P Putte 9497 skrev:
Flytta in vvb i duschrummet
Får inte plats, litet badrum.
 
J jonaserik skrev:
Det kan du inte säga, frysrisk finns alltid om tempen i huset sätts ned på vintern och den dåliga isoleringen.På dom breddgrader som det ligger på, så är kanske risken mindre, men varför göra om när det går att få till det bra från början.
Med andra ord väggbricka högt i duschutrymmet mot ytterväggen och sen utanpåliggande till TS och WC?
 
Mikael_L
Regla på med 45mm på insidan av ytterväggarna och dra rör och el där, och isolera sen.
 
  • Gilla
jacomart
  • Laddar…
jacomart jacomart skrev:
Med andra ord väggbricka högt i duschutrymmet mot ytterväggen och sen utanpåliggande till TS och WC?
Badrummet är väldigt smalt, ca 1080mm innan kakel etc. Så vill helst inte smalna av det ännu mer. Skivorna som sitter ska ner, så möjligheten finns att både byta nuvarande isolering och lägga in lite extra. Men problemet kvarstår väl ändå med att kylan vandrar genom väggen förr eller senare...

Men om jag bygger en nisch på ca 120mm djup för vägghägnd wc så skulle jag teoretiskt kunna göra en smalare nisch genom duschen där jag drar fram pex till nischen. Men det blir lite meckigt.

kanske bättre att bara köra en väggbricka uppe vid taket och sen dra ner utanpåliggande precis utanför (eller innanför) duschväggen. Borde bli hyfsat diskret.
 
Hej
Vi har precis dragit in vatten i vårt Attefallshus genom en yttervägg med pemslang, men har löst frysrisken dels genom en värmekabel "när vi använder huset på vintern och gjort så att vi tömmer inkommande vatten när vi inte är på plats så de inkommande pemslangen är tömd på vatten. Vi har även gjort på samma sätt till vårt sommarhus som ligger på samma tomt. Alltså värmekabel när vi är på plats "för säkerhets skull, (använd två ggr under 23 år)" När vi inte är där tömmer vi ur pemslangen genom att öppna på lägsta punkt.
Så ett tips är om du har möjlighet att "få till ngn lägsta punkt" på inkommande vatten så slipper du bekymmer med frysrisker.
/B
Edit "Redigerat det underbara autokorrekt"
 
  • Gilla
jacomart
  • Laddar…
Bono_R Bono_R skrev:
Hej
Vi har precis dragit in vatten i vårt Attefallshus genom en yttervägg med pemslang, men har löst frysrisken dels genom en värmekabel "när vi använder huset på vintern och gjort så att vi tömmer inkommande vatten när vi inte är på plats så de inkommande penslingen är tömd på vatten. Vi har även gjort på samma sätt till vårt sommarhus som ligger på samma tomt. Alltså värmekabel när vi är på plats "för säkerhets skull, (använd två ggr under 23 år)" När vi inte är där tömmer vi ur pemslangen genom att öppna på lägsta punkt.
Så ett tips är om du har möjlighet att "få till ngn lägsta punkt" på inkommande vatten så slipper du bekymmer med frysrisker.
/B
Tack! Har löst inkommande på samma sätt, dvs med värmekabel som är termostatstyrd. Var tvungen att flytta vattenmätaren när jag drog in vattnet till garaget och gäststugan. Var enklaste lösningen då inkommande VA passerade påväg mot huset.

Tror jag landat i att dra pex (rör i rör) i trossbotten och sen upp i nisch där jag drar ut till wc och TS. Och sen som sagt, tömma inför vintern även om vi har värme på för säkerhetsskull.
 
  • Vatteninstallation med en flyttad vattenmätare, termostatstyrd värmekabel och anslutna rör i ett bygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H hempularen skrev:
I trossbotten kan du råka ut för frysning.

Det är inget problem med vattenledningar i yttervägg, så länge det finns avsevärt mer isolering utåt från rören än innåt.

Tänk dig att du har 20 grader inomhus, och -30 utomhus. Då kommer det att vara nollgradigt 2/5 delar in i väggens tjocklek (50 graders temp skillnad), oavsett hur tjock väggen är. Det blir 12cm in i väggen om den är 30 cm tjock.

Har du dåligt isolerad vägg, så får du dessutom räkna med att även om rummet håller 20 grader, så kanske temperaturen precis på ytskiktet av väggen ligger nedåt 10 - 15 grader bara. Så 40 graders temp skillnad, tio grader ger 1/4 av tjockleken, 7,5 cm in i en 30 cm vägg.
Jag har källarvägg av betonghålsten 25cm yttervägg +20cm bärande vägg och 10 cm lättbetongisolering på insidan. Ett isolerat RiR PEX-rör är draget i golvet och lett upp i en skåra 10 cm in i lättbetongen, upp till 40 cm under markhöjd (klimatzon 1, käldjup 120 cm) där duschblandaren ska monteras. Uppfyller detta Säker vatten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.