Hej,

Jag och min sambo är i slutfasen att bestämma ovanvåning i vårat tvåplanshus, har ritat upp ett förslag som vi båda tycker är väldigt bra, men ett flertal anhöriga samt hus leverantören tror inte på denna då master sovrummet "blockerar" utgången till balkongen. Vad tror ni övriga om denna planlösning? Det lilla rummet på 6,72 är tänkt som walk in closet.

Mvh

Hustankar
 
  • Arkitektritning av en övervåning med sovrum, walk-in closet och balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker det ser välplanerat ut, yteffektivt. Smaksak med balkong vid sovrum, är ett I-landsproblem att passera där de få gånger ni ska dit med eller utan gäster tex.
 
Används en balkong så mycket att det verkligen blir ett problem att ett sovrum ligger innanför?
 
BirgitS
Skjutdörrar är inte lika ljuddämpande som vanliga dörrar varför de kan vara lite olämpliga till ett sovrum.

Allrummet ser svårmöblerat ut. Har du ritat ut möbler i det?

Det kan vara lite farligt med en trappa precis bredvid en sovrumsdörr, det är lätt hänt att ett halvsovande barn trampar fel på väg till eller från badrummet på natten.

C crappyusrname skrev:
Används en balkong så mycket att det verkligen blir ett problem att ett sovrum ligger innanför?
Det varierar ju mycket. Har en släkting vars villa har en balkong där uppe med dörr från allrummet och som jag har förstått det så använder de den flera kvällar i veckan under sommaren eftersom man därifrån har lite utsikt och får solljus även efter att solen har försvunnit från uteplatsen under balkongen. Däremot används den inte när de har gäster utan vi får nöja oss med uteplatsen, som ju rymmer fler.
 
Redigerat:
Det beror väl helt på syftet med balkongen, i huset där jag växte upp så har balkongen aldrig använts till annat än vädring...

Det kan kanske vara schysst att ha en "privat" balkong i anslutning till master bedroom? Det beror nog mycket pågår vilken användning man tänker sig.
 
BirgitS
Flera dörrar verkar öppnas åt fel håll så att man håller på och går in i väggar och garderober i stället för att komma in mot mitten av rummet.

Takluckan verkar konstigt placerad. Om något stort ska upp (långa brädor) så kommer det att krocka med ytterväggen innan man har fått upp hela. Krockar inte stegen dessutom med väggen när den är nedfälld?

Tänk på att sovrum med fönster i söder och väser ofta är väldigt varma vid läggdags.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag tycker det ser välplanerat ut, yteffektivt. Smaksak med balkong vid sovrum, är ett I-landsproblem att passera där de få gånger ni ska dit med eller utan gäster tex.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag tycker det ser välplanerat ut, yteffektivt. Smaksak med balkong vid sovrum, är ett I-landsproblem att passera där de få gånger ni ska dit med eller utan gäster tex.
Tack för svar. Precis, vi har samma åsikt som dig. De menar på att man också blockerar ljusinsläppet, ska väl tilläggas att balkongen är i söderläge. Men då vi har tänkt och ha dubbeldörrar samtidigt som en sovrumsdörr oftast är öppen dagtid så blir ljusinsläppet ändå ganska stort tror vi.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Flera dörrar verkar öppnas åt fel håll så att man håller på och går in i väggar och garderober i stället för att komma in mot mitten av rummet.

Takluckan verkar konstigt placerad. Om något stort ska upp (långa brädor) så kommer det att krocka med ytterväggen innan man har fått upp hela. Krockar inte stegen dessutom med väggen när den är nedfälld?

Tänk på att sovrum med fönster i söder och väser ofta är väldigt varma vid läggdags.
Takluckan/vindsluckan är endast till för inspektion, är bara 18graders takvinkel så något stuvutrymme kommer där inte bli. Utveckla gärna din tanke om dörrarna, är inte riktigt med på vad du menar.
 
BirgitS
T tvåplan_garage skrev:
Men då vi har tänkt och ha dubbeldörrar samtidigt som en sovrumsdörr oftast är öppen dagtid så blir ljusinsläppet ändå ganska stort tror vi.
Det är nog under en rätt kort tid som solen står i ett sånt läge att den lyser genom en dörr som är ung. 2.5 m från fönstren. Mitt på sommaren så står ju solen så högt att den inte ens kommer att lysa ända bort till dörren på hela dagen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är nog under en rätt kort tid som solen står i ett sånt läge att den lyser genom en dörr som är ung. 2.5 m från fönstren. Mitt på sommaren så står ju solen så högt att den inte ens kommer att lysa ända bort till dörren på hela dagen.
Fast det är ljusinsläppet från fönsterpartierna vi vill åt, inte direkt "solsken" genom dom.
 
BirgitS
T tvåplan_garage skrev:
Utveckla gärna din tanke om dörrarna, är inte riktigt med på vad du menar.
Okej, om vi tar sovrum 3 så kommer man när man öppnar dörren ha en vägg bara ett par dm bort så för att komma in i rummet måste man öppna dörren väldigt mycket (går inte att öppna på glänt för att kika att barnet sover lugnt). När man ska ut från sovrum 3 måste man gå väldigt nära väggen för att nå handtaget med vänster hand (man vill ju öppna med vänster hand eftersom dörren sen kommer att vara på ens vänstra sida). Det är inte så man brukar ha dörrar.
 
  • Gilla
Steeldragon och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
T tvåplan_garage skrev:
Fast det är ljusinsläppet från fönsterpartierna vi vill åt, inte direkt "solsken" genom dom.
Har ni nu något rum där det är ung. 2,5 m mellan fönstret och dörren så att ni kan se hur det fungerar?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, om vi tar sovrum 3 så kommer man när man öppnar dörren ha en vägg bara ett par dm bort så för att komma in i rummet måste man öppna dörren väldigt mycket (går inte att öppna på glänt för att kika att barnet sover lugnt). När man ska ut från sovrum 3 måste man gå väldigt nära väggen för att nå handtaget med vänster hand (man vill ju öppna med vänster hand eftersom dörren sen kommer att vara på ens vänstra sida). Det är inte så man brukar ha dörrar.
Har vi inte direkt reflekterat över, just sovrum2 och 3 är tagna direkt ur husleverantörens katalog. Är en beprövad konstruktion som de byggt flertal hus efter, så det är vi inte så oroade över, men det är intressant och höra tankegången :).
 
BirgitS
Okej, men ändra dörren till rummet som är 9,6 kvm i alla fall för där blir det väldigt knepigt.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, men ändra dörren till rummet som är 9,6 kvm i alla fall för där blir det väldigt knepigt.
Ja, den dörren bör flyttas längre från ytterväggen framförallt. Ger bättre möblerbarhet i allrummet också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.