Redigerat:
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Visserligen är frikyla inte samma sak som ett renodlat hvac-kylsystem på 10-20kw men med rätt flöde och konfiguration på batteriet kan du lätt sänka tempen med 8-10 grader. Men det är klart, har man stora panoramafönster där solen gassar in med 300 kw/kvm är det kört för vilken kylanläggning som helst!

Fläktkonvektorer är bara bökigt och helt onödigt om man kör FTX. Rätt val är centralt kylbatteri för komfortkyla till hela byggnaden och vid behov enskilda kanalkylare för tex sovrum
En fläktkonvektor har betydligt mer kylkapacitet än kylning med FTX och dess kylbatteri. FTX skjutsar helt enkelt för lite luft för att man ska få någon större kyleffekt.
Dessa 10 grader du nämner antar jag är undertempen på tilluften.
Vi säger att du skjutsar runt detta med dubbla normflödet 0.7 l/s/m2 (353 m3/h) fördelat på 140 m2.
De blir typ 12W per m2 i kyleffekt...
 
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ja, kanske är det så på de riktigt stora aggregaten.
Jag jämförde bara de aggregat som var aktuella för mitt hus. Och i tex det här testet har HERU aggregetet högst verkningsgrad, även vid -15°C, näst lägst ljudnivå och är bland de billigare.
[länk]
Av dom testade ja. Och det är inget fel på testet men det finns många fler som är effektivare. REC som är med har en effektivare som heter RT Blue 4, den har jag. Men det finns några danska, tyska och österrikiska som är betydligt effektivare.
Det går alltså att komma en bit över 90% med riktigt bra aggregat
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
En fläktkonvektor har betydligt mer kylkapacitet än kylning med FTX och dess kylbatteri. FTX skjutsar helt enkelt för lite luft för att man ska få någon större kyleffekt.Dessa 10 grader du nämner antar jag är undertempen på tilluften. Vi säger att du skjutsar runt detta med dubbla normflödet 0.7 l/s/m2 (353 m3/h) fördelat på 140 m2. De blir typ 12W per m2 i kyleffekt...
Fläktkonvektor har varken sämre eller bättre kylning än centralt kylbatteri med enskilda kanalkylare, allt handlar om dimensionering. Det är den totala kyleffekten som räknas. Fläktkonvektorer är bara bökigt, dyrt och tar upp onödigt plats om man har FTX. Rätt val är centralt kylbatteri för komfortkyla dvs grundkylning till hela byggnaden och kanalkylare för enskilda utrymmen som tex sovrum osv. Man bör också beakta att komfortkyla (med frikyla) ska köras kontinuerligt och inte som traditionell AC där man kan slå av och på vid behov.

Men oavsett val av lösning, har man stora panoramafönster där solen gassar rakt in med 300 kw/kvm är det kört för vilken kylanläggning som helst! Därför är det viktigt att man också kompletterar med solskydd som markiser eller likande.
 
Redigerat:
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Av dom testade ja. Och det är inget fel på testet men det finns många fler som är effektivare. REC som är med har en effektivare som heter RT Blue 4, den har jag. Men det finns några danska, tyska och österrikiska som är betydligt effektivare.
Det går alltså att komma en bit över 90% med riktigt bra aggregat
Är de testade av något oberoende labb eller myndighet?
 
Ska man kyla med ventilationens luft behövs betydligt större luftflöde än annars. Det betyder då också större fläktaggregat och större kanaler etc. Men då går det bra :)
 
Ulltand Ulltand skrev:
Ska man kyla med ventilationens luft behövs betydligt större luftflöde än annars. Det betyder då också större fläktaggregat och större kanaler etc. Men då går det bra :)
Stämmer bra, en tumregel är att börja öka på med 40-50% över nominellt luftflöde vid drift av komfortkyla. Hur mycket man vill öka på brukar styras vad man tycker är en rimlig ljudnivån på tilluften Det finns inget behov av större fläktaggregat eller kanaler om man utrustar enskilda utrymmen med kanalkylare eller fläktkonvektorer.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Inte om du använder riktiga till-luft-ventiler som sprider luften 360 grader likt en skiva i takhöjd. Vid ca 22 grader inne brukar vi få runt 16-17.5
...
Jag använder Lindabs tilluftsventiler med styrning av luftflödet för att styra bort kallare luft från vistelsezonen.

Och ja, jag har gått igenom alla teorier etc men i praktiken blir det kallras i alla fall. Ligger på ca 20 grader inomhus. Kanske är tilluften nedåt 14 grader eller lägre med roterande värmeväxlare. Ska följa detta under vintern.
Det märks inte direkt utan det är en avkylning under tid.

Ligger jag i soffan 4 meter ifrån tilluftventilen inget problem. Vid 0,5 meter ifrån tilluftventilen blir det kallt efter ett tag.

Idag 6 grader ute, 20 grader inne så visar mätaren för tilluften 18.2 grader.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Här finns en lista:
[länk]

passipedia.de är en bra sida för att läsa på ordentligt om energisnåla hus. Det står mycket vettigt där men man får läsa tyska/engelska
Jag försökte söka på tester där men hittar Inga test på värmeåtervinningsagregat/ftx.
Eller letar jag dåligt?
Listan antar jag är fabriksuppgifter!?
Personligen köper jag aldrig någonsin tekniska prylar baserade på uppgifter från en tillverkare.
 
M Mikasw skrev:
Och ja, jag har gått igenom alla teorier etc men i praktiken blir det kallras i alla fall. Ligger på ca 20 grader inomhus. Kanske är tilluften nedåt 14 grader eller lägre med roterande värmeväxlare. Ska följa detta under vintern. Det märks inte direkt utan det är en avkylning under tid.
När du nämner att tilluften är nedåt 14 grader menar du inkommande till FTX (utomhus-temp) eller tilluften in mot rummen och vid vilken utomhus-temp?

Ligger jag i soffan 4 meter ifrån tilluftventilen inget problem. Vid 0,5 meter ifrån tilluftventilen blir det kallt efter ett tag
Jag testade att stå på en stol och sträcka upp handen en halvmeter från tilluften och då kände jag tydligt luftflödet men bara en meter därifrån är det stor skillnad. Ståendes på golvet nedanför kan jag inte notera någon som helst kallras. Kör ni med radiatorer eller golvvärme?

Idag 6 grader ute, 20 grader inne så visar mätaren för tilluften 18.2 grader.
Wow, ca 90% verkningsgrad. Det skulle jag verkligen skulle vara nöjd med! Vad kör du för FTX-agg?
 
Redigerat:
Verkningsgrad för några år sedan var 75%, Flexit. Golvvärme på övre plan och radiatorer nedre plan.

Värmesystemet är styrt mot 20 grader men idag när det är 6 grader ute blir det en översläng med olika temperaturer beroende på zon i huset. Mäter inte snitt temp inomhusluft.

Vid 75% temperaturverkningsgrad, 20 grader inomhustemperatur och -10 grader utomhustemperatur ger det 12,5 grader på tilluften. Då ligger man under de 16 grader som ger kallras enligt ovan.
80% ger 14 grader på tilluften också under 16 grader.
 
Redigerat:
Baserat på info ovan att 16 grader på tilluften ger kallras och att temperaturverkningsgraden är 80% enligt tester (högst troligen lägre i verklig installation).

20 grader inomhustemperatur ger kallras vid 0 grader utomhustemperatur.

22 grader inomhustemperatur ger kallras vid -8 grader utomhustemperatur.

Vid 75% temperaturverkningsgrad och samma antagande som ovan ger:

20 grader inomhustemperatur ger kallras vid 4 grader utomhustemperatur.

22 grader inomhustemperatur ger kallras vid -2 grader utomhustemperatur.

Se detta som en fingervisning om vad som kan upplevas och inte som fakta. Många antaganden och subjektiv upplevelse av kallras. Det lutar dock mot att eftervärmning av tilluften bör installeras i Sverige om man vill undvika kallras.
 
Redigerat:
Om man helt vill undvika tillskottsvärme så är Motströms Vv ett bättre alternativ. Min gamla REC har om jag minns rätt > 90% temperaturverkningsgrad, vilket är svårt/omöjligt att nå med roterande Vv.
 
M Mikasw skrev:
Vill minnas att någon här på forumet beställde ett aggregat från Polen till mycket bra pris. Det är en plåtlåda med två fläktar och vanligtvis motströmsvärmeväxlare.

Det är en klart överprisad produkt.
En plåtslagare kommer göra den billigare än man köper en från serieproduktion.
Som nämnt ovan, det behövs inget komplicerat styrsystem så gå inte på den förklaringen.
Och skulle man vilja styra på temp och tryck osv så är det inte tillräckligt kompetent i alla fall.

Ägaren innan installerade och det gick på 110 000Sek. Har kompletterat med riktiga ljuddämpare, ventiler i plåt, ändrad dragning av rör samt utökat med ett rum.

Grovt räknat, 2000:- per EC-fläkt för priv person, 5000-8000:- för låda med två filter, anslutningar osv.
Utöver detta kommer värmeväxlare och styrning av motorerna.
Var hittar jag EC fläktar till bra pris?
Jag har gamla strömtörstiga fläktar som kräver transformatoromkoppling för att justera varvtal i förbestämda steg. Är sugen på att bygga eget styrsystem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.