GoC GoC skrev:
Dum måste ta i ordentligt och ”dunka fram” rensbandet. Vrida lite på det så det kan slinka genom eventuella böjar. Det räcker inte att bara trycka lite och tro att man kommer genom böjar och ett stopp. Det går åt mycket kraft och svett och svärande. Försök rensa från alla håll du kommer åt. Genom golvbrunnar om det finns renspluggar eller lyfta bort den gamla toan jag vill minnas du skrev att du hade i källaren.
Men fyll inte på en massa vatten bara, när du minst anar det har du massa avloppsvatten flytandes i källaren.
Vatten skall du spola massor när du kommit igen proppen och det börjar sjunka undan. Då är det bara att fortsätta och rensa ordentligt i en kvart till samtidigt som du spolar i alla kranar och toa så du spolar ut skiten till trekammarbrunnen. Annars är risken stor att snart har ett nytt stopp.
Edit:
Ändrat några roliga autostavningar :)
Och om du lyckas finna och få loss proppen i avloppet. Nöj dig inte med det, fortsätt och rensa, det brukar finnas ett hål i änden på rensfjädrar. Snurra inhop lite najtråd till en 5cm stor ”boll” som du ser till att sätta fast ordentligt i änden på rensfjädern. Rensa sedan med detta fantastiska verktyg så att du får bort det mesta av skiten i avloppet.
Jag dunkade på rätt bra och snurrade och vred på bandet men insåg att det inte var rätt metod. Sista rycket nu innan läggdags gick jag runt och spolade och körde med kokhett vatten i handfaten (tacka vedpannan för det) och såg att det simmade upp svarta flagor i toastolen i källaren! Nånting har lossnat ändå. Det rinner undan >lite< bättre nu. Men självklart gick garantin ut på originaltoastolen och bottenventilen börjar lösa upp sig :crysmile: och nä, det går inte att stänga av vid kranen, ser inte ut att vara använt senaste decennierna.
 
S sallad skrev:
Spolbil kan jag glömma, har inte råd.
Isf rekommenderar jag dig väldigt varmt att lägga undan lite pengar till en buffert för såna saker. Jag som har liknande system som du kan bara konstatera att ibland har man inget annat val. Tjorvar det ihop sig t ex kvällen man har fest hemma så vill man inte gärna lämna bajsnödiga gäster åt sitt öde medan man hänger av sig fracken och tar fram sin Kärcher.
 
  • Gilla
  • Haha
Putte 9497 och 4 till
  • Laddar…
C
Inte så kul att spara problemet till morgondagen heller, när man kanske är sugen på en dusch och göra en "tvåa"... :rofl:
 
  • Gilla
sallad och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Isf rekommenderar jag dig väldigt varmt att lägga undan lite pengar till en buffert för såna saker. Jag som har liknande system som du kan bara konstatera att ibland har man inget annat val. Tjorvar det ihop sig t ex kvällen man har fest hemma så vill man inte gärna lämna bajsnödiga gäster åt sitt öde medan man hänger av sig fracken och tar fram sin Kärcher.
Det är väl rätt typiskt när man har haft sjukt mycket mer eller mindre nödvändiga utgifter för att hålla alla glada och då slår skiten till. Än så länge har jag klarat av att ha eget vatten i huset, fixat alla tänkbara fel och klurigheter utan att behöva anlita experter. Är man tjurskallig gubbe så går det :giggle:
..tar fram högtryckstvätten [Parkside] och badar i skit :poop:
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
S sallad skrev:
Det är väl rätt typiskt när man har haft sjukt mycket mer eller mindre nödvändiga utgifter för att hålla alla glada och då slår skiten till. Än så länge har jag klarat av att ha eget vatten i huset, fixat alla tänkbara fel och klurigheter utan att behöva anlita experter. Är man tjurskallig gubbe så går det :giggle:
..tar fram högtryckstvätten [Parkside] och badar i skit :poop:
Ja fråga mig inte hur jag vet det här... om man säger så...
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Inte så kul att spara problemet till morgondagen heller, när man kanske är sugen på en dusch och göra en "tvåa"... :rofl:
Satt och sket alldeles nyss och det gick bra... än så länge :whistle:
Nä, glömma alla bekymmer och bre en nattmacka nu.
:Redigerar: Tar nog en liten öl också!:beer:
 
  • Gilla
grackleman
  • Laddar…
T
Vi hade stopp i lägenheten förut, så pass långt bort att rensbandet inte räckte, tycker dessutom rensband är ganska värdelösa.

Hur som löste vi det med en vanlig trädgårdsslang som kopplades på till kökskranen, knöt 2 blöta strumpor runt slangen och tryckte ner i hålet så det blev tätt. Spolade sedan varmvatten från kranen, då släptte stoppet. Det kan du pröva, kostar inget heller.
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
Staffans2000
ricebridge ricebridge skrev:
Isf rekommenderar jag dig väldigt varmt att lägga undan lite pengar till en buffert för såna saker. Jag som har liknande system som du kan bara konstatera att ibland har man inget annat val. Tjorvar det ihop sig t ex kvällen man har fest hemma så vill man inte gärna lämna bajsnödiga gäster åt sitt öde medan man hänger av sig fracken och tar fram sin Kärcher.
Det är då det är dags att installera en mynttoalett (swisch). På så vis finansierar TS spolbilen.
Stopp i avlopp och utan pengar, samt kräsmagad. Det är ingen god kombination. Klädnypa på. Full fart med rensbandet och trädgårdsslangen, så brukar det ordna sig.
 
  • Gilla
  • Haha
sallad och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är då är det är dags att installera en mynttoalett (swisch). På så vis finansierar TS spolbilen.
Stopp i avlopp och utan pengar, samt kräsmagad. Det är ingen god kombination. Klädnypa på. Full fart med rensbandet och trädgårdsslangen, så brukar det ordna sig.
Kom på att jag har en gasmask! Har bara använt när jag slaktat en oljetank och målat stinkande färger med lösningsmedel så det borde ju funka mot andra hemska saker också. Kan själv... :geek:
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
C
S sallad skrev:
Satt och sket alldeles nyss och det gick bra... än så länge :whistle:
Har du kollat i källaren? :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Har du kollat i källaren? :crysmile:
Haha nä går inte ner där nu! :p
Bara en kall öl .. en dusch :oops: öö så blir allting bra.
 
Inte lär varmvatten nedhällt i ett avlopp lösa upp en propp längre ut i ledningen. Fullkomligt bortkastat, kan enkom lösa lite fett närmast slasktratten i ett köksavlopp.
Ett rejält stopp består av en lång propp av gammalt dasspapper, bajskorvar och annat som spolats ner i avloppet. Där funkar bara mekanisk bearbetning av proppen eller rejäl högtrycksspolning. En sån där slang till högtryckstvätten funkar hyfsat om du har en tvätt med bra vattenkapacietet, dvs stort flöde, trycket är inte avgörande. Och då faller alla lågprismaskinet platt.
Bäst är en elektrisk rensmaskin med roterande rensfjäder och lämpliga verktyg i änden och att helst komma åt proppen från fel håll.
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Inte lär varmvatten nedhällt i ett avlopp lösa upp en propp längre ut i ledningen. Fullkomligt bortkastat, kan enkom lösa lite fett närmast slasktratten i ett köksavlopp.
Ett rejält stopp består av en lång propp av gammalt dasspapper, bajskorvar och annat som spolats ner i avloppet. Där funkar bara mekanisk bearbetning av proppen eller rejäl högtrycksspolning. En sån där slang till högtryckstvätten funkar hyfsat om du har en tvätt med bra vattenkapacietet, dvs stort flöde, trycket är inte avgörande. Och då faller alla lågprismaskinet platt.
Bäst är en elektrisk rensmaskin med roterande rensfjäder och lämpliga verktyg i änden och att helst komma åt proppen från fel håll.
Fett ja, där sa du en sak. När man har enskilt avlopp är det extra viktigt att komma ihåg att INTE skicka ner fett i avloppet. Stekpannor ska t ex torkas ur med hushållspapper innan de diskas, och nåde den som häller ut gammal brunsås i vasken, hur grön den än har hunnit bli. Googla på ”fatberg” så ser du varför. Äckelfaktorn är rejält hög.
Och vatten löser som sagt inte fett.
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
Hittade en liten ritning bland husets papper där avloppet från huset och bortåt finns med. Inte speciellt detaljerat men skulle de runda cirklarna kunna vara rensbrunnar och är det vanligt att ha två stycken i såfall?
Handritad skiss av hus och avloppssystem med två markerade cirkulära strukturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S sallad skrev:
Hittade en liten ritning bland husets papper där avloppet från huset och bortåt finns med. Inte speciellt detaljerat men skulle de runda cirklarna kunna vara rensbrunnar och är det vanligt att ha två stycken i såfall?
[bild]
Ja, det förekommer med flera brunnar när avstånden så kräver.
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.