Hej
Håller på att bygga en sittbänk till mina svärföräldrar, och har 3st frågor.
Fråga 1: Bänken kommer antagligen stå på en altan så jag vill att den ska vara vädertålig. Vilket finish/behandling rekommenderas?.
Sittdelen är Gullregn och ben mm är ek.

Fråga 2: Vill fylla i vissa delar(sprickor mm) med Epoxy eller liknande. Vad rekomenderas här?

Fråga 3: Hade ni satt något under benen för att skydda den?. En justerbar fot, någon plastlist eller något annat som lyfter ändträt från backen. Eller skall jag bara låta den vara som den är?.

Skickar med lite projektbilder som förhoppningsvis förklarar lite mera☺. Obehandlad träben till sittbänk i arbetsmiljö, bestående av ek med synliga sprickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obehandlad träbänk under tillverkning med synliga Gullregn-sittdel och ekben i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädelar och verktyg på en arbetsbänk för att bygga en sittbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sittbänksprojekt under arbete med skruvdragare och hyvel på träyta av gullregn och ek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kolla på Selder o Company efter deras linoljeprodukter. Ska vara väldigt bra har jag hört. Har precis färdigställt en bänk och har använt deras grundolja och linolja fernissa.
 
  • Gilla
Big builder
  • Laddar…
Tack Ezcobar för snabbt svar☺. Jag har sett din bänk och den är riktigt fin.
Är Selder o Company så mycket bättre än andra märken?. Hade gärna haft någon behandling som finns att köpa i någon bygghandel/eller affär någorlunda lokalt(Göteborg för min del). Ifall man skulle behöva komplettera med mera olja eller så.
 
Byggfabriken på Olivedalsgatan är en möbelvårdsbutik, där har dom rätt mycket linoljeprodukter. Linoljan är så vitt jag kan bedöma rätt hyfsad.

Du kanske kan ha en offerplanka under benen, om det inte påverkar utseendet för mycket.
 
Tack för tipset snuttekudden, ska kolla in deras produkter.
Det verkar som att någon typ av linolja rekommenderas ändå, tycker linoljelack/linoljevernissa verkar intressant.

Ingen som har något tips på Epoxy(eller liknande) som finns att köpa för en vettig peng?

Angående min sista fråga så funderar jag på något som endast sticker ner under benen(ca 5mm?) utan att synas.
Något åt detta hållet:
Justerbara fötter till möbler med tillhörande fixeringsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det borde ju gå att försänka fötterna under benen på bänken, så att dessa knappt syns, fast ändå lyfter upp hela bänken från golv/altan.
 
T
Om bänken ska stå på en altan och benen är behandlade med linolja (särskilt Selders impregneringsolja) som värmts in i träet, som är av ek så har jag svårt att tro att det ska behövas några fötter de närmaste 20 åren.
Jag skulle kört en högkvalitativ kokt linolja som jag värmt upp i en katrull och sen låter benen stå i den en stund för att mätta träet och sen pensla på samma värmda olja på resten av bänken. Torka av överflödig olja efter ca 20 minuter, låt oxidera och sen göra det en gång till.
Låt trasorna torka/oxidera utbredda på ett tåligt underlag innan du slänger dem.

Efter det kan du välja att polera ytan lite eller dra på fernissa om du vill ha den lite blankare ytan. Om du vill ha den oljad och polerad skulle jag rekommendera att du slipar till ca 180 korn.
Ska den lackas kan det räcka med 120, beroende på vilken fernissa/lack du använder och hur många strykningar du räknar med att göra.

Om du kollar Selders hemsida så finns det en lista på återförsäljare, däribland i Västergötland och Bohuslän, men även via nätet.
 
B Big builder skrev:
Tack för tipset snuttekudden, ska kolla in deras produkter.
Det verkar som att någon typ av linolja rekommenderas ändå, tycker linoljelack/linoljevernissa verkar intressant.

Ingen som har något tips på Epoxy(eller liknande) som finns att köpa för en vettig peng?

Angående min sista fråga så funderar jag på något som endast sticker ner under benen(ca 5mm?) utan att synas.
Något åt detta hållet:
[bild]
Det borde ju gå att försänka fötterna under benen på bänken, så att dessa knappt syns, fast ändå lyfter upp hela bänken från golv/altan.

Här finns lämplig epoxy till det du vill göra. Dom har även pigment om du vill ha annat än transparent färg på din epoxy.
https://www.wikstrominterior.se/produkt/nm-275-lamineringsepoxy-sprickfyllning-och-coating/

Det är en onlinebutik men du kan åka och handla direkt hos honom utanför Landvetter också.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krokstrand
  • Laddar…
Tack för alla bra tips.
Så jag kan alltså lacka som vanligt efter att ha behandlat med linolja?
Tror att jag kommer att köra först linolja och sen på med 2-3 lager lack i så fall. Vill nog att sittdelen på bänken ska ha en lite glansigare ton.

Bra tips på epoxy också det är sånt jag letar efter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.