En husvagn är väl enklast att införskaffa, några extrabatterier och gasoltuber så klarar du dig nån vecka utan ström, duger även som gäststuga.
 
  • Gilla
Vildparti
  • Laddar…
S Strontus skrev:
El är väl miljövänligt, om det produceras på rätt sätt.Sedan så handlar ju prepping knappast om att vara så miljövänlig som möjligt, utan om att klara sig så bra som möjligt om skiten träffar fläkten så att säga.
Jag håller med om att de inte handlar om miljön. Men tycker det är konstigt att de som säger sig vara miljömedvetna inte preppar för ett liv utan el och övrigt bekvämt.
Men själv preppar jag ju bara för storm och strömavbrott. Skulle preppar för mer om sambo haft tålamodet. Men får väl övertala och gömma saker :)
 
S Stuff skrev:
Ja det känns lite som överkurs att bygga ytterligare ett hus/stuga att ha som backup utifall att det skulle bli strömavbrott. Känns billigare att installera kamin och vedspis i ordinarie huset. Köpa elverk/nödkraft för att kunna driva värmepump och andra basala funktioner.
Ev tilläggsisolera huset. Isoleringen och kaminen skulle ni ju då ha nytta av även när det inte är kris
Har ju funderat på kamin eller vedspis i ordinarie hus men vad jag sett på vissa kaminer veroch såspisar verkar även de kräva el. Samt att den öppna planlösningen ställer till de tror ja
 
V Vildparti skrev:
Har ju funderat på kamin eller vedspis i ordinarie hus men vad jag sett på vissa kaminer veroch såspisar verkar även de kräva el. Samt att den öppna planlösningen ställer till de tror ja
I princip inga kaminer jag kollat på kräver el. Det är väl bara vill dra igång i fläkt som sprider varmluft från kaminen som el behövs men det är ju överkurs. Öppen planlösning är såklart inte optimalt om man vill hålla uppe tempen men man får åtminstone försöka hålla dörrar till övriga rum stängda och kanske överdimensionera och välja en något större kamin än vad man annars hade valt bara för myseldning
 
  • Gilla
Vildparti
  • Laddar…
V Vildparti skrev:
Har ju funderat på kamin eller vedspis i ordinarie hus men vad jag sett på vissa kaminer veroch såspisar verkar även de kräva el. Samt att den öppna planlösningen ställer till de tror ja
En tanke till, om det nu blir strömavbrott en längre tid när det är kallt ute så lär ju vattenledningar och allt annat frostkänsligt i ordinarie hus frysa sönder när du sitter ute i lillstugan o eldar. Man har ju ganska mycket i huset som inte tål att stå i minusgrader tänker jag. Så oavsett hur man löser värme och el så måste det bästa ändå vara att vara kvar i huset. Kamin med öppen planlösning betyder ju att värmen har en chans att sprida sig också, de rum som inte behövs och som tål lägre temperatur kan man ju stänga dörren till. (du använder dem ju ändå inte om du flyttar ut i stugan). Kompletterat med ett mindre elverk så har du el till all bekvämlighet du behöver. Du har då allt du behöver för att kunna leva gott i ditt vanliga hus till en bråkdel av kostnaden för att bygga ett TILL hus och skaffa allt du behöver för att bo DÄR (och att dessutom ta hand om det vanliga huset och se till att det inte förstörs).

När det gäller miljömedvetna och att preppa så är det absolut mest icke-miljövänliga att bygga nytt istället för att använda vad man redan har. Likaså att bygga upp lager av saker som har en liten liten chans för användning är rent slöseri. Lyckligtvis sysslar bara väldigt få med den typen av resursslöseri. Hela samhället är uppbyggt på att producera saker billigt och resurseffektivt.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Det smartaste vore ju om alla solcellsanläggningar som nu installeras på villataken gick att köra offgrid som en sluten krets vid behov.
 
  • Gilla
Modig och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det smartaste vore ju om alla solcellsanläggningar som nu installeras på villataken gick att köra offgrid som en sluten krets vid behov.
Ja det hade varit helt perfekt :)
 
C
V Vildparti skrev:
Skulle preppar för mer om sambo haft tålamodet. Men får väl övertala och gömma saker
 
  • Haha
Vildparti
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
[media]

Ah det är väl en lösning om jag hade gett sambo städförbud :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.