Hej,
Håller på att bygga hus och ska ha en trapp enligt bild nedan. Leverantör ej vald ännu. Just nu håller jag på med väggarna och försöker reda ut vad som krävs för att väggarna ska kunna ta upp lasten från trappen. Får inget bra svar från leverantören jag pratat med tidigare och tänkte prova här.

Som jag förstått ska lasten främst tas upp av golvet och vagnstycket i ytterkurvan. Båda väggarna i ytterkurvan är ytterväggar som jag glesat med 28x70 och tänkte sätta 11 mm OSB och gips på. Är dock tveksam till om det blir lämpligt att fästa trappen i.

Tänker att det måste finnas många här som byggt väggar och monterat trappor som kan komma med tips?
Tack på förhand!


Ritning av en svängd trappa sedd ovanifrån med numrerade steg, måttangivelser och markering av vagnstycket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Frågan har inget entydigt svar. Det beror framför allt på hur trappan konstrueras. Med tre pelare, en i hörnet och en på vardera sidan där trappan slutar, behöver väggarna överhuvudtaget inte ta upp några laster. Om du överväger att fästa in vangstycken i väggarna så är det ingen fördel med OSB och 28x70 mm innan man kommer in i väggen. Materialet i ytterväggarna har även betydelse i det fallet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.