C
Varför verkar låg ljudnivå vara den allra viktigaste egenskapen för er som skall köpa kompressor?
Kan förvisso tänka mig vissa speciella situationer där ljudnivån är viktig, men för allmänbruk är väl knappast ljudnivån jätteintressant? Dels låter man den ju bara gå när den används, dels är de flesta tryckluftsverktyg inte direkt tysta, dels är det inte så extrema ljudnivåer vi talar om.

Ter sig lite ologiskt i mitt sinne...
 
  • Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
C cpalm skrev:
...dels är det inte så extrema ljudnivåer vi talar om.
Har du provat denna? 97 dB pure evil(TM)
Gul och svart Stanley-kompressor med mätare och omkopplare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att tex lista med dykertpistol och manuel gersåg är för mig ett trevligt kvällsjobb om kompressorn är tyst.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Alla kan ju inte som jag ställa kompressorn i matkällaren med slang genom väggen när jag använde min skruvdragare som susar lite.

Protte
 
J
nanowire nanowire skrev:
Har du provat denna? 97 dB pure evil(TM)
[bild]

Att tex lista med dykertpistol och manuel gersåg är för mig ett trevligt kvällsjobb om kompressorn är tyst.
Exakt en sån funderar jag på att köpa :oops:

Men jag håller med cpalm. Är det verkligen värt så mycket mer pengar för att få en tyst kompressor om det bara är för hemmabruk?

De få gånger jag satt lister har jag använt en lång slang och haft kompressorn ute eller i ett annat rum. När jag står i garaget med klammerpistol har jag hörselskydd med radio.

Men om ovan verkligen är så extrem får jag kanske tänka om. Har ibland med mig kompressorn till bandagar med motorcykeln när det är risk för att regndäcken måste på, och på banan har vi krav på oss att inte väsnas mer än 95db
 
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
J JeLö skrev:
Exakt en sån funderar jag på att köpa :oops:

Men jag håller med cpalm. Är det verkligen värt så mycket mer pengar för att få en tyst kompressor om det bara är för hemmabruk?

De få gånger jag satt lister har jag använt en lång slang och haft kompressorn ute eller i ett annat rum. När jag står i garaget med klammerpistol har jag hörselskydd med radio.

Men om ovan verkligen är så extrem får jag kanske tänka om. Har ibland med mig kompressorn till bandagar med motorcykeln när det är risk för att regndäcken måste på, och på banan har vi krav på oss att inte väsnas mer än 95db
Jag har också den lilla Stanley kompressorn och den låter verkligen överjävligt högt. Den laddar snabbt och låter otroligt ettrigt under tiden. Har den nu ute på långlån och har ersatt med en tystare. Vid just dyckert och pumpning som är rätt tysta aktiviteter så väsnas kompressorn onödigt mycket. För något som drar mer luft och låter mer skulle jag välja en större kompressor.
 
C cpalm skrev:
Varför verkar låg ljudnivå vara den allra viktigaste egenskapen för er som skall köpa kompressor?
Kan förvisso tänka mig vissa speciella situationer där ljudnivån är viktig, men för allmänbruk är väl knappast ljudnivån jätteintressant? Dels låter man den ju bara gå när den används, dels är de flesta tryckluftsverktyg inte direkt tysta, dels är det inte så extrema ljudnivåer vi talar om.

Ter sig lite ologiskt i mitt sinne...
Beror väl helt på vad man ska använda den till. Jag har en liten 25 liters Jula-kompressor sen säkert 10år tillbaka, den låter så överjäkligt högt att jag ALDRIG skulle kunna tänka mig att tex använda den inomhus.... Det är rent plågsamt att ens pumpa däck med den....

Det var därför jag tipsade om kompressorer som använts inom sjukvården, dom är nästan knäpptysta.

Ska man driva tyngre verktyg så behöver man oavsett gå upp i storlek på kompressor och en sån släpar man inte runt ändå vilket gör ljudnivån mindre viktig.
 
J JeLö skrev:
Exakt en sån funderar jag på att köpa :oops:

Men jag håller med cpalm. Är det verkligen värt så mycket mer pengar för att få en tyst kompressor om det bara är för hemmabruk?

De få gånger jag satt lister har jag använt en lång slang och haft kompressorn ute eller i ett annat rum. När jag står i garaget med klammerpistol har jag hörselskydd med radio.

Men om ovan verkligen är så extrem får jag kanske tänka om. Har ibland med mig kompressorn till bandagar med motorcykeln när det är risk för att regndäcken måste på, och på banan har vi krav på oss att inte väsnas mer än 95db
Att den är för högljudd för att få användas inom motorsport tycker jag var otroligt roligt även om jag egentligen inte är förvånad.
 
J
nanowire nanowire skrev:
Att den är för högljudd för att få användas inom motorsport tycker jag var otroligt roligt även om jag egentligen inte är förvånad.
Överdrev kanske lite, då det är 10meter från idealspår med fullt gaspåslag som 95db gäller.
Men det innebär att man kan ställa sig fel i depån så kompressorn hamnar för nära ljudmätningen.
Och eftersom vi konstant har ögonen (och öronen) på oss att vi följer naturvårdsverkets regler så känns det dumt att komma med en kompressor som väsnas mer än de flesta hojarna.
 
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Jag fattar inte heller varför ljudnivån på en kompressor skulle vara avgörande? Man använder ändå hörselskydd när man arbetar med nästan alla tryckluftsverktyg. Eller står ni och skjuter spik utan hörselskydd?
 
Själv tycker jag att det är ganska påfrestande med en kompressor med hög ljudvolym. Min står inkopplad för det mesta och om det är lite läckage någonstans så kommer den att starta lite då och då även om jag inte använder den just för tillfället. Sedan så vill jag gärna kunna pumpa däck, bollar och luftmadrasser utan att behöva sätta på mig hörselskydden. Det finns en mängd andra tillfällen när man använder kompressor utan att det behövs hörselskydd av andra orsaker än att kompressorn väsnas.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Med min lilla Aerfast behövs inga hörselskydd, och barnen klagar inte heller att de inte hör vad Alvin säger på tv i rummet intill.
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Jag fattar inte heller varför ljudnivån på en kompressor skulle vara avgörande? Man använder ändå hörselskydd när man arbetar med nästan alla tryckluftsverktyg. Eller står ni och skjuter spik utan hörselskydd?
Små dyckert går bra utan tycker jag. Stomspik skulle jag inte skjuta utan.
 
Y
Söker också en tyst kompressor för ca 3000kr till dyckertpistol och gärna duga till att blåsa rent lite i garaget också.

Har sökt mig fram till följande men osäker vilken jag ska välja.
kompressor-cleaned.png
 
Har en Aerfast från Bauhaus. Oerhört nöjd. Fem eller sex liters tank. Renblåsning blir en kort historia, men det funkar.
 
Hus tomte
Y Yrrol skrev:
Söker också en tyst kompressor för ca 3000kr till dyckertpistol och gärna duga till att blåsa rent lite i garaget också.

Har sökt mig fram till följande men osäker vilken jag ska välja.
[bild]
ja kör 2 olika en till pickan å en till garaget..

den till pickan e sämst när d gäller å blåsa ”rent” å den stora e sämst på ”bära” me sej..

kankse inte gjorde dej klokare :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.