H
Håller på och renoverar kök och ska sätta in en måttbeställd bänkskiva från IKEA. Dumma jag tänkte kanske inte hela vägen när jag beställde skivan och inser nu att jag kommer behöva kapa en liten del av skivan för att få plats.


Från golv till överkant av skivan landar måttet på 933 mm. Problemet jag har är att det sitter ett fönsterbräde i sten/marmor på 911-934 mm i vägen. ÄFrågan till er är då, är det enklast att försöka kapa en bit av bänkskivan och få den att följa fönsterbrädan eller bör jag ge mig på att kapa i bänkskivan?

Måttet mellan pennan och vägg är hur långt ut bänkskivan ska gå

Renoverat kök med ett måttband på en marmorstenfönsterbräda, intill en radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mätning av höjden från golv till fönsterbräde med en tumstock som visar 933 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kommer det inte se konstigt ut om fönsterbräde och bänkskiva går ihop om dom har olika höjd.

Byta ut fönsterbrädan mot någon minder kanske, eller bygga ihop något snyggt med bänkskivan.
 
Svårt tror båda lösningarna kommer se tetigt ut.
Snyggast hade nog varit att göra fönsterbrädan smalare hela vägen.
 
Säger som övriga, gör en ny fönsterdel som passar mot bänkskiva.
Kan göras så den passar mot fönstren sidostycken men gör den då några mm högre än bänkskivan och samma vita färg. Blir ett fönster med inklädnad runt om.
 
Redigerat:
Beställ en till bit i damma sten som bänkskivan, sätt den i fönstret? Så allt blir samma, du har förövrigt marmor i fönstret, ingen märkvärdig, rätt billig dvs!
 
H
L Lopex skrev:
Beställ en till bit i damma sten som bänkskivan, sätt den i fönstret? Så allt blir samma, du har förövrigt marmor i fönstret, ingen märkvärdig, rätt billig dvs!
Du ser, så bra koll hade jag! Tack för förslaget. Ska genast undersökas!
 
H
Uppdatering: provade att kapa skivan. Gick utmärkt med sänksåg och diamantklinga. Tydligen består skivan inte av homogen kompositsten utan har en kärna av spånskiva vilket förmodligen underlättade en hel del. Gjorde två kap och tog det sista i hörnet med en liten dremmel. Blev riktigt bra och skivan är nu figursågad utefter fönsterbrädan.
 
  • Kapad kompositsten med synlig spånskivekärna, sänksåg och dammsugarslang på en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
.
 
  • Fönsterbräda i behov av renovering med verktyg och byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Linnéa Malgerud och 4 till
  • Laddar…
Ja, komposit är hur trevligt som helst att såga i, lite som att såga i smör med rätt klinga! Ramen som sitter under Ikeas skivor är krav ifrån silestone, hur Ikea kan få ner priset! Hoppas du hade mask/dammsugare när du kapade just komposit är väldigt elakt mot lungorna

Bra kapat!
 
  • Gilla
Hanelv
  • Laddar…
H
Såhär 1 år efter! Blev riktigt bra, viss nivåskillnad blev det men är ändå nöjd med resultatet.
 
  • Nivåskillnad i golv där vit vägg möter marmorliknande golv med en elkontakt och sladdar ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Ser kanon ut! Bra jobbat!
 
H Hanelv skrev:
Såhär 1 år efter! Blev riktigt bra, viss nivåskillnad blev det men är ändå nöjd med resultatet.
försöker återuppliva tråden. Vad använde du för klinga till sågen? Står inför ett liknande problem men behöver göra hålet för induktionshällen större.
 
A Apelsin24 skrev:
försöker återuppliva tråden. Vad använde du för klinga till sågen? Står inför ett liknande problem men behöver göra hålet för induktionshällen större.
Hej en sån här klinga kör jag med på jobbet finns att köpa på dom flesta byggvaruhus.

Bästa är om du kan få ut skivan och såga ut, om det inte går så är 2 man ett tips, 1 såga 1 håller i dammsugare, sen på med mask som skyddar hela ansiktet, el glasögon + munskydd, och boma igen in till andra rum, skiter smyger ut överallt.

Klinga monterad på en vinkelslipare på en dammig arbetsyta med armeringsjärn i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Lopex skrev:
Hej en sån här klinga kör jag med på jobbet finns att köpa på dom flesta byggvaruhus.

Bästa är om du kan få ut skivan och såga ut, om det inte går så är 2 man ett tips, 1 såga 1 håller i dammsugare, sen på med mask som skyddar hela ansiktet, el glasögon + munskydd, och boma igen in till andra rum, skiter smyger ut överallt.


[bild]
L Lopex skrev:
Hej en sån här klinga kör jag med på jobbet finns att köpa på dom flesta byggvaruhus.

Bästa är om du kan få ut skivan och såga ut, om det inte går så är 2 man ett tips, 1 såga 1 håller i dammsugare, sen på med mask som skyddar hela ansiktet, el glasögon + munskydd, och boma igen in till andra rum, skiter smyger ut överallt.

[bild]
okej, men då är det till en vinkelslip? Hur stor är risken att den spricker? Vi har beställt en helt ny bänkskiva ursågad. Nu kommer inte fläkten passa i taket och vi behöver därför annan häll och större hål för hällen. Spricker kompositen lätt?
 
Nej, det är som att såga i smör!

Yes till en vinkelslip
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.