Har en Siemensugn som slutade värma helt plötsligt.
Kollade först värmelementen - alla är ok.
Bytte sedan temperatursensor - ingen skillnad.
Sen såg jag att det är en liten grå dörrsensor på ovansidan - till vänster. Magnet ser det ut som. Bytte den, och ugnen började fungera. Skitnöjd.
Men sedan hände samma sak igen. Jag juckade lite på sensorn först, och då funkade ugnen igen. (ett litet tyst click-ljud hördes)
Men nu har den lagt av för gott verkar det som. Hur mycket jag än juckar på sensorn händer ingenting.

Kan det vara något annat?
 
Kan du ta några bilder på luckan och ugnen och lägga upp?
 
torbeno torbeno skrev:
Kan du ta några bilder på luckan och ugnen och lägga upp?
Hej! Det skall jag göra, men är just nu ute och reser (medan frun svär över ugnen hemma) så det tar några dagar.
Ugnen ser annars ut såhär: https://www.siemens-home.bsh-group.com/se/supportdetail/product/HB560550S/01

Sensorn sitter i över vänster del av öppningen när luckan är öppen - ser ut som en grå plastbit, men jag tror det är nån slags magnet.
 
Tror du inte att magneten sitter i luckan? Och sensorn (hallsensorn) känner av när luckan är stängd. Ta en kylskåpsmagnet eller liknande och håll invid och försök starta ugnen (med luckan öppen då)
Om luckan inte sluter an riktigt (eller om magneten i luckan trillat bort) så vill ugnen inte starta
 
Smart!
Detta måste jag pröva. Tänkte inte på att magneten kan ha lossnat. Trodde den reagerade på metall och har prövat med annat utan framgång. Men skall pröva en magnet!

tack för tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.