Det började med att det var (är) stopp i avloppet i köket som ligger på bovåningen och jag började med att ta isär alla rör under diskbänken kolla kröken i köket och där fanns lite gegga men inget signifikant som kunde orsaka ett stopp.
Då testade jag med att spola i toan på samma våning och då gurglar det som bara den i diskhon köket!
(Det var vattenfyllt för att jag skulle testa.)
Jag gick ner i källaren där den finns en stenålderstoalett (50-tal) som visserligen fungerar och efter spolning rann det riktigt dåligt men släppte efter en liten stund. Testade att spola vatten i pannrummets golvbrunn och samma i tvättstugan, där var det i princip tvärstopp - var ska man börja? :rolleyes:
Finns det någon logik att stoppet, om det är ett stopp, finns i källaren?
Alla rör är "original" gjutjärn från ca 1957. Villa med källare och kattvind.
 
Åt något håll så går det ut ett rör från källaren, sedan är det bara att gissa.

Protte
 
Claes Sörmland
Stoppen ligger nedströms om pannrummets och tvättstugans golvbrunnar. Ansluter källarens WC-stam möjligen till huvudstammen nedströms om dessa? I så fall är stoppet däremellan.

Rensa helst från bakifrån. Använd rensluckan på utgående ledning om det finns en sån i källaren eller eventuell rensbrunn i trädgården.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
"Stoppen ligger nedströms om pannrummets och tvättstugans golvbrunnar. Ansluter källarens WC-stam möjligen till huvudstammen nedströms om dessa? I så fall är stoppet däremellan." - bra fråga vilken som ligger var. Får se om det finns noteringar i husritningarna.

Rensa helst från bakifrån... - skulle vara från trekammarbrunnen då :dizzy:
Renslucka... - en sån där rektangulär sak med fyra muttrar som sitter på två ställen, en närmast köket och en mitt i huset, <- den huvudmisstänkta eftersom det är där jag med 93% säkerhet har fått för mig att röret till brunnen går.
Rensbrunn i trädgården... - hur man nu hittar den?
 
Ja börja vid trekammarbrunnen och spola mot huset. Det är inte säkert att du har någon rensbrunn.
Är det lite längre mellan brunn och huset (över ca 15 meter) kan du ta dit en spolbil som fixar stoppet på några minuter. Dom kan även filma röret för att se varför det är stopp.
Är det kortare kan du åka på tex Jula och köpa en spolslang (15 meter och passar till Kärcher) som du ansluter till högtryckstvätten och spolar själv
 
  • Gilla
Miklo84 och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ja börja vid trekammarbrunnen och spola mot huset. Det är inte säkert att du har någon rensbrunn.
Är det lite längre mellan brunn och huset (över ca 15 meter) kan du ta dit en spolbil som fixar stoppet på några minuter. Dom kan även filma röret för att se varför det är stopp.
Är det kortare kan du åka på tex Jula och köpa en spolslang (15 meter och passar till Kärcher) som du ansluter till högtryckstvätten och spolar själv
Precis det jag inte ville höra... är 'lite' luktkänslig :sick: var och gläntade på locket för att se om det var nån översvämning på gång.
Det är minst 30 meter mellan huset och trekammarbrunnen. Spolbil kan jag glömma, har inte råd. Jag ska se om det går att koppla nån anordning till en snikmodell av "Parkside" högtryckstvätt. Den misstänkta rensluckan sitter väldigt lågt i ett rum mellan tvättstugan och toan i källaren.
 
En spolbil fixar stoppet på en eller två timmar. Kanske kan du låna en par tusen?
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Kolla om du har någon rensbrunn på utsidan av huset. Brukar sitta en nära husväggen.
Är det fullt av vatten i den så sitter stoppet utanför huset, om inte är det inne i huset.
 
De gamla gjutjärnrören kan vara sköra av ålder och då är högtrycksspolning kanske riskabelt (men inte nödvändigtvis). Teknisk livslängd är uppemot 60 år så det kan vara dags för stambyte snart.
 
Har exakt ett sånt rensband men kom bara en halvmeter från kökets avlopp, tvärstopp. Det känns som det sitter nån dum krök där men jag får ta och undersöka lite närmare. Senaste testet med att fylla diskhon, spola i toan både uppe och nere för att få fart på vattnet och då svämmade det över lite från golvbrunnen i pannrummet. Men det sjunker undan efter en stund. Så bara nästan stopp.
 
GoC GoC skrev:
Kolla om du har någon rensbrunn på utsidan av huset. Brukar sitta en nära husväggen.
Är det fullt av vatten i den så sitter stoppet utanför huset, om inte är det inne i huset.
Bra tanke. Jag ska ta och forska i ritningsarkiven. I sämsta fall är det bara ritat ett pennstreck från huset :rolleyes:
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
De gamla gjutjärnrören kan vara sköra av ålder och då är högtrycksspolning kanske riskabelt (men inte nödvändigtvis). Teknisk livslängd är uppemot 60 år så det kan vara dags för stambyte snart.
Det är bra att ha i åtanke. Rören har ju passerat bäst före datum nu.
 
C
S sallad skrev:
Har exakt ett sånt rensband men kom bara en halvmeter från kökets avlopp, tvärstopp.
Rensa inte från köket. Stoppet låg ju efter golvbrunnarna i källaren. Rensbandet når väl inte ens så långt.
 
S sallad skrev:
Har exakt ett sånt rensband men kom bara en halvmeter från kökets avlopp, tvärstopp. Det känns som det sitter nån dum krök där men jag får ta och undersöka lite närmare. Senaste testet med att fylla diskhon, spola i toan både uppe och nere för att få fart på vattnet och då svämmade det över lite från golvbrunnen i pannrummet. Men det sjunker undan efter en stund. Så bara nästan stopp.
Dum måste ta i ordentligt och ”dunka fram” rensbandet. Vrida lite på det så det kan slinka genom eventuella böjar. Det räcker inte att bara trycka lite och tro att man kommer genom böjar och ett stopp. Det går åt mycket kraft och svett och svärande. Försök rensa från alla håll du kommer åt. Genom golvbrunnar om det finns renspluggar eller lyfta bort den gamla toan jag vill minnas du skrev att du hade i källaren.
Men fyll inte på en massa vatten bara, när du minst anar det har du massa avloppsvatten flytandes i källaren.
Vatten skall du spola massor när du kommit igen proppen och det börjar sjunka undan. Då är det bara att fortsätta och rensa ordentligt i en kvart till samtidigt som du spolar i alla kranar och toa så du spolar ut skiten till trekammarbrunnen. Annars är risken stor att snart har ett nytt stopp.
Edit:
Ändrat några roliga autostavningar :)
Och om du lyckas finna och få loss proppen i avloppet. Nöj dig inte med det, fortsätt och rensa, det brukar finnas ett hål i änden på rensfjädrar. Snurra inhop lite najtråd till en 5cm stor ”boll” som du ser till att sätta fast ordentligt i änden på rensfjädern. Rensa sedan med detta fantastiska verktyg så att du får bort det mesta av skiten i avloppet.
 
Redigerat:
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.