A
A AgnesRami skrev:
Tusen tack för bra tips. Det känns som man kan göra mycket själv. Mitt dilemma är dock hur man får ner ventilation i suterrängplanet. De två andra planen har vind ovanpå men inte det sista
Om du lägger upp planlösningar och konstruktionsritning på vind kan du säkert få ett antal förslag på hur du kan dra rören.

Tyvärr får du räkna med synliga rör i tak om du inte går ner till sutterängplanet med flera hål på olika platser i huset.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag försökte söka på tester där men hittar Inga test på värmeåtervinningsagregat/ftx.
Eller letar jag dåligt?
Listan antar jag är fabriksuppgifter!?
Personligen köper jag aldrig någonsin tekniska prylar baserade på uppgifter från en tillverkare.
Det skall vara siffror enligt passivhus certifieringen så uppmätt. Bara att söka upp de svenska tillverkarna i listan så ser man att det är lägre än vad dom anger. Tidigare har man kunnat hitta certifikatet, vet inte om man gör det nu.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Fläktkonvektor har varken sämre eller bättre kylning än centralt kylbatteri med enskilda kanalkylare, allt handlar om dimensionering. Det är den totala kyleffekten som räknas. Fläktkonvektorer är bara bökigt, dyrt och tar upp onödigt plats om man har FTX. Rätt val är centralt kylbatteri för komfortkyla dvs grundkylning till hela byggnaden och kanalkylare för enskilda utrymmen som tex sovrum osv. Man bör också beakta att komfortkyla (med frikyla) ska köras kontinuerligt och inte som traditionell AC där man kan slå av och på vid behov.

Men oavsett val av lösning, har man stora panoramafönster där solen gassar rakt in med 300 kw/kvm är det kört för vilken kylanläggning som helst! Därför är det viktigt att man också kompletterar med solskydd som markiser eller likande.
Vem har typ 400-600 m2 fönsteryta? Vet inte om du är ironisk eller verkligen tror att solen ger en sådan effekt?

Ja börjar du hänga på en massa extra prylar som kanalkylare med egna kanalfläktar, +Ø 300 mm till och från don med sjuhelvetes stora ljuddämpare. Ja då kan du komma upp i kyleffekt som motsvarar en bra dimensionerad fläktkonvektor. Men nu pratar vi väl om ett standardförfarande med FTX? Men standard FTX så är det bara att do the math. Fysiken gäller även på byggahus forum.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
L largab skrev:
Om man helt vill undvika tillskottsvärme så är Motströms Vv ett bättre alternativ. Min gamla REC har om jag minns rätt > 90% temperaturverkningsgrad, vilket är svårt/omöjligt att nå med roterande Vv.
En annan fördel är att ibland kan man demontera denna på sommaren.
 
L largab skrev:
Var hittar jag EC fläktar till bra pris?
Jag har gamla strömtörstiga fläktar som kräver transformatoromkoppling för att justera varvtal i förbestämda steg. Är sugen på att bygga eget styrsystem.
Jag har denna typen i mitt aggregat men EC modellen.
https://www.ebmpapst.se/sv/produkter/Radialfläktar/Enkelsugande-radialfläktar-med-kåpa/
Man klipper kontakten.
Med lite lirkande fick jag loss en för 1800:- totalt för något år sedan. Känner du någon med företag går det lättare.
Då kostade den 7000:- som reservdel men ej med plastingjuten elektronik samt effektivare.
 
Redigerat:
  • Gilla
largab
  • Laddar…
Ser nu på deras hemsida att de har nya intressanta produkter inklusive flödeskontroll.
Gå till ebmpapst.com så hittas hjälpmedel att välja rätt fläkt.
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det skall vara siffror enligt passivhus certifieringen så uppmätt. Bara att söka upp de svenska tillverkarna i listan så ser man att det är lägre än vad dom anger. Tidigare har man kunnat hitta certifikatet, vet inte om man gör det nu.
Man skulle vilja veta under vilka förutsättningar testet har gjorts, och hur man har räknat.
Vilka flöden och temperaturer osv.
Verkningsgraden på värmeväxlare är starkt beroende av vid vilka flöden och temperaturer som man testar vid.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, kan du ge ett exempel på en sådan produkt? När det är kallt, vad får du för temp på inkommande luft?
Heru 130ec installerad på kallvind 2009 har jag
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
A AgnesRami skrev:
Hej,

Vi har köpt ett hus bygg -71 som idag har vattenburen el och självdrag. Vi kommer nu inom närmaste månaden att sätta in bergvärme för att få ner driftkostnaden som är riktigt dyr. Men vi vill även installera ett ftx system då vi i framtiden även kommer vilja byta fönster och vad jag förstår så blir huset för tätt annars. Sen blir det ju helt klart bättre luft.
Vårt hus är 188kvm + 82kvm biyta i form av källare. Det är suterräng men räknas som en enplansvilla. Är det värt prismässigt att göra detta själv eller är det bättre att ta in någon som gör det?
Jag och min man drar oss inte för att jobba och löser det mesta vi tar oss an och har inte tummen mitt i handen. Har renoverat en villa hittills och denna är nummer 2.
Men vi har aldrig gjort något sådant här avancerat ännu. Vi har oisolerad vind men med yta att dra rör utan problem. Det är träbjälklag så att ta upp hål är egentligen inget större problem inomhus. Däremot är fasaden tegel och trä.

Vad skulle ni säga? Kan man göra det själv eller är det inte värt det? Ska man byta fönster först eller sätta in ventilation först?

Alla tips och råd mottages tacksamt.
A AgnesRami skrev:
Hej,

Vi har köpt ett hus bygg -71 som idag har vattenburen el och självdrag. Vi kommer nu inom närmaste månaden att sätta in bergvärme för att få ner driftkostnaden som är riktigt dyr. Men vi vill även installera ett ftx system då vi i framtiden även kommer vilja byta fönster och vad jag förstår så blir huset för tätt annars. Sen blir det ju helt klart bättre luft.
Vårt hus är 188kvm + 82kvm biyta i form av källare. Det är suterräng men räknas som en enplansvilla. Är det värt prismässigt att göra detta själv eller är det bättre att ta in någon som gör det?
Jag och min man drar oss inte för att jobba och löser det mesta vi tar oss an och har inte tummen mitt i handen. Har renoverat en villa hittills och denna är nummer 2.
Men vi har aldrig gjort något sådant här avancerat ännu. Vi har oisolerad vind men med yta att dra rör utan problem. Det är träbjälklag så att ta upp hål är egentligen inget större problem inomhus. Däremot är fasaden tegel och trä.

Vad skulle ni säga? Kan man göra det själv eller är det inte värt det? Ska man byta fönster först eller sätta in ventilation först?

Alla tips och råd mottages tacksamt.

Använd yrkesfolk tänk på att det är en anmälningspliktig åtgärd och ovk skall utföras
 
...mitt recept blir nog rätt enkelt.

Gör installationen själv, ta hjälp av en kunnig för systemdesign och senare injustering när jag har installerat.

Bygganmälan och ovk kan myndigheten fetglömma.
 
  • Gilla
  • Haha
Oldboy och 3 till
  • Laddar…
Granit68 Granit68 skrev:
Använd yrkesfolk tänk på att det är en anmälningspliktig åtgärd och ovk skall utföras
OVK = Obligatorisk Ventilationskontroll. För vanliga hus endast en första installationsbesiktning innan systemet tas i bruk men inget återkommande. Vanligtvis brukar man anlita någon som både trimmar in ventiler/luftflöden och jobbar som certifierad kontrollant. Om allt är ok får man ett protokoll som skickas in till kommunen.
 
Typiskt exempel på överförmynderi och slöseri med både mina och skattepengar.

Mitt hus har klarat sig utmärkt med så gott som obefintlig ventilation i över 70 år, men om jag nu väljer att ordna till detta till i det närmaste nybyggnadsstandard så ska det göras en kontroll av behörig person? Trams.

Korkat utförd ventilation är ju helt självreglerande i den meningen att förr eller senare kommer fastighetsägaren på att det kostar pengar att ventilera fel.
 
  • Gilla
Bjober och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Typiskt exempel på överförmynderi och slöseri med både mina och skattepengar.

Mitt hus har klarat sig utmärkt med så gott som obefintlig ventilation i över 70 år, men om jag nu väljer att ordna till detta till i det närmaste nybyggnadsstandard så ska det göras en kontroll av behörig person? Trams.

Korkat utförd ventilation är ju helt självreglerande i den meningen att förr eller senare kommer fastighetsägaren på att det kostar pengar att ventilera fel.
Håller fullständig med och kan inte sagt det bättre själv. Det bakomliggande motivationen i remissen till boverket är rena rappakaljan dvs ren och skär byråkrati!
 
Redigerat:
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Typiskt exempel på överförmynderi och slöseri med både mina och skattepengar.

Mitt hus har klarat sig utmärkt med så gott som obefintlig ventilation i över 70 år, men om jag nu väljer att ordna till detta till i det närmaste nybyggnadsstandard så ska det göras en kontroll av behörig person? Trams.

Korkat utförd ventilation är ju helt självreglerande i den meningen att förr eller senare kommer fastighetsägaren på att det kostar pengar att ventilera fel.
Ja i absolut flertalet fall är en bergvärmeanläggning i behov av en F ventilationslösning...
I stället för att konstruera någon FTX så komplettera din bergvärmepump med en luftvärmepump främst för kyla då får du enkelt att få frisk luft i en styrd friskluftsfläkt med styrning av luftbytet
Värme och kyla sköter du med Bergvärmen och Luftvärmekyl pumpen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.