, vill man undvika.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Mycket pengar. Hur länge sedan fick nu skivan installerad? Vilken kvalite på marmorn var det? Finns flera olika. Porös marmor, iofs är all marmor porös, men vissa sämre än andra, vill man undvika.
Just i vårat fall valde vi en granit. Men de hade marmor också. Jag tror att man får det man betalar för när det gäller sten. Sen skulle jag nog inte välja att installera den skälv. Den måste ha stöd överallt. Och jämnt underlag. Installatören arbetade med kilar undertill för att få den helt exakt.

Sen vet jag inte hur en stenskiva skulle bli tillverkad / levererad från en stenhuggare. Våra skivor hade utfräsningar undertill som man hade limmat i stål förstärkningar i. Bla i framkant vid diskbänken. Där finns det ju inget stöd mot skåpet.

Totalt har vi 3st stenar.
 
  • Kök med granitbänkskivor, vita skåp, och kakelrutor ovan diskbänk under fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anders Björkkvist och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.