Vilken pelare hade ni Valt?

  • 95x95

    0 Röster 0,0%
  • 95x95 tryckat

    6 Röster 85,7%
  • 2 st 45x140

    1 Röster 14,3%
  • 2 st 45x170

    0 Röster 0,0%
  • 2 st 45x190

    0 Röster 0,0%
  • Nej fy fan så här hade jag gjort (skrivkommentar)

    0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    7
Hej, Jag håller på med grunden till min modulfriggebod. Saga 15 Säljs av trävaruhuset.. men blir lite orolig över plintarna å stolpen upp till den så det kommer stå stadigt....

Saken är den att min grund lutar kraftigt, på dom 2,5 meterna bedden är sluttningen 1 meter så jag måste ha stolpar i mitten och längst ut för att nå upp i plan. Jag gick med färdiga plintar som jag gräver ner detta pga av kylan... vågar inte gjuta nu när minusgraderna kommer närmare... inte optimalt men man får ta det man haver. men gjort med konstens alla regler, grävt 80-90 cm markduk makadam trädgårdplatta 400x400x40 sen pelare, makadam runt om packa sen fyllt igen.

Men jag vet som sagt inte vilka stolpar man ska köpa sedan för att nå upp... friggeboden kommer ju väga en del 1,3 ton tom +isolering +verkstad... så det blir mycket vikt... har aldrig gjort ett sådant här stort projekt förrut och hittar ingen info om det... alla som har plintar i lutning har gjutit med jätte långa gjutrör över 1-2 meter för att nå upp å enda gången jag sätt dom använda stolpar är det till en altan....

Funderat på vanlig 95x95 men där står det att dom inte är till för bärande konstruktion på vissa..
Så tänkte sätta ihop 2 st 45x170 och ha som stolpe sedan sätta sneslagna 45x170 till mitten plinten så allt hänger ihop extra stadigt... men vet inte som sagt vad som är optimalt?

Plintarna är 5st 1,5 m mellanrum i 3 rader totalt 2,5m bredd



Som sagt total nybörjare men villig å lära mig :) vill ju inte att friggeboden ska välta när man fyllt den med verktyg hehe


/Mvh Mats Lundberg
 
  • Handritad skiss över grundkonstruktion med stolpar och förstärkningar på en lutande yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inget staket då ? 2 st 45X95 ihopskruvade blir starkt, och den ena av dom kapas så att det går att lägga bärlinan på den och skruva fast i den andra, jag har 3,5 meter stolpar med detta och altan på det, stolparna går upp för fäste av räcke
 
  • Handritad skiss av en altankonstruktion med måttangivelser, föreslår ihopskruvade 45x95 träreglar för stabilitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
95x95/100x100 duger gott vad gäller bärighet.
Tryckt virke, eller fetved, eller ek är lämpligt för bärande utomhuskonstruktion.
Om man går upp i dimension till 120x120/125x125 eller 145x145/150x150 så har man lite marginal för slitage/röta.

Det behövs inte kryssas. Det räcker med enkla snedstävor. Lämpligen fyrkantvirke i samma eller ev aningens klenare dimension.
 
Oldboy Oldboy skrev:
95x95/100x100 duger gott vad gäller bärighet.
Är för det mesta kärnträ och har en förmåga att vrida sig runt sin egen axel och är inte bra, därav 2 st 45X95 som dras ihop, dom vrider sig inte
 
Tack så hemskt mycket för all info, Bara en fråga kvar. Vad är bästa metoden för att fästa 2x140 ihop? vagnsbul franskbult/skruv eller? avstånd imellan fästelementen?



/Mvh Mycket tacksam Mats
 
Det beror på...
Lasten, längden, stående regel/stolpe eller liggande regel etc.
Behöver man optimal styrka så är det väl limning som gäller.
Mitt förstaval är 4" spik, men träskruv 6x80 mm fungerar också fint, liksom även fransk skruv, och för all del även vagnsbult. VFZ eller rostfritt om det inte är inomhus i permanentuppvärmt hus.

Min erfarenhet av fyrkantvirke är inte att det vrider på sig (sk solvänt virke). Massivt virke är alltid starkare än hopsatt, såvida det inte är limträ, samt billigare. I ditt fall är styrkan dock inget problem, men där är jag skeptisk till hopsatt virke pga att det kan tränga in vatten i skarven som kan bli kapillärt stående och orsaka att det ruttnar. Om det är ett problem i realiteten, eller bara i teorin vet jag inte, men det räcker för mig. Sedan kan iofs fyrkantvirke få sprickor som kan ge liknande problem, så det är kanske hugget som stucket.

Edit: avstånd mellan fästelementen. Återigen, det beror på... Du får specificera användning och mått mm.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Det beror på...
Lasten, längden, stående regel/stolpe eller liggande regel etc.
Behöver man optimal styrka så är det väl limning som gäller.
Mitt förstaval är 4" spik, men träskruv 6x80 mm fungerar också fint, liksom även fransk skruv, och för all del även vagnsbult. VFZ eller rostfritt om det inte är inomhus i permanentuppvärmt hus.

Min erfarenhet av fyrkantvirke är inte att det vrider på sig (sk solvänt virke). Massivt virke är alltid starkare än hopsatt, såvida det inte är limträ, samt billigare. I ditt fall är styrkan dock inget problem, men där är jag skeptisk till hopsatt virke pga att det kan tränga in vatten i skarven som kan bli kapillärt stående och orsaka att det ruttnar. Om det är ett problem i realiteten, eller bara i teorin vet jag inte, men det räcker för mig. Sedan kan iofs fyrkantvirke få sprickor som kan ge liknande problem, så det är kanske hugget som stucket.

Edit: avstånd mellan fästelementen. Återigen, det beror på... Du får specificera användning och mått mm.

Väldigt bra input tack!, Ja mellan plintarna är det 1,5 meter och stolpen kommer bli 1,2 meter upp till husgrunden. Är det någon skillnad om jag bygger i tryckat eller vanligt trä? Kommer bygga ett "staket" runt om hela grunden sedan för att stänga den lite å göra den finare.

Det jag funderar på just nu är att strunta i att ha 3 rader plintar i stället 2 rader, då får jag bra förvaring underboden. Men då är avståndet mellan plintraderna 2,40 meter... dom säger ju max 2meter Men det tänkte jag förstärka golvet istället med att sätta 45x140 tvärgående 12 rader 50 cc istället för 60 men är osäker på om det räcker. förrådet väger 1,3 ton naket men den ska isoleras å användas som verkstad så räknar med minst 2 ton när den är klar.

Orginal är dom ju som bilden. men jag tänkte göra om för mera styrka. frågan är om det räcker på en spann på 2,40 cm... :-S


/Mats Lundberg
 
  • 3D-rendering av ett golvbjälklag med tvärgående förstärkningsbalkar på plintar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av underkonstruktion för bod med tvärgående balkar markerade för 50 cm cc avstånd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O Oguum skrev:
Är det någon skillnad om jag bygger i tryckat eller vanligt trä?
Beror på om stolparna kommer att bli utsatta för regn och snö eller inte.
Blir de återkommande nedfuktade/blöta nertill så är tryckt virke bra. Annars behövs det inte.

Jag är trött, och blir inte riktigt klok på hur du menar med vare sig minskat antal plintar eller tvärgående reglar. Kan du ta samma bild och markera vilka plintar du vill slippa?

Hur tänker du ang de tvärgående reglarna, (de du ritat med rött i bild 2)?
Ska de ligga under de längsgående reglarna, och bära upp dem?

Vilken dimension är det på golvbjälkarna i boden?
Vad är längd och bredd på boden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.