Köpt en lampa på Claes Ohlson med liten kontakt som skall sättas i en sådan där typisk taklampakontakt som sitter i taket. Dvs den är mindre än en vanlig väggkontakt

Denna taklampakontakt är dessvärre redan upptagen och tänkte därför byta ut den lilla kontakten som sitter på lampan och byta ut till en vanlig väggkontakt och sedan köra in den direkt i väggen.

Fungerar det?
 
Bild är alltid bra.
 
  • Gilla
Anvandarman
  • Laddar…
Ser inget problem med detta så länge du sätter dit korrekt typ av stickkontakt.
 
  • Gilla
Anvandarman
  • Laddar…
I princip går det att byta. Men lite beroende på vad det är för kontakt nu, så kan man behöva identifiera vilken av trådarna i kabeln som är skyddsjord (om det finns skyddsjord i kabeln), genom att mäta. En felkoppling kan bli akut livsfarlig.

Lägg upp en bild!

Man kan även tänka sig alternativa lösningar. Det finns grenkontakter för lamputtag.
 
  • Gilla
Anvandarman
  • Laddar…
Tack för alla svar! Sä här ser kontakten ut.

Tänkte alltså byta ut den som finns på bilden, till en kontakt som passar vanligt vägguttag.

Elektrisk kontakt med avskalade kablar som ska bytas ut mot standard väggkontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Då ska det inte vara några problem alls, vill du ha strömbrytare på sladden rekommenderar jag en sån här från Clas Ohlson eller liknande.
9674665525278.jpg
 
  • Gilla
Anvandarman
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Då ska det inte vara några problem alls, vill du ha strömbrytare på sladden rekommenderar jag en sån här från Clas Ohlson eller liknande.
[bild]

Tack, det enda som jag funderat kring är, att den kontakten jag tagit kort på, har ganska tunna trådar, medan en kontakt som skall till väggen sannolikt har tjockare kablar, känns som om kanske vägguttaget är kraftigare än lamputtaget?
 
Dimensionen på kabeln beror på den tänkta belastningen. Har du inte tänkt koppla in en kvartslampa på 2000W så duger det alldeles utmärkt med tunn lampsladd.
 
  • Gilla
Anvandarman
  • Laddar…
Kanon, tack alla för hjälpen!
 
  • Gilla
Lukas1940
  • Laddar…
  • Gilla
Anvandarman
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
OM du byter till ett vägguttag, tänk på att lamputtget är gjort för en 80 mm dosa, vägguttaget för 70 mm dosa.
Det finns vägguttag för 80 dosa men inte i bygghandeln.

Annats har Bauhaus lösningen för 39.90 [länk]

Protte

80 mm dosa, förstår inte riktigt vad du menar?

Jag skall bara byta ut den lilla kontakten som passar vanliga lampkontaktuttag, och sätta på en vanlig väggkontakt och använda den i ett vanligt vägguttag.
 
A Anvandarman skrev:
80 mm dosa, förstår inte riktigt vad du menar?

Jag skall bara byta ut den lilla kontakten som passar vanliga lampkontaktuttag, och sätta på en vanlig väggkontakt och använda den i ett vanligt vägguttag.
Så länge du bara tänkt att byta kontakt på lampan är det inget du behöver bry dig om. Prototypens information gäller om du skulle byta ut lamputtaget på väggen (/taket?) mot ett vanligt eluttag.

Alltså ett sånt här 194554-44-a250051_500.png

Till ett sånt här 180468-44-177420-4-1820286.jpg
 
  • Gilla
Anvandarman
  • Laddar…
A Anvandarman skrev:
80 mm dosa, förstår inte riktigt vad du menar?

Jag skall bara byta ut den lilla kontakten som passar vanliga lampkontaktuttag, och sätta på en vanlig väggkontakt och använda den i ett vanligt vägguttag.
Du ska alltså ansluta den nya lampan till ett vägguttag, inte byta uttaget i taket?

Protte
 
  • Gilla
Anvandarman
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Du ska alltså ansluta den nya lampan till ett vägguttag, inte byta uttaget i taket?

Protte

Jepp, korrekt!
 
Dheri Dheri skrev:
Så länge du bara tänkt att byta kontakt på lampan är det inget du behöver bry dig om. Prototypens information gäller om du skulle byta ut lamputtaget på väggen (/taket?) mot ett vanligt eluttag.

Alltså ett sånt här [bild]

Till ett sånt här [bild]

Tack förtydligande, kanske uttryckte mig lite otydligt så han missförstod, isåfall ber jag om ursäkt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.