Hej,

Sitter och planerar rördragning för vatten i ett nybyggt badrum i ett gästhus på landet. Har läst mig till att inte dra vatten i yttervägg, men även hittat info om att det är ok på varma sidan?! Inte heller ok att komma upp ur golvet.

Jag kommer ha VVB och fördelare i garaget, dvs till höger på bif snabb skiss. Innanför den väggen kommer duschen sitta så kan/får inte gå med utanpåliggande genom dusch bort till WC och TS. Kan iof gå uppe vid taket, men vill undvika utanpåliggande rör där rent estetiskt...

Funderade på att bygga en nisch och montera vägghängd WC, men kan jag då komma upp med vatten via trossbotten och golvet inne i nischen? Kan bygga nisch hela vägen men får då problem att montera en duschvägg mot den väggen.

Eller ska jag gå via trossbotten hela vägen bort till motsvarande yttervägg och bygga en liten nisch där, som jag sen drar utanpåliggande från till TS och WC?

Alla råd mottages med glädje. Ber om ursäkt på förhand för slarvig 2 minuters skiss...
 
  • Handritad skiss av planering för rördragning i badrum med markerade positioner för dusch, WC och TS.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I trossbotten kan du råka ut för frysning.

Det är inget problem med vattenledningar i yttervägg, så länge det finns avsevärt mer isolering utåt från rören än innåt.

Tänk dig att du har 20 grader inomhus, och -30 utomhus. Då kommer det att vara nollgradigt 2/5 delar in i väggens tjocklek (50 graders temp skillnad), oavsett hur tjock väggen är. Det blir 12cm in i väggen om den är 30 cm tjock.

Har du dåligt isolerad vägg, så får du dessutom räkna med att även om rummet håller 20 grader, så kanske temperaturen precis på ytskiktet av väggen ligger nedåt 10 - 15 grader bara. Så 40 graders temp skillnad, tio grader ger 1/4 av tjockleken, 7,5 cm in i en 30 cm vägg.
 
  • Gilla
jacomart
  • Laddar…
Det enda som får dras genom golvet är avlopp samt inkommande vatten om det saknas tex tvättstuga eller annan lämplig plats.
Har du tex inkommande i garaget så kanske inte en ev vattenläcka gör så stor skada där, kanske tom finns en golvbrunn?
Då kan du sedan dra rör i rör på den varma sidan till dusch, toalett, handfat vilket är OK
 
  • Gilla
jacomart
  • Laddar…
H hempularen skrev:
I trossbotten kan du råka ut för frysning.

Det är inget problem med vattenledningar i yttervägg, så länge det finns avsevärt mer isolering utåt från rören än innåt.

Tänk dig att du har 20 grader inomhus, och -30 utomhus. Då kommer det att vara nollgradigt 2/5 delar in i väggens tjocklek (50 graders temp skillnad), oavsett hur tjock väggen är. Det blir 12cm in i väggen om den är 30 cm tjock.

Har du dåligt isolerad vägg, så får du dessutom räkna med att även om rummet håller 20 grader, så kanske temperaturen precis på ytskiktet av väggen ligger nedåt 10 - 15 grader bara. Så 40 graders temp skillnad, tio grader ger 1/4 av tjockleken, 7,5 cm in i en 30 cm vägg.
Tack. Borde lagt med det från början. Vi pratar om ett 70-tals hus så isoleringen är rätt dålig
H hempularen skrev:
I trossbotten kan du råka ut för frysning.

Det är inget problem med vattenledningar i yttervägg, så länge det finns avsevärt mer isolering utåt från rören än innåt.

Tänk dig att du har 20 grader inomhus, och -30 utomhus. Då kommer det att vara nollgradigt 2/5 delar in i väggens tjocklek (50 graders temp skillnad), oavsett hur tjock väggen är. Det blir 12cm in i väggen om den är 30 cm tjock.

Har du dåligt isolerad vägg, så får du dessutom räkna med att även om rummet håller 20 grader, så kanske temperaturen precis på ytskiktet av väggen ligger nedåt 10 - 15 grader bara. Så 40 graders temp skillnad, tio grader ger 1/4 av tjockleken, 7,5 cm in i en 30 cm vägg.

Borde lagt med lite mer info från början inser jag. "huset" är byggt på 70-talet som en Carport/Gästhus till en Västkuststuga utamför valdemarsvik. Är nu Garage/Gästhus. Byggt på platta, och där det är uppbyggd trossbotten (ca 200mm) på gästrumsdelen. Väggarna är dåligt isloerade a´la 70-tal med typ 70mm isolering. Det är ett sommarhus, och vattnet kan stängas av/tömmas under vintern.

Nytt V/A är indraget och kommer upp genom plattan i garaget strax utanför väggen till badrummet. Där sitter nu vattenmätare och VVB kommer oxå placeras där. Tänkte sätta en fördelare där och dra PEX rör i rör till TS/WC. Men som sagt, osäker på hur jag ska komma förbi duschen då jag inte får ha genonföring där. Annars hade väl det enklaste varit att sätta en väggbricka där och sen lägga rör utanpåliggande bort till WC och TS.
 
Hemmans ägaren Hemmans ägaren skrev:
Det enda som får dras genom golvet är avlopp samt inkommande vatten om det saknas tex tvättstuga eller annan lämplig plats.
Har du tex inkommande i garaget så kanske inte en ev vattenläcka gör så stor skada där, kanske tom finns en golvbrunn?
Då kan du sedan dra rör i rör på den varma sidan till dusch, toalett, handfat vilket är OK
Tack, så det är okej att dra rör i rör i ytterväggen, är det att föredra vs att dra det i trossbotten? Både innervägga (typ 10mm masonit board) och spångolvet skall oavsett rivas upp och göras om då nytt avlopp ska dras in. Så båda är lika mycket/lite jobb.
 
jacomart jacomart skrev:
Sitter och planerar rördragning för vatten i ett nybyggt badrum i ett gästhus på landet
Vad händer om du har sänkt temperatur i stugan på vintern när du inte är där, tänk lite det kommer nog att frysa och R-i R spricker direkt. lägg alla rör utvändigt med lite nedförsbacke för avtappningen som kommer någon gång
 
  • Gilla
jacomart
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Vad händer om du har sänkt temperatur i stugan på vintern när du inte är där, tänk lite det kommer nog att frysa och R-i R spricker direkt. lägg alla rör utvändigt med lite nedförsbacke för avtappningen som kommer någon gång
Ja vi kommer inte ha 20 grader på vintern, men det kommer vara uppvärmt till kanske 8-10 grader, och som sagt vattnet kan då vara avstängt och urtappat. Men absolut, vill inte bygga in mer problem än nödvändigt, och följa regler så gott det går.
 
J jonaserik skrev:
Vad händer om du har sänkt temperatur i stugan på vintern när du inte är där, tänk lite det kommer nog att frysa och R-i R spricker direkt. lägg alla rör utvändigt med lite nedförsbacke för avtappningen som kommer någon gång
Fast Pexrör har jag för mig tål en del frysning.
 
  • Gilla
jacomart
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast Pexrör har jag för mig tål en del frysning.
Jepp men inte bottenfrysning då sprängs alla typer av rör när isen ska exspandera, inget bra med rör i väggen då, har varit med om att vatten frusit under diskbänk vid normal temp i huset, det fanns en liiitet pys rakt igenom ytterväggen
 
  • Gilla
jacomart
  • Laddar…
Vad blir då minst "dålig" lösning, väggen eller trossbotten? eller väggbricka i duschen?

Eller är det helt enkelt bara att bita i det sura äpplet och lägga väggbrickan uppe vid taket i duschen och dra utanpålligande hela vägen och sen ner till TS och WC. Blir ju sjukt fult :(
 
Du kan väl dra rör i trossbotten också men sedan upp i vägg till anslutning så gjorde jag.
 
  • Gilla
jacomart
  • Laddar…
Hemmans ägaren Hemmans ägaren skrev:
Du kan väl dra rör i trossbotten också men sedan upp i vägg till anslutning så gjorde jag.
Det var så jag tänkte från början, innan ett antal personer sa att jag absolut inte skulle ha vatten draget i en yttervägg.
 
Det är inget problem att dra varken i väggen eller trossbotten, bara man håller sig till den varma sidan av isoleringen.
 
  • Gilla
jacomart
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är inget problem att dra varken i väggen e
Det kan du inte säga, frysrisk finns alltid om tempen i huset sätts ned på vintern och den dåliga isoleringen.På dom breddgrader som det ligger på, så är kanske risken mindre, men varför göra om när det går att få till det bra från början.
 
  • Gilla
jacomart
  • Laddar…
Flytta in vvb i duschrummet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.