Precis så tänkte jag. Jag ska vispa i en plasttunna där jag skärav toppen,
 
Två fastskruvade plankor längs en vägg i renoveringsfas, omgivna av byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har jag skruvat det två första plankorna ( torx). Isoleringen ska jag stoppa in efterhand. På vissa ställen är det sprickor i leran och där blåser det in en del kalluft. Kan jag lägga vindduk över leran och bjälkarna och sen cellulosaisoleringen ovanpå för att stoppa draget?
Det blir inte mycket isolering som ni ser, ca 5 cm. Grålumppappen är nog inte nödvändig men å andra sidan skadar det väl inte heller.
 
Redigerat:
Hade det inte varit enklare med en 45mm isolerskiva, typ Ekofiber?
 
Jag skulle foga sprickorna med någon bra fog eller fogskum
 
V Vdklyven skrev:
Jag använde en färgblandare till borrmaskiner med lite skruv i, rev gott!!

Så där gjorde jag också när jag fyllde på bjälklaget med Termoträ. I med det i en plasthink med lock och sen ner med vispen :). Det var jobbigt
 
Detta funkar oxå
 
  • En röd bordscirkelsåg som används för att samla upp sågspån i en blå hink på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Appropå sprickor i leran: gör inget dumt, som att blanda in fogskum i projektet. Onödig risk. Jag skulle hellre själv då ta lite ny lera och stoppa i. Förr transporterade man inte sånt så långt, leta omkring dig, gräv nära diken och dylikt tills du hittar lite. Man måste ned under matjorden bara. Sedan finns detta alternativ:
Skrapa/skär försiktigt bort lite lera från andra, hela ytor, utan att göra nya sprickor eller hål såklart. Smula sönder och ha i några droppar vatten och arbeta in tills du får en mjuk lera med bra konsistens. Använd denna för att fylla igen sprickorna.

Någon duk eller papp fungerar nog tyvärr inte. Brukar bli att de är för "stela", och det blir glipor som det drar igenom. Möjligtvis att lindrev eller en tygremsa skulle fungera, men det känns som ett sämre alternativ.

PS ett tredje alternativ är såklart att köpa lite drejlera i en hobbybutik så klart. Blir dyrt på sikt om man ska ha mycket, men fungerar utan vidare.
 
torparavgrund torparavgrund skrev:
Appropå sprickor i leran: gör inget dumt, som att blanda in fogskum i projektet. Onödig risk. Jag skulle hellre själv då ta lite ny lera och stoppa i. Förr transporterade man inte sånt så långt, leta omkring dig, gräv nära diken och dylikt tills du hittar lite. Man måste ned under matjorden bara. Sedan finns detta alternativ:
Skrapa/skär försiktigt bort lite lera från andra, hela ytor, utan att göra nya sprickor eller hål såklart. Smula sönder och ha i några droppar vatten och arbeta in tills du får en mjuk lera med bra konsistens. Använd denna för att fylla igen sprickorna.

Någon duk eller papp fungerar nog tyvärr inte. Brukar bli att de är för "stela", och det blir glipor som det drar igenom. Möjligtvis att lindrev eller en tygremsa skulle fungera, men det känns som ett sämre alternativ.

PS ett tredje alternativ är såklart att köpa lite drejlera i en hobbybutik så klart. Blir dyrt på sikt om man ska ha mycket, men fungerar utan vidare.
Men vindduk är ganska mjuk och följsam. Den har ju fördelen att den stoppar vinddrag men ändå släpper igenom fukt. Att dreva tror jag inte på för det är lätt att leran spricker sönder mer. Mera lera, ganska lös skulle säkert funka. Ska kanske prata med min kakelugnsmakare som har lera i 10-litershinkar. Eller kanske löst gipsbruk, snabbt och billigt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hade det inte varit enklare med en 45mm isolerskiva, typ Ekofiber?
Nej tyvärr, eftersom underlaget är ojämnt, kanterna på bjälkarna rundade och dessutom cc 80, se längre upp i tråden.
 
V Vdklyven skrev:
Detta funkar oxå
Haha va är det där :) ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.