Skånepöjk
Det verkar vara omöjligt som privatperson att veta vad som är bäst när det gäller kallvindar.

Mögel? Då MÅSTE du ha diffusionsspärr!
Mögel? ÖKA VENTILATIONEN på vinden!
Mögel? MINSKA ventilationen på vinden!
Mögel? KÖP TRYGGHETSVAKTEN!
Mögel? Skapa undertryck i huset!
Isolering? Du SKA ha cellulosa!
Isolering? Du SKA ha glasull/stenull!
Du ska ha luftspalt!
Du MÅSTE sätta igen luftningen vid takfoten!

Osv osv

Företagen säljer sina lösningar som dom arbetar med. Hur ska man kunna veta vad som är bäst när alla säger olika saker?
Har haft säkert 4 olika företag som sagt 4 olika saker.
"du kan läsa en avhandling på Chalmers och inte ens de vet vad som är bäst"...

Själv sitter jag på en 40 tals villa med cutterspånsisolering.
Visst har jag mögel på vinden.
Ytligt svartmögel och vitmögel. Vill jag åtgärda det här? Såklart vill jag det. Men det är tamefan omöjligt att veta hur man ska göra detta på bästa och billigast sätt!
 
  • Gilla
Turinna och 7 till
  • Laddar…
Min erfarenhet som hemmapulare är att det inte finns något rätt eller fel sätt. Möjligen om man bygger helt nytt...Men i ett gammalt hus, nja.

40-tals villa med cutterspån, så länge det inte är några herrejösses mängder med kolsvart mögel överallt så skulle jag göra....ingenting. Fördel om det går att komma upp på vinden för att hålla lite koll. Tror faktiskt att ett gammalt hus med just spånisolering har bäst förutsättningar.

Viktigt att tänka på är ventilation i bostadsytan, för att inte pressa all fuktig luft ut på vinden.

Farsan byggde nytt fritidshus i slutet på 80-talet. Det huset är byggt så långt från plast och annat tjafs man kan komma. Helt fel alltså, om du frågar vissa. Grejen är väl att han inte överdrev med isolering (glasull, stenull) utan höll det lagom och så är det ordentligt med ventilation i hela huset. Plus att man eldar för värme. Använts som åretruntboende sen dess, finns inga fukt eller mögelproblem.
 
  • Gilla
jowik88 och 1 till
  • Laddar…
J
Allt beror väl på förutsättningarna. Tips är att titta och mäta. Mäta luftfuktighet över tid ( över och mellan år ). Finns billiga fjärravlästa mätare, skaffa olika märken ( viss felmarginal ). Börja med enkla billigare åtgärder, när fukten är på acceptabel nivå så slipper du sova dåligt.

Läs på om fukt ( relativ och absolut luftfuktighet samt fuktkvot ).
Bilda dig en egen uppfattning.
 
Jag tror det enda man behöver koncentrera sig på är att fuktig luft från bostaden inte kommer upp eller väta utifrån tar sig in på kallvinden.
Då kommer den "sköta sig själv" på samma sätt som huset gör som står ute :)
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Det är komplicerat just för att flera faktorer samverkar, och en enskild lösning kan inte råda bot på alla potentiella "hot". Dessutom kan man inte gå på regelverk rakt av eftersom de flesta äldre hus är ombyggda i någon form, alternativt att levnadsmönstret har ändrats från den dagen det byggdes. Det duschas mer, t.ex.

Som de andra har varit inne på är grunden att man har bra ventilation inomhus och också håller värme i huset över tid. Grundprincipen i ett gammalt hur är att vinden håller något högre temp än utomhus tack vare en varm murstock och läckage från bostaden. Installation av värmepumpar i äldre hus kan därför vara en källa till problem, men behöver inte vara det.

Isoleringen består oftast av spån, vilket har en viss förmåga att ta upp och släppa fukt. Detta i kombination med god ventilation och bra värme gör att isoleringen inte tar skada. Det är inte heller ovanligt att man spred ut spånet på en tjärpapp som också fungerar som en ångspärr/broms. Med det värmeläckage som ~10cm spånisolering ger så säkerställer man att vinden hela tiden är lite uppvärmd. Detta gör att den relativa fuktigheten hålls något lägre jmf med utomhusklimatet.

Det pratas ofta också om diffusionsspärrar i äldre hus (plastfolie). Här är det viktigt att ha koll på fysiken. Ett modernt hus bygger på att man isolerar mycket mer än vad man gjorde förr. Det innebär att inuti väggen kommer man ju längre ut mot utsidan man kommer, nå en så låg temperatur att daggpunkten uppnås (dvs. det fälls ut vatten från luften). Därför är det viktigt att ha en plastfolie för att undvika att inomhusluften letar sig ut i väggen. Gärna också i kombination med ett lätt undertryck som uppnås med mekanisk ventilation (fläktar).

I ett äldre hus är isoleringen oftast tunn vilket medger att värme letar sig ut i väggen och att daggpunkten hamnar så långt ut i väggen att det klarar sig ändå. Märk väl att ventilationen (självdrag) är viktig i detta fallet också. När man slutar elda med t.ex. olja eller ved så minskas självdraget och därmed också ventilationen.

Jag skulle kunna hålla på en bra stund, men poängen är att man måste försöka sammanväga flera faktorer för att komma fram till den lösningen som passar ditt hus bäst. Ibland måste det få ske på bekostnad av en högre driftkostnad.

För min egen del bor jag i ett hus från -55. Jag har valt att spara grundprincipen för hur ventilationen, isoleringen och (avsaknaden av ) diffusionsspärr är. Helt enkelt för att det har fungerat i 70 år utan problem och att jag inte vågar ändra på någon faktor för att försöka förbättra. Då kommer jag heller aldrig att kunna förvandla det till ett passivhus. Som sagt, svår fråga att svara på även för mig som ändå är byggnadsingenjör.
 
  • Gilla
Turinna och 4 till
  • Laddar…
Flera bra svar i denna tråd. Det finns inget givet svar för dig. Bästa är att mäta fuktigheten över tid. Ta reda på hur ditt hus fungerar och använd den kunskapen när du skall tilläggsisolera eller åtgärda problem.
 
  • Gilla
Jonas!
  • Laddar…
Alla olika alt är just för att det inte finns ngn universallösning som fungerar.
Som nämnts tidigare, varje hus och plats är unik, och kräver lösningar därefter. Det förutsätter en del mätningar, minimum ett år, för att ta reda på vad just TS hus/vind behöver.

Tycker att en tumregel för gamla hus är att göra vad som lätt låter sig göras, och inget annat, såvida det inte är absolut tvunget.

Om jag vore i TS sits:
1) Om möglet inte sitter i ett jämnt homogent mönster så kan det ev indikera var det läcker upp fuktig luft. (Där det lokalt är extra svart/vitt.)
2) Om det finns lokala läckageindikationer så följa och utreda dem först.
3) Undersöka huruvida luft från bostaden kan ta sig upp på vinden. Dvs är det absolut vind-/dragtät bakom taklisterna, runt vindsluckan (invändig) om sådan finns, samt alla rörgenomföringar och skorsten. Även elledningar, om de går igenom takbrädorna och är dragna i isoleringen på vinden.
4) Hur ser vindsventilationen ut idag? (Mkt ventilation vs lite ventilation)
5) Hur ser ventilationen ut i bostaden? (Viktigast är om/att det finns god frånluftsventilation på vån närmast under vinden.)
6) Införskaffa tempmätare och hygrometer för att kunna logga vindens klimat över ett år. Även en loggande mätstation utomhus (temp, fukt och vindstyrka+riktning), samt även temp- och RH-mätare för inomhus (loggande) närmast vinden. Under det år som klimatmätningarna pågår så ska inga ändringar göras med huset som kan påverka klimatet.
7) Ta kontakt med ngn som verkligen är kunnig inom detta med kallvindsklimat och fukt. (Det förefaller inte finnas många...) De måste kunna räkna på dina mätdata, och bör ha tillgång till klimatsimuleringsprogram på akademisk nivå.
 
Hej!

Håller med TS, det är omöjligt att veta hur man ska göra!

Köpte en 1,5-plans villa 2015 som är byggd 78. Vid besiktningen upptäcktes vitmögel i 2 av de norra facken, d v s de som inte får någon sol. Tog tag i saken och sprejade Jape Mögelfri på området, samt några fler fack. Noterade även 2 andra saker när jag var på vinden, inga gavelventiler och isoleringen har med tiden tryckts ut mot råsponten i varje fack = absolut noll ventilation på vinden.

Då vi skulke byta fasad på huset tänkte jag sätta in gavelventiler. Men efter ha läst på nätet att det inte var bra, samt efter ha varit kontakt med ett företag i branschen som sa att det är skit med ventiler så lätt jag bli.

Tiden går, inget direkt alarmerande händer, förutom att jag ser kontinuerligt med fuktkvotmätaren förhöjda värden i norra facken. Var uppe nu i veckan och då var rimfrost i norra facken.

Hade hit en man från en firma med över 40 års erfarenhet som sa: "Problemet är lätt! Du har noll ventilation!" Jag tänkte sätta in sorptionsavfuktare för att en gång för alla bli av med problemet. "Onödigt att ta det tyngsta, innan börjat i liten skala." Var hans svar.

Ska nu sätta in gavelventiler och öppna så takfotsventilationen fungerar. Får la plugga det om det ställer till det och sätta in avfuktare.

Alla säger mot varandra, helt omöjligt att veta vad som är "rätt". Vet allt efter ha läst massa om uteluft, kondens, kalla tak etc.. Men efter ha varit inne på flera vindar som är ventlierade så har jag aldrig sett ett spår av mögel eller dylikt.

Blev ett långt inlägg, men frustrationen är stor över denna förbenade kallvind.

Mvh Ksingo
 
  • Gilla
Zlatje och 4 till
  • Laddar…
Jag skulle förmodligen nöja mig med gavelventiler.

Har inte en susning vad trygghetsvakten kostar, men det är nog nästa steg att undersöka om lite mer ventilation inte hjälper.
 
  • Gilla
Ksingo
  • Laddar…
Ett sätt minska risken för kondens och mögel är att värma vinden en aning. Låg installationskostnad men dyrare i drift. Då skulle man vilja ha en daggpunktsreglering så att värmen bara går när det behövs. Borde fungera..

Annars att vinden är ordentligt luftad/ventiler och att hålla fukten i huset låg med bra ventilation!
 
Har god omsättning av luften inomhus, men att uppnå noll konvektion är nog omöjligt i ett äldre hus. Såvida man inte vill bygga om en massa.

Tror mitt problem är att fuktbufferten bara byggs på då inget kan vädras ut, så ska starta med att möjliggöra luftcirkulation på vinden.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
K Ksingo skrev:
Hej!

Håller med TS, det är omöjligt att veta hur man ska göra!

Köpte en 1,5-plans villa 2015 som är byggd 78. Vid besiktningen upptäcktes vitmögel i 2 av de norra facken, d v s de som inte får någon sol. Tog tag i saken och sprejade Jape Mögelfri på området, samt några fler fack. Noterade även 2 andra saker när jag var på vinden, inga gavelventiler och isoleringen har med tiden tryckts ut mot råsponten i varje fack = absolut noll ventilation på vinden.

Då vi skulke byta fasad på huset tänkte jag sätta in gavelventiler. Men efter ha läst på nätet att det inte var bra, samt efter ha varit kontakt med ett företag i branschen som sa att det är skit med ventiler så lätt jag bli.

Tiden går, inget direkt alarmerande händer, förutom att jag ser kontinuerligt med fuktkvotmätaren förhöjda värden i norra facken. Var uppe nu i veckan och då var rimfrost i norra facken.

Hade hit en man från en firma med över 40 års erfarenhet som sa: "Problemet är lätt! Du har noll ventilation!" Jag tänkte sätta in sorptionsavfuktare för att en gång för alla bli av med problemet. "Onödigt att ta det tyngsta, innan börjat i liten skala." Var hans svar.

Ska nu sätta in gavelventiler och öppna så takfotsventilationen fungerar. Får la plugga det om det ställer till det och sätta in avfuktare.

Alla säger mot varandra, helt omöjligt att veta vad som är "rätt". Vet allt efter ha läst massa om uteluft, kondens, kalla tak etc.. Men efter ha varit inne på flera vindar som är ventlierade så har jag aldrig sett ett spår av mögel eller dylikt.

Blev ett långt inlägg, men frustrationen är stor över denna förbenade kallvind.

Mvh Ksingo
Det säger sig själv, finns det inget fuktigt som kommer från bostaden så klarar sig kallvinden perfekt.
Har heller aldrig sett påväxt i vanliga kallvindar där takfot och/eller gavelventiler finns.
Jag menar allt möglar ju inte utomhus bara sådär så då gör det inte det på vinden heller.
 
  • Gilla
Cancerman_777 och 1 till
  • Laddar…
P Phastey skrev:
Det är komplicerat just för att flera faktorer samverkar, och en enskild lösning kan inte råda bot på alla potentiella "hot". Dessutom kan man inte gå på regelverk rakt av eftersom de flesta äldre hus är ombyggda i någon form, alternativt att levnadsmönstret har ändrats från den dagen det byggdes. Det duschas mer, t.ex.

Som de andra har varit inne på är grunden att man har bra ventilation inomhus och också håller värme i huset över tid. Grundprincipen i ett gammalt hur är att vinden håller något högre temp än utomhus tack vare en varm murstock och läckage från bostaden. Installation av värmepumpar i äldre hus kan därför vara en källa till problem, men behöver inte vara det.

Isoleringen består oftast av spån, vilket har en viss förmåga att ta upp och släppa fukt. Detta i kombination med god ventilation och bra värme gör att isoleringen inte tar skada. Det är inte heller ovanligt att man spred ut spånet på en tjärpapp som också fungerar som en ångspärr/broms. Med det värmeläckage som ~10cm spånisolering ger så säkerställer man att vinden hela tiden är lite uppvärmd. Detta gör att den relativa fuktigheten hålls något lägre jmf med utomhusklimatet.

Det pratas ofta också om diffusionsspärrar i äldre hus (plastfolie). Här är det viktigt att ha koll på fysiken. Ett modernt hus bygger på att man isolerar mycket mer än vad man gjorde förr. Det innebär att inuti väggen kommer man ju längre ut mot utsidan man kommer, nå en så låg temperatur att daggpunkten uppnås (dvs. det fälls ut vatten från luften). Därför är det viktigt att ha en plastfolie för att undvika att inomhusluften letar sig ut i väggen. Gärna också i kombination med ett lätt undertryck som uppnås med mekanisk ventilation (fläktar).

I ett äldre hus är isoleringen oftast tunn vilket medger att värme letar sig ut i väggen och att daggpunkten hamnar så långt ut i väggen att det klarar sig ändå. Märk väl att ventilationen (självdrag) är viktig i detta fallet också. När man slutar elda med t.ex. olja eller ved så minskas självdraget och därmed också ventilationen.

Jag skulle kunna hålla på en bra stund, men poängen är att man måste försöka sammanväga flera faktorer för att komma fram till den lösningen som passar ditt hus bäst. Ibland måste det få ske på bekostnad av en högre driftkostnad.

För min egen del bor jag i ett hus från -55. Jag har valt att spara grundprincipen för hur ventilationen, isoleringen och (avsaknaden av ) diffusionsspärr är. Helt enkelt för att det har fungerat i 70 år utan problem och att jag inte vågar ändra på någon faktor för att försöka förbättra. Då kommer jag heller aldrig att kunna förvandla det till ett passivhus. Som sagt, svår fråga att svara på även för mig som ändå är byggnadsingenjör.
Jag är inte byggingenjör, men instämmer i mycket du skriver. Dock är det ett par saker som jag behövde förstå, och som kanske TS också kan ha nytta av.

1. Att plasta gamla hus aldrig fel om det görs på rätt sätt. Det medför att du inte tillför fukt från inomhusluften till konstruktionen. Det öppnar också möjligheter att faktiskt "köra" ditt hus på ett ekonomiskt sätt och alltså inte elda för kråkorna, samt att du kan välja fritt vilket uppvärmningssystem du vill ha.

2. Självklart skall vinden ha ventilation. Jag har aldrig hört eller stött på någonting annat.

3. Isoleringsmaterial är en smaksak. Titta på pris/prestanda och välj det som är vettigast för dig. Personligen håller jag mig borta från organiska material då de kan mögla/murkna/ruttna. Sten, glas, plast är mina preferenser när det kommer till isoleringsmaterial.

Jag har ett hus från -51 och ett från -44. Huset från 44 har kallvind. Efter att ha plastat ovanvåningens ytterväggar (nedanvåningen kommer snart) och tak invändigt (såklart) så försvann ALL lukt av "gammalt hus". Vilken befrielse! Ingen mer fuktig inomhusluft som sipprar upp till vinden, kondenserar och medför mögelrisk. Jag passade på att tilläggsisolera samtidigt som jag renoverade, så snart kan jag se fram emot en billig drift i ett gammalt hus och jag kan använda precis vilket värmesystem som det mig behagar.
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Det verkar vara omöjligt som privatperson att veta vad som är bäst när det gäller kallvindar.

Mögel? Då MÅSTE du ha diffusionsspärr!
Mögel? ÖKA VENTILATIONEN på vinden!
Mögel? MINSKA ventilationen på vinden!
Mögel? KÖP TRYGGHETSVAKTEN!
Mögel? Skapa undertryck i huset!
Isolering? Du SKA ha cellulosa!
Isolering? Du SKA ha glasull/stenull!
Du ska ha luftspalt!
Du MÅSTE sätta igen luftningen vid takfoten!

Osv osv

Företagen säljer sina lösningar som dom arbetar med. Hur ska man kunna veta vad som är bäst när alla säger olika saker?
Har haft säkert 4 olika företag som sagt 4 olika saker.
"du kan läsa en avhandling på Chalmers och inte ens de vet vad som är bäst"...

Själv sitter jag på en 40 tals villa med cutterspånsisolering.
Visst har jag mögel på vinden.
Ytligt svartmögel och vitmögel. Vill jag åtgärda det här? Såklart vill jag det. Men det är tamefan omöjligt att veta hur man ska göra detta på bästa och billigast sätt!
Om man har ett äldre hus som saknar diffusionspärr behöver fukt från människor och dess aktiviteter, t ex dusch ventileras ut. Tidigare löste man detta problem med oljeeldning och skorsten som torkade ur vindsutrymmet kontinuerligt samtidigt som värme från våning under läckte upp och torkade ur utrymmet. Tilläggsisolering kan därför skapa eller förvärra problemet.

Finns det diffusionspärr ska inte vinden ventileras eller ventileras mycket sparsamt. Gavelventilation i nock för in fuktig luft utifrån som kan kondensera på byggnadsmaterialet.
 
B Boende45 skrev:
Om man har ett äldre hus som saknar diffusionspärr behöver fukt från människor och dess aktiviteter, t ex dusch ventileras ut. Tidigare löste man detta problem med oljeeldning och skorsten som torkade ur vindsutrymmet kontinuerligt samtidigt som värme från våning under läckte upp och torkade ur utrymmet. Tilläggsisolering kan därför skapa eller förvärra problemet.

Finns det diffusionspärr ska inte vinden ventileras eller ventileras mycket sparsamt. Gavelventilation i nock för in fuktig luft utifrån som kan kondensera på byggnadsmaterialet.
Förklara gärna hur fukten i utomhusluften kan kondensera på en kallvind (alltså en vind som håller minst samma temperatur som utomhusluften). Mig veterligt krävs det en kallare yta för att fukt i luft skall kondensera.
 
  • Gilla
Ksingo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.