G Goran45 skrev:
Eftersom

Det bästa vore ju naturligtvis att montera ventiler på de ställen som framgår av fotografierna. Eftersom det är stålrör (utv. 20 mm) måste det väl gängas? Det kräver väl ganska stort utrymme?
Det finns klämringar avsedd till stålrör t.ex 'Vatette stål' system eller 'VSH superblue'. som passar i en vanlig klämringskoppling. I ditt fall låter det som du har 1/2" rör. En 1/2" stålrörs klämring passar i en 22mm klämringskoppling.
 
L lostinsweden skrev:
Det finns klämringar avsedd till stålrör t.ex 'Vatette stål' system eller 'VSH superblue'. som passar i en vanlig klämringskoppling. I ditt fall låter det som du har 1/2" rör. En 1/2" stålrörs klämring passar i en 22mm klämringskoppling.
Tack för tipset, det låter jättebra. Jag kommer att ta kontakt med den rörfirma jag använder direkt på måndag.
 
G Goran45 skrev:
Tack för tipset, det låter jättebra. Jag kommer att ta kontakt med den rörfirma jag använder direkt på måndag.
G Goran45 skrev:
Tack för tipset, det låter jättebra. Jag kommer att ta kontakt med den rörfirma jag använder direkt på måndag.
Rören ut till garaget är nu kapade. När det gäller röret ut till garaget (bild 1) fanns tillräckligt med plats för att gänga och sätta på en ventil. Denna ventil kan vid behov användas för att tömma systemet eftersom den tidigare lägsta punkten var vid elementet (bild 3). Returröret in från garaget kapades, gängades ut från kopplingen (bild 2) och pluggades.
Tyvärr så sjunker trycket fortfarande så just nu vet jag inte riktigt vad jag skall göra. Trycket sjunker med ca: 0,1 bar/dag.
 
Och det läcker inte från säkerhetsventilen då, går det ett rör/slang ner till en brunn kanske du inte ser att det droppar, finns det möjlighet att stänga av vissa delar som går ut till elementen ( flera matningar ) så kan man få ett hum var det kan läcka.
 
J jonaserik skrev:
Och det läcker inte från säkerhetsventilen då, går det ett rör/slang ner till en brunn kanske du inte ser att det droppar, finns det möjlighet att stänga av vissa delar som går ut till elementen ( flera matningar ) så kan man få ett hum var det kan läcka.
Som står i mitt första inlägg är både expansionskärl och säkerhetsventil utbytta. Dessutom går röret från säkerhetsventil till ett kärl. Tyvärr finns bara en synlig utgång till elementen och alla rör ligger under golv som är uppreglat på platta.
 
G Goran45 skrev:
Som står i mitt första inlägg är både expansionskärl och säkerhetsventil utbytta.
OK gick mig förbi lite, med det montaget blir det lite knepigare att hitta en ev. läcka, eftersom det är stålrör ( mest troligt att det är 2-rör-system ) , så är dom säkert muffade på något ställe, brukar vara i golvet under elementen och det finns en möjlighet att det rostat i en sådan, kan du få tag på en bra fuktmätare och mäta under varje element så finns en chans att hitta, men inte säkert.
 
J jonaserik skrev:
OK gick mig förbi lite, med det montaget blir det lite knepigare att hitta en ev. läcka, eftersom det är stålrör ( mest troligt att det är 2-rör-system ) , så är dom säkert muffade på något ställe, brukar vara i golvet under elementen och det finns en möjlighet att det rostat i en sådan, kan du få tag på en bra fuktmätare och mäta under varje element så finns en chans att hitta, men inte säkert.
Hur ser en sådan muff ut? Ja det är ett 2-rörssystem med 22 mm rör ut till radiatorerna. Originalraditorerna (Lenhovda Panelradiatorer) är bottenmatade (22 mm stålrör). Totalt finns 12 radiatorer varav 8 Lenhovda och 4 Purmo,
Vid en radiator finns en liten glipa så att jag får ner en grillspetspinne och kan mäta att det är ca: 15 cm ned till bottenplattan. Finns det fuktmätare som kan känna fukt så djupt ? Kan en bra värmekamera funka?
 
En muff är som ett kort rör med gängor i och rören har gängor utvändigt, det kan även vara 2 T-stycken gängade på rören upp till elementet med lin och pasta, mycket gamla installationer hade linolja på linet, i stället för pasta, du kan se hur det ser ut här https://www.rinkabyror.se/artiklar/ror-och-rordelar/blaa-ror-och-svarta-delar-2/svarta-rordelar-/ Det med värmekamera fungerar inte, men en fuktprovare med en känselkropp på smal pinne är bra, har sökt men inte funnit någon, men är det fukt i golvet brukar en standard funka finns på Kjell
 
J jonaserik skrev:
En muff är som ett kort rör med gängor i och rören har gängor utvändigt, det kan även vara 2 T-stycken gängade på rören upp till elementet med lin och pasta, mycket gamla installationer hade linolja på linet, i stället för pasta, du kan se hur det ser ut här [länk]
Tack
 
G Goran45 skrev:
Tack
ÄNTLIGEN! Jag var lite för otålig, efter ca:10 dygn stabiliserade systemet sig och trycket sjönk inte längre. I dag har har jag luftat systemtet och en hel del luft fanns i värmepumpen och ett element. Inte så konstigt eftersom en hel del vatten hade tömts ur systemet från lägsta pumpen. Problemet var alltså läckage någonstans i de ingjutna rören i garageplattan.
Ett stort TACK till er alla som har kommit med tips och synpunkter.
 
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
Hej.

Hade samma problem. I mitt fall var det ett pyttehål varmvattentanken, i svetsfogen där KV går in. Det läckande vattnet därifrån har fuktat manteln runt VV-tanken och fått denna korrodera och även denna har således rostat utifrån... Har idag plockat isär BV-pumpen och tätat hålen jag upptäckte med glasfiberspackel i väntan på att jag får ny tank köpt. Tänkte göra så, att jag bygger om pumpen till att bli en liten sidomodell, utan tank, oich så köper jag in en rejäl acktank med VV-beredare och ställer ovanpå eller bredvid. Eftersom det läcker så ltie hos sig, kan detr mycket väl vara ett litet hål i tanken/tankarna där vattnet hinner avdunsta av värmen, som i mitt fall, men det kommer att rosta och rosta till dess det är kört. Har du möjlighet öppna upp toppen och ta av locket och/eller sidorna, så kan du skära ur isolering och kika om tanken ser fräsch ut. Lycka till.
 
Söderort mats_hulten skrev:
Hej.

Hade samma problem. I mitt fall var det ett pyttehål varmvattentanken, i svetsfogen där KV går in. Det läckande vattnet därifrån har fuktat manteln runt VV-tanken och fått denna korrodera och även denna har således rostat utifrån... Har idag plockat isär BV-pumpen och tätat hålen jag upptäckte med glasfiberspackel i väntan på att jag får ny tank köpt. Tänkte göra så, att jag bygger om pumpen till att bli en liten sidomodell, utan tank, oich så köper jag in en rejäl acktank med VV-beredare och ställer ovanpå eller bredvid. Eftersom det läcker så ltie hos sig, kan detr mycket väl vara ett litet hål i tanken/tankarna där vattnet hinner avdunsta av värmen, som i mitt fall, men det kommer att rosta och rosta till dess det är kört. Har du möjlighet öppna upp toppen och ta av locket och/eller sidorna, så kan du skära ur isolering och kika om tanken ser fräsch ut. Lycka till.
Hej.
Jag måste säga att jag inte förstår hur ett pyttehål i varmvattentanken påverkar trycket i värmessytemet ?
 
Läckan sitter mellan värmevatten hus och VV-tank i värmekälla, Systemtryck max 1,5 bar,vattentryck min 2,5 - 4,5 bar,då fylls
systemet och säkerhetsventilen max 1,5 bar öppnar och påfyllning sker via läckan och trycket utifrån. Blir detsamma som att fylla systemet med vatten, men nu ständig påfyllning. Hänger du med.
 
J jonaserik skrev:
Läckan sitter mellan värmevatten hus och VV-tank i värmekälla, Systemtryck max 1,5 bar,vattentryck min 2,5 - 4,5 bar,då fylls
systemet och säkerhetsventilen max 1,5 bar öppnar och påfyllning sker via läckan och trycket utifrån. Blir detsamma som att fylla systemet med vatten, men nu ständig påfyllning. Hänger du med.
Men så var inte mitt problem. Trycket i systemet sjönk, inte steg
 
G Goran45 skrev:
Men så var inte mitt problem. Trycket i systemet sjönk, inte steg
Ber om ursäkt för det bakvända, då är/var det läck i en dålig svets, en luftpor i den, fort ska det gå ibland
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.